Tilladelse efter ligningslovens §16 A, stk. 4, nr. 4.
Offentliggøres i redigeret form.
Reference
Ansøgningen er modtaget den 24. maj 2024.
Ansøgning
Kan Skatterådet tillade, at H1 ApS og H2 ApS kan overdrage kapitalandele i C ApS, uden at dette udløser beskatning af ansøgerne, jævnfør ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4.
Afgørelse
Skattestyrelsen indstiller til Skatterådet, at der gives tilladelse til det ansøgte.
Beskrivelse af de faktiske forhold
H1 Holding ApS er 100% ejet af Eneanpartshaveren A.
H2 Holding ApS er 100% ejet af Eneanpartshaveren B.
Eneanpartshaverne A og B er biologiske søskende.
H1 Holding ApS og H2 Holding ApS er subjektivt skattepligtige i henhold til selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.
H1 Holding ApS, og H2 Holding ApS ejer samlet 100% af H3 Holding ApS, H1 Holding ApS og H2 Holding ApS ejer hver 50 % af anparterne og stemmerne i H3 Holding ApS.
H3 Holding ApS ejer 100 % af kapitalen og stemmerne i H4 ApS, og 50,01 % af kapitalen og stemmerne i H5 ApS.
Datterselskaber
|
Stemmeprocent
|
Ejerandel
|
H4 ApS
|
100 %
|
100 %
|
H5 ApS
|
50,01 %
|
50,01 %
|
H3 Holding ApS har til formål at investere i værdipapirer og at eje anparter i underliggende selskaber.
Datterselskabernes nuværende aktiviteter omfatter handel og fabrikation samt at handle kontrakter på de internationale finansielle markeder. Herudover vil H3 Holding ApS investere i indtægtsgivende erhvervsmæssige aktiviteter, herunder land- og skovbrug samt andre investeringer efter fondsbestyrelsens valg.
I alt en værdiansættelse for selskaberne på ca....mio. kr., jf. udkast til fundats og vedlagte bilag for goodwill-beregninger og årsregnskab pr. 30. juni 2023.
Anparter i H3 Holding ApS påtænkes overdraget til en nystiftet erhvervsdrivende og almennyttig fond i overensstemmelse med kapitalejernes ønsker. Den erhvervsdrivende fond ønskes stiftet med anparterne i H3 Holding ApS som grundkapital.
Koncernstrukturen illustreres nedenfor:
Formålet i Fonden lyder ifølge udkast til fondens fundats § 4 således:
"Fondens formål er ved uddelinger at yde støtte til almennyttige eller almenvelgørende formål, herunder ikkepolitiske, videnskabelige, humanistiske, kulturelle, uddannelsesmæssige, humanitære og sygdomsbekæmpende formål, herunder primært vedrørende sklerose.
Fondens grundkapital består af kapitalandele i H3 Holding ApS og dermed besiddelse af den bestemmende indflydelse i underliggende selskaber, der skal rumme indtægtsgivende erhvervsmæssige investeringer efter bestyrelsens valg samt sikre det finansielle grundlag for koncernens drift og udvikling gennem nuværende og fremtidige selskaber, hvori H3 Holding ApS måtte besidde en væsentlig ejerandel eller over hvilke H3 Holding ApS måtte udøve væsentlig indflydelse. Herudover skal fonden etablere et selskab med investering i og drift af land- og skovbrug."
Ifølge udkast til fondens fundats § 10 skal fondens overskud anvendes som følger:
"Fondens eventuelle årlige overskud, opgjort i henhold til årsregnskabsloven med tillæg af frie reserver og efter fradrag af henlæggelser og efter konsolidering, skal af fonden - efter bestyrelsens skøn - anvendes til opfyldelse af fondens formål.
Bestyrelsen kan alene disponere overskud, når fondens grundkapital fortsat er intakt. Fondsbestyrelsen bestemmer, kun begrænset af fondens formål og fundats, hvordan fondens ressourcer skal bruges.
Indtil videre har fondsbestyrelsen besluttet, at bestyrelsen selv vælger, hvilke projekter, hørende ind under fondens formål, man vil yde økonomisk støtte til.
Bestyrelsen er frit stillet i sit skøn over anvendelsen af de til uddeling værende disponible beløb, herunder med hensyn til om der et givent år skal ske uddeling af alle fondens frie reserver eller kun en del heraf. I sidstnævnte tilfælde overføres resterende disponible beløb til det efterfølgende regnskabsår.
Bestyrelsen skal føre en fortegnelse over de personer, organisationer m.v., der modtager uddelinger fra fonden (legatarfortegnelse)."
Som det fremgår af beskrivelsen omkring fondsstiftelsen og af Eneanpartshaveren As og Eneanpartshaveren Bs ønsker i denne henseende, så vurderes det, at gaven til Fonden i forbindelse med stiftelsen udelukkende kan anses for ydet for direkte at tilgodese fondens formål.
Fonden vil være en erhvervsdrivende fond omfattet af bestemmelserne i lov om erhvervsdrivende fonde. Derfor vil Fonden være skattepligtig efter fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 1.
Ifølge udkastet til fundats § 5 udgør Fondens grundkapital samtlige kapitalandele i H3 Holding ApS samt underliggende kapitalandele i H5 ApS og H4 ApS, som overdrages til fonden i forbindelse med fondsstiftelsen.
Derudover fremgår det af udkast til fundats § 10, at der udelukkende kan foretages uddelinger af fondens overskud efter fradrag for henlæggelser eller til konsolidering og under forudsætning af at fondens grundkapital er intakt. Derfor kan uddelinger fra Fonden ikke ske af fondens grundkapital.
Af udkastet til fundats § 7 fremgår det. at Eneanpartshaverne A og B vil kunne være medlemmer af fondens bestyrelse, men ikke vil kunne udøve bestemmende indflydelse i fonden som følge af, at de ultimative personlige kapitalejere i stifterselskabet ikke må udgøre bestyrelsens flertal, jf. lov om erhvervsdrivende fonde § 40. Det vil sige, at fundatsen begrænser personaktionærerne til at have flertal blandt nærtstående i Fondens bestyrelse. Bestyrelsen kan bestå af 3 - 7 medlemmer, således at antallet af ikke-nærtstående altid vil være højest.
Ifølge lov om erhvervsdrivende fonde § 28 er en erhvervsdrivende fond ikke en familiefond, selvom der tillægges medlemmer af bestemte familier ret til at være medlem af fondens bestyrelse.
Det er vores opfattelse, at ovenstående redegørelser påviser, at F-Fonden ved stiftelsen kan betegnes som en erhvervsdrivende fond, og at Fonden anses for udelukkende at have et almennyttigt og almenvelgørende formål. Dermed vil F-Fonden kunne stiftes som anført ovenfor uden at stiftelsen udløser skattemæssige konsekvenser for A og B.
Af FUNDATS FOR FONDEN (Erhvervsdrivende fond) fremgår følgende:
"§1.
Navn:
Fondens navn er F-Fonden.
§2.
Hjemsted:
(…) Kommune.
§3.
Stiftere:
H1 ApS, CVR-nr. (…) og H2 Holding ApS, CVR-nr. (…).
§4.
Formål:
Fondens formål er ved uddelinger at yde støtte til almennyttige eller almenvelgørende formål, herunder ikkepolitiske, videnskabelige, humanistiske, kulturelle, uddannelsesmæssige, humanitære og sygdomsbekæmpende formål, herunder primært vedrørende sklerose.
Fondens grundkapital består af kapitalandele i H3 Holding ApS og dermed besiddelse af den bestemmende indflydelse i underliggende selskaber, der skal rumme indtægtsgivende erhvervsmæssige investeringer efter bestyrelsens valg samt sikre det finansielle grundlag for koncernens drift og udvikling gennem nuværende og fremtidige selskaber, hvori H3 Holding ApS måtte besidde en væsentlig ejerandel eller over hvilke H3 Holding ApS måtte udøve væsentlig indflydelse. Herudover skal fonden etablere et selskab med investering i og drift af land- og skovbrug.
§5.
Grundkapital:
Fondens grundkapital udgør kr. (…). Fondens grundkapital er tilvejebragt på følgende måde:
- Kr. (…) er tilvejebragt ved overdragelse af samtlige kapitalandele i H3 Holding ApS (…)
- Kr. (…) er tilvejebragt ved goodwill for 50,01 % af anparterne i H5 ApS
- Kr. (…) er tilvejebragt ved goodwill for 100 % af anparterne i H4 ApS
- Kr. (…) fratrækkes værdien af ovennævnte goodwill aktiver for anparterne i underliggende dattervirksomheder
§6.
Fordele for stiftere eller andre:
Ingen.
Fondens midler kan ikke på noget tidspunkt gå tilbage til Stifter, direkte eller indirekte aktionærer i Stifter samt disses nærtstående eller væsentlige gavegivere.
§7.
Bestyrelse:
Fondens bestyrelse skal bestå af 3-7 medlemmer, der vælges for 2 år ad gangen. Genvalg kan finde sted.
I henhold til fondslovgivning må de personlige ultimative kapitalejere i stifterselskabet ikke udgøre bestyrelsens flertal.
Bestyrelsen er fondens øverste ledelse og vælger selv sin forperson og næstforperson.
Fondens første bestyrelse er bemyndiget til at foretage sådanne ændringer i nærværende fundats, som den til enhver tid gældende lovgivning måtte udkræve, eller som ifølge forholdets natur måtte være formålstjenlige for at opnå det formål og de intentioner stifterne har lagt til grund for stiftelsen.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når over halvdelen af samtlige medlemmer er til stede. Bestyrelsens forperson eller i dennes forfald næstforperson skal dog altid være til stede. Beslutninger afgøres ved almindelig stemmeflerhed. I tilfælde af stemmelighed gør forpersonens eller i dennes forfald næstforpersonens stemme udslaget.
Bestyrelsens medlemmer erholder et årligt vederlag, der fastsættes efter arbejdets omfang og art samt det ansvar, der er forbundet hermed. For særlige opgaver ydes særskilt vederlag.
Bestyrelsen kan ansætte en eller flere direktører eller en administrator til at varetage den daglige ledelse af fonden. Direktøren skal følge de retningslinjer og instrukser, som bestyrelsen fastsætter.
Bestyrelsen indkaldes af forpersonen eller i dennes forfald næstforpersonen. Bestyrelsesmøder afholdes, når forpersonen indkalder til møde på eget initiativ, eller når et bestyrelsesmedlem forlanger det. Der afholdes minimum to bestyrelsesmøder om året.
Over det på bestyrelsesmøderne passerede føres en protokol, der underskrives af samtlige tilstedeværende medlemmer af bestyrelsen.
Bestyrelsen kan ved en forretningsorden fastsætte bestemmelser for udførelsen af sit hverv.
Ved fratrædelse fra eller nyvalg til bestyrelsen vælges et nyt medlem af flertallet af bestyrelsen inklusive den fratrædende. I tilfælde af at stemmerne står lige, er forpersonens eller i dennes forfald næstforpersonens stemme afgørende.
Nye bestyrelsesmedlemmer skal vælges, således fondens formål og behov for kompetencer så vidt muligt søges opfyldt på bedste måde.
Så længe fonden besidder aktier eller andre interesser i direkte ejede virksomheder eller i datterselskaber skal disse virksomheders og selskabers interesser primært tilgodeses såvel af den til enhver tid siddende bestyrelse som ved nyvalg.
Fonden tegnes af forpersonen i forening med et bestyrelsesmedlem eller en direktør, af næstforpersonen i forening med to bestyrelsesmedlemmer eller af en samlet bestyrelse.
[…]
§10.
Fondens overskud skal anvendes således:
Fondens eventuelle årlige overskud, opgjort i henhold til årsregnskabsloven med tillæg af frie reserver og efter fradrag af henlæggelser og efter konsolidering, skal af fonden - efter bestyrelsens skøn - anvendes til opfyldelse af fondens formål.
Bestyrelsen kan alene disponere overskud, når fondens grundkapital fortsat er intakt. Fondsbestyrelsen bestemmer, kun begrænset af fondens formål og fundats, hvordan fondens ressourcer skal bruges.
Indtil videre har fondsbestyrelsen besluttet, at bestyrelsen selv vælger, hvilke projekter, hørende ind under fondens formål, man vil yde økonomisk støtte til.
Bestyrelsen er frit stillet i sit skøn over anvendelsen af de til uddeling værende disponible beløb, herunder med hensyn til, om der et givent år skal ske uddeling af alle fondens frie reserver eller kun en del heraf. I sidstnævnte tilfælde overføres resterende disponible beløb til det efterfølgende regnskabsår.
Bestyrelsen skal føre en fortegnelse over de personer, organisationer m.v., der modtager uddelinger fra fonden (legatarfortegnelse).
§11.
Ændringer af fundatsen, med undtagelse af forhøjelse af grundkapitalen, kræver tilladelse fra fondsmyndighederne."
Betingelserne for at kunne opnå tilladelse
I henhold til ligningslovens §16 A, stk. 2, nr. 6, skal værdien af en gave ved helt eller delvis vederlagsfri overdragelse af aktier m.v. i et selskab, beskattes som udbytte, når gaven ydes i aktionærens eller andelshaverens ideelle interesse.
I henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, skal værdien af en gave ved en helt eller delvis vederlagsfri overdragelse af aktier m.v. i et selskab omfattet af stk. 2, nr. 6, dog ikke beskattes, hvis der inden overdragelsen er opnået tilladelse hertil fra Skatterådet. Det er en betingelse for tilladelse, at aktierne er overdraget til en fond m.v. med et almennyttigt eller almenvelgørende formål.
Ansøgers opfattelse og begrundelse
Det er vores opfattelse, at fondens formål kan anses udelukkende at være almennyttigt/almenvelgørende.
Det er et væsentligt spørgsmål at få afklaret, da vurderingen heraf spiller en stor rolle ved besvarelsen af de øvrige spørgsmål.
Afgrænsningen af begreberne "almennyttig" og "almenvelgørende" er beskrevet i cirkulære til selskabsskatteloven (1988-11-07 nr. 136) punkt 55.
Heri anføres blandt andet:
"For at et formål kan anses for almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt kræves, at den kreds af personer eller institutioner, der kan komme i betragtning ved uddelingerne, er afgrænset efter retningslinjer med et objektivt præg. Formålet må således komme en vis videre kreds til gode.
For at et formål kan anses for almenvelgørende, er det en forudsætning, at støtten ydes personer inden for en videre kreds, der er i økonomisk trang.
Almennyttige formål foreligger, såfremt støtten kommer en vis videre kreds til gode, og såfremt formålet ud fra en almindelig fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt. Blandt sådanne almennyttige formål kan nævnes sociale, kunstneriske og andre kulturelle formål, miljømæssige, videnskabelige - herunder forskningsmæssige eller sygdomsbekæmpende - humanitære, undervisningsmæssige, religiøse eller nationale formål. Også idrætsforeninger og dyreværnsorganisationer vil kunne anses for almennyttige.
Derimod vil organisationer, der varetager politiske, økonomiske eller erhvervsmæssige interesser, ikke kunne anses for almennyttige.
Det almenvelgørende eller almennyttige formål skal være angivet i vedtægterne."
I betænkning om fonde afgivet af det af Justitsministeriet i 1978 nedsatte udvalg fremgår følgende vedrørende praksis omkring ligningslovens § 8 A i relation til begrebet "en vis videre kreds":
“Det må kræves, at den virksomhed vedkommende forening m.v. udøver, ikke blot omfatter personer inden for et lokalt eller på anden måde stærkt begrænset område, men er til fordel for en videre kreds af personer, f.eks. i hele landet eller større dele af dette. I praksis lægges der vægt på befolkningstallet i vedkommende område."
Begrebet "almenvelgørende" omfatter tilfælde, hvor der ydes støtte til en videre kreds af personer, som er i økonomisk trang, mens begrebet "almennyttig" dækker over, at der tilgodeses en vis videre kreds af personer, hvis virke i samfundet, ud fra en i befolkningen almindelig fremherskende opfattelse, kan karakteriseres som nyttig, jf. UfR1999.213.H. Af praksis som gengivet i Den juridiske vejledning 2024-2, afsnit C.D.9.9.1.1.3, følger, at fx sociale, videnskabelige, kulturelle og undervisningsformål vil kunne anses for almennyttige formål.
Det er vores opfattelse, at formålet i udkastet til fundatsen på denne baggrund kan siges udelukkende at være almennyttigt/almenvelgørende.
Fondsstiftelsen påtænkes at ske ved indskud af 100% af anparterne i H3 Holding ApS gennem overdragelse uden vederlag fra H1 Holding ApS og H2 Holding ApS.
Efter fondsstiftelsen vil strukturen se således ud:
H3 Holding ApS er på tidspunktet for fondsstiftelsen ejet 50 % af H1 Holding ApS og 50 % af H2 Holding ApS, hvorfor der er tale om datterselskabsaktier ifølge aktieavancebeskatningsloven § 4 A.
Det er vores opfattelse, at der ikke udløses en skattemæssig konsekvens ved overdragelsen af anparterne ved fondsstiftelse med henvisning til ligningslovens § 16A, stk. 4, pkt. 4, da værdien af en gave ved en helt eller delvis vederlagsfri overdragelse af aktiver m.v. i et selskab omfattet af stk. 2, nr. 6 ikke medregnes i den skattepligtige indkomst hos hovedaktionæren, hvis der inden overdragelsen er opnået tilladelse hertil fra Skatterådet.
For Eneanpartshaverne A og B, som de ultimative personaktionærer, vil der kunne ske beskatning som maskeret udlodning, såfremt fondsstiftelsen og formuens overgang til fonden kan anses at være sket i deres personlige interesser. Det følger dog af praksis på området, bl.a. ved Højesterets dom i SKM2009.29.HR, at gaver, der gives til en almennyttig forening, som udgangspunkt må anses for ydet ud fra en ideel interesse i at fremme foreningens formål.
Skattestyrelsens indstilling og begrundelse
Begrundelse
Ansøgerne anmoder om tilladelse til, at der ikke sker udbyttebeskatning af ansøgerne personligt, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 6, hvisH1 Holding ApS og H2 Holding ApS overdrager kapitalandele i H3 Holding ApS, til en påtænkt nystiftet fond.
I henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 6, skal værdien af en gave ved overdragelse af aktier i et selskab beskattes som udbytte, når gaven ydes i aktionærens ideelle interesse.
I henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, skal en vederlagsfri overdragelse af gaver, der som udgangspunkt skal beskattes som udbytte i henhold til ligningslovens §16 A, stk. 2, nr. 6, dog ikke beskattes, hvis der inden overdragelsen er opnået tilladelse hertil fra Skatterådet. Det er en betingelse for tilladelse, at aktierne påtænkes overdraget til en fond m.v. med et almennyttigt eller almenvelgørende formål.
Den nuværende formulering af ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 6 og stk. 4, nr. 4, er vedtaget den 8. december 2020 ved lov nr. 1836. Det fremgår af forarbejderne, jf. L 29 fremsat 7. oktober 2020 (folketingsåret 2020/2021), at vurderingen af, om der skal meddeles tilladelse, skal foretages i overensstemmelse med Skatterådets praksis efter de tidligere gældende regler ved anmodninger om bindende svar om de skattemæssige konsekvenser for hovedaktionæren af en overdragelse af et holdingselskabs aktier til en almennyttig fond.
For at der i disse situationer ikke skete udlodningsbeskatning af aktionæren, var det en betingelse, at aktierne blev givet til en fond, der var almennyttig eller almenvelgørende, således at den interesse, der blev tilgodeset, var aktionærens ideelle interesse i modsætning til vedkommendes personlige eller økonomiske interesse.
Fonden skal hovedsageligt have et almennyttigt eller almenvelgørende formål, og der må ikke være tale om, at aktionærens personlige eller økonomiske interesse tilgodeses. Fonden kan godt herudover have erhvervsmæssige aktiviteter. Dvs. at erhvervsmæssige aktiviteter ikke i sig selv udelukker, at der kan opnås en godkendelse fra Skatterådet. Det beror på en konkret vurdering, hvorvidt en fond lever op til de angivne betingelser. Det er således ikke muligt generelt at udtale sig om, hvilke formål der må anses for diskvalificerende. Det vil afhænge af de konkrete forhold i den enkelte sag.
Det fremgår af Den juridiske vejledning 2024-2, C.D.9.9.1.3 om uddelinger til almenvelgørende eller almennyttige formål, at:
"For at et formål kan anses for almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt kræves det, at den kreds af personer eller institutioner, der kan komme i betragtning ved uddelingerne, er afgrænset efter retningslinjer af et objektivt præg. Formålet skal desuden komme en vis videre kreds til gode. (…) For at et formål kan anses for almenvelgørende, er det en forudsætning, at støtten ydes til personer indenfor en videre kreds, der er i økonomisk trang. (…) Almennyttige formål foreligger, når formålet ud fra en almindeligt fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt. Blandt sådanne almennyttige formål kan nævnes sociale, kunstneriske og andre kulturelle formål, miljømæssige, videnskabelige, herunder forskningsmæssige eller sygdomsbekæmpende, humanitære, undervisningsmæssige, religiøse eller nationale øjemed. Også idrætsforeninger og dyreværnsorganisationer vil kunne anses for almennyttige. Derimod vil organisationer, der varetager politiske, økonomiske eller erhvervsmæssige interesser, ikke kunne anses for almennyttige."
I UfR1999.213.H var fondens formål ifølge fundatsens »at virke for almen velgørende og humane, kunstneriske, videnskabelige eller deslige formål, herunder uddannelse af unge«. Højesteret fandt det efter fundatsens § 2 utvivlsomt, at fondens midler skulle benyttes til »almenvelgørende eller andet almennyttigt formål«, jf. den nævnte bestemmelse.
I SKM2009.29.HR gav et selskab en gave på kr. 100.000 til G1 Mission. Foreningen var godkendt efter ligningslovens § 8 A, stk. 2, til at modtage fradragsberettigede gaver, og Højesteret udtalte, at skattemyndighederne dermed havde anerkendt, at foreningens midler blev anvendt i almennyttigt øjemed til fordel for en større kreds af personer, hvorfor gaver, som blev givet til en sådan almennyttig forening, som udgangspunkt måtte forventes at blive ydet ud fra en ideel interesse i at fremme foreningens formål.
Højesteret fandt det ikke godtgjort, at den gave, skatteyderen som eneanpartshaver lod sit selskab yde G1 Mission, blev givet i strid med de selskabsretlige regler, eller at gaven blev ydet for direkte eller indirekte at tilgodese andre interesser end hans ideelle interesse i at fremme foreningens almennyttige formål. Det gjaldt, selv om hans hustru var medlem af foreningen og virkede som såkaldt "præceptor" til fremme af foreningens aktiviteter.
Højesteret fandt det på denne baggrund ikke godtgjort, at der forelå skattepligtig maskeret udlodning, jf. ligningslovens § 16 A.
I SKM2024.244.SR fandt Skatterådet på baggrund af en konkret vurdering, at overdragelsen skete i Ansøgers ideelle interesse og ikke i Ansøgers personlige eller økonomiske interesse, hvorved Skatterådet kunne give tilladelse til, at holdingselskabets indskud af kapitalandele i datterselskaber til den påtænkte nystiftede erhvervsdrivende fond ikke skulle anses for en skattepligtig udlodning efter ligningslovens § 16 A, stk. 1 til Ansøger, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4. Der blev henset til, at Fondens formål måtte anses for almennyttig/almenvelgørende, idet det fremgik af udkast til Fondens fundats, at Fondens formål var at støtte almennyttige formål, f.eks. videnskabelige, forskningsmæssige, kunstneriske, kulturelle, miljømæssige, uddannelsesmæssige, humanitære eller andre almennyttige formål. Herudover ville Fonden støtte fysiske personer i økonomisk trang. Der blev endvidere henset til, at der efter Fondens udkast til fundats hverken var tillagt Ansøger eller Ansøgers familie/nærtstående særlige rettigheder i Fonden, idet disse hverken var tillagt ret til uddelinger ved Fondens løbende drift eller ved Fondens likvidation, ligesom de, såfremt de deltog i Fondens bestyrelse, kun kunne modtage et årligt vederlag, der ikke oversteg, hvad der kunne anses for sædvanligt efter hvervets art og arbejdets omfang, og hvad der måtte anses for forsvarligt i forhold til Fondens og koncernens økonomiske stilling. Samlet set, fandt Skatterådet, at Fonden hovedsageligt havde et almenvelgørende eller almennyttigt formål.
I SKM2018.79.SR bekræftede Skatterådet, at et holdingselskab kunne overdrage 70 pct. af sine aktier til en fond med et almennyttigt formål uden beskatning af maskeret udlodning for hovedanpartshaverne, avanceskat for holdingselskabet eller beskatning efter fondsbeskatningslovens § 3, stk. 6, i fonden. Derudover bekræftede Skatterådet, at holdingselskabet kunne sælge den resterende aktiepost til den erhvervsdrivende fond uden andre skattemæssige konsekvenser, end at et potentielt gaveelement ved aktieoverdragelsen tillægges aktiernes anskaffelsessum.
Fondens formål
Det fremgår af § 4 i udkastet til fundats, at Fondens formål er ved uddelinger at yde støtte til almennyttige eller almenvelgørende formål, herunder ikke-politiske, videnskabelige, humanistiske, kulturelle, uddannelsesmæssige, humanitære og sygdomsbekæmpende formål, herunder primært vedrørende sklerose.
I SKM2018.79.SR var fondens formål at bidrage med beløb til indkøb af hospitalsudstyr, der ikke eller kun vanskeligt gennem bevillinger kunne fremskaffes til hospitaler, klinikker eller lignende. Formålet blev anset for almennyttigt.
Det er Skattestyrelsens vurdering, at Fondens formål i denne sag kan anses for almennyttigt.
Uafhængig bestyrelse
Det fremgår bl.a. af udkastet til fundats, at i henhold til fondslovgivning må de personlige ultimative kapitalejere i stifterselskabet ikke udgøre bestyrelsens flertal.
Midler til Fondens stiftere
Af § 6 i udkastet til vedtægt for Fonden fremgår, at hverken stiftere eller andre har fordele i Fonden og at Fondens midler ikke på noget tidspunkt kan gå tilbage til Stifter, direkte eller indirekte aktionærer i Stifter samt disses nærtstående eller væsentlige gavegivere.
Af udkastet til fundats § 4 fremgår, at Fondens formål er ved uddelinger at yde støtte til almennyttige eller almenvelgørende formål, herunder ikke-politiske, videnskabelige, humanistiske, kulturelle, uddannelsesmæssige, humanitære og sygdomsbekæmpende formål, herunder primært vedrørende sklerose.
På baggrund af ovenstående lægges det derfor ligeledes til grund, at Fondens midler ikke på noget tidspunkt kan udbetales til Ansøgerne eller Ansøgernes familie/nærtstående.
Det lægges desuden til grund for besvarelsen, at den pågældende fond opfylder betingelserne i erhvervsfondsloven, herunder erhvervsfondslovens § 1, stk. 2, hvoraf det bl.a. fremgår, at formuen skal være udskilt fra stifterens formue til varetagelse af et eller flere i vedtægten bestemte formål.
Skatterådets afgørelse og begrundelse
Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.