Dato for udgivelse
18 okt 2024 07:02
Dato for afsagt dom/kendelse/afgørelse/styresignal
24 sep 2024 06:43
SKM-nummer
SKM2024.520.SR
Myndighed
Skatterådet
Ansvarlig styrelse
Skattestyrelsen
Sagsnummer
24-1009075
Dokument type
Bindende svar
Overordnede emner
Skat
Overemner-emner
Afskrivninger og fradrag
Emneord
Skattefrie støttemidler, byudvikling, bevaringsværdige bygninger
Resumé

Sagen vedrørte om støttemidler betalt af B kommune og A til byudviklingsprojektet "C", som var udpeget som bevaringsværdigt i kommuneplanen, var skattefri for modtageren af tilskuddet. Skatterådet bekræftede, at både det private og det offentlige tilskud kunne modtages skattefrit for ejeren efter ligningslovens § 7 E, stk. 1 og 2.

Hjemmel

Ligningslovens § 7 E

Reference(r)

Bekendtgørelse nr. 42 af 13. januar 2023 af lov om påligning af indkomstskat til staten (ligningsloven)
Bekendtgøresle nr. 219 af 6. marts 2018 af lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer. (Bygningsfredningsloven)

Henvisning

Den juridiske vejledning 2024-2, afsnit C.H.3.3.1.1 

Spørgsmål

  1. Kan Skatterådet bekræfte, at de støttemidler, der af B Kommune udbetales via byfornyelsesloven, samt supplerende støtte fra A til private renoverings- og istandsættelsesarbejder og bevaringsarbejder, samt arkitektfaglig rådgivning og kvalificering m.v. i kvarteret på ejendomme, der er udpeget som bevaringsværdige i Bevarende Lokalplan "C", er skattefri for de modtagende grundejere, jf. ligningslovens § 7 E?

Svar

  1. Ja

Beskrivelse af de faktiske forhold

Det bindende svar har afgørende betydning for mulighederne for igangsættelse og realisering af et større almennyttigt, sammenhængende og kulturhistorisk byudviklingsprojekt for Lokalplanområdet "C".

Lokalplanområdet "C" er ca. 10.000 kvm stort.

Lokalplanområdet fremstår som en fuldt udbygget bydel, som præges af sammenbyggede rødstensmurede arbejderboliger i en etage med udnyttet tagetage. Enkelte ejendomme er dog højere. Inden for lokalplanområdet findes desuden to større bygninger. Disse er oprindeligt opført som teknisk skole henholdsvis fabriksbygning til sølvvarefabrikken, men er i dag omdannet til henholdsvis lejligheder og museumsbygning. De to bygninger er er begge opført i et arkitektonisk udtryk, der supplerer gadens arkitektur i øvrigt, men fremstår dog med en detaljerigdom og størrelse som dominerende bygninger.

Lokalplanområdet er udpeget som bevaringsværdigt i kommuneplanen. Ejendommene er omfattet af nedrivningsforbud.

Arbejderboligerne i kvarteret fremstår, trods forskelligheder i detaljering, størrelse o.l. meget ensartet i deres arkitektur og udformning. Bygningerne er opført i, hvad vi i dag kender som historistisk stil, på baggrund af den industrielle udvikling og nye metoder til præfabrikation af byggematerialer, herunder også særlige bygningsdetaljer fra et katalog. Stilperioden er derfor kendetegnet ved meget detaljerige bygningsfacader, hvor man ofte ser detaljer fra flere forskellige forudgående stilperioder kombineret i samme bygning.

Baggrunden for anmodningen om bindende svar er, at Aog B Kommune i fællesskab har udviklet et projekt, der skal sikre bevarelsen og reetableringen af de unikke kulturhistorisk værdifulde bygninger i "C". Det anses for afgørende for en fortsat positiv udvikling af byen og  kommunen, at de arkitektoniske og kulturhistoriske og tidstypiske kvaliteter i bymidten styrkes. Samtidig har B kommune og A fokus på, at bygningerne omfattet af lokalplanen nænsomt kan renoveres og moderniseres, således at bygningerne - samtidig med at det tidstypiske præg bevares - sikres en hensigtsmæssig indretning, der opfylder nutidens, herunder klimamæssige hensyn.

A og B Kommune har derfor stiftet Foreningen B byudviklingsprojekt "C", der igennem økonomiske tilskud til ejere af ejendomme i "C", skal støtte konkrete fysiske istandsættelsesarbejder indenfor følgende støtteformål, jf. Foreningens vedtægter pkt. 2.01.01:

  • Istandsættelse af tage, herunder tagrender, skorstene, kviste og tagvinduer
  • Ydermure, murværk og murværks-detaljer, herunder facadeudsmykning og arkitektoniske detaljer
  • Vinduer, herunder opsætning af indvendige forsatsrammer og koblede rammer
  • Døre og porte
  • Sokkelreparationer
  • Genetablering af historiske bygningsdele og -ombygninger, der fremmer bygningernes arkitektoniske og kulturhistoriske værdier
  • Fjernelse af skæmmende bygningsdele

I henhold til Foreningens vedtægter pkt. 2.01.02 vil Foreningen tillige tilbyde støtte til grundejerne i form af arkitektfaglig rådgivning og kvalificering, så istandsættelsen understøtter bygningernes arkitektoniske og kulturhistoriske værdier, og viden om bymidtens historiske betydning styrkes.

Foreningen B byudviklingsprojekt "C" fungerer som administrativt bindeled mellem henholdsvis bygningsejere i kvarteret, B Kommune og A. Foreningen formidler ikke støttebeløbene direkte til grundejerne, men fungerer som fællessekretariat for B Kommune og A omkring projektet.

Processen for bevilling til bygningsejerne er, at indstillingsudvalget vurderer indkomne ansøgninger ud fra fælles kriterier og videresender de bevillingsberettigede ansøgninger med en indstilling og anbefaling til henholdsvis A’s direktion og B Kommunes Bygningsbevarings- og arkitekturudvalg.

Begge parter behandler ansøgningen og meddeler Foreningen B byudviklingsprojekt "C" deres godkendelse til henholdsvis op til 65 pct. (A) og 10 pct. (B Kommune) i støtte. Herefter får bygningsejeren bevillingsbrev fra Foreningen.

Der er tale om påtænkte dispositioner.

B Kommune og A vil give tilskud direkte til grundejerne på baggrund af Foreningens indstilling.

Rent praktisk vil støttekroner i form af ordinær byfornyelsesstøtte fra B Kommune blive overført direkte som sædvanligt fra B Kommune til bygningsejers NemKonto. Supplerende støtte fra A overføres ligeledes direkte fra A til bygningsejers bankkonto.

Ejere af bygninger, der er udpeget som bevaringsværdige og omfattet af Bevarende Lokalplan 1.2.19 "C", vil kunne søge om tilskud. Bygningsejerne skal som udgangspunkt selv stille med 25 pct. egenfinansiering.

Spørgers opfattelse og begrundelse

Lovgrundlag

Det følger af ligningslovens § 7 E, stk. 1, at tilskud, der ydes i henhold til § 16, stk. 1, i lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer til bygningsarbejder på fredede og bevaringsværdige bygninger ikke medregnes til modtagerens skattepligtige indkomst. Det samme gælder andre offentlige tilskud, der ydes til samme formål. Den del af udgifterne til bygningsarbejder, som dækkes af tilskudsbeløbet, kan ikke fradrages ved indkomstopgørelsen eller medregnes ved opgørelsen af grundlaget for skattemæssige afskrivninger og medregnes ikke til anskaffelsessummen ved opgørelsen af den skattepligtige fortjeneste eller tab ved afståelse af ejendommen.

Det følger videre af ligningslovens § 7 E, stk. 2, at hvis der til et bygningsarbejde på en fredet eller bevaringsværdig bygning er ydet eller kan ydes et offentligt tilskud, der omfattes af bestemmelsen i stk. 1, behandles andre tilskud, der ydes til samme bygningsarbejde, skattemæssigt efter reglerne i stk. 1.

Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer (LBKG nr. 219 af 6. marts 2018) (Bygningsfredningsloven) hører under Kulturministeriets ressortområde.

Bygningsfredningsloven har til formål at værne landets ældre bygninger af arkitektonisk, kulturhistorisk eller miljømæssig værdi, herunder bygninger, der belyser bolig-, arbejds- og produktionsvilkår og andre væsentlige træk af den samfundsmæssige udvikling, jf. lovens § 1. I henhold til Bygningsfredningslovens § 2 sidestilles bygningsværker, bygningsdele og lignende samt visse bygningsomgivelser, med bygninger.

I henhold til Bygningsfredningsloven § 16, stk. 1, nr. 1 til nr. 7 kan kulturministeren yde støtte til en række nærmere opregnede formål. I henhold til § 16, stk. 1, nr. 1 og 6 kan kulturministeren yde tilskud til bl.a. bygningsarbejder på fredede og bevaringsværdige bygninger.

Kulturministeren kan også med hjemmel i Bygningsfredningsloven § 16, stk. 1, nr. 7 yde støtte til lokale bevaringsråd eller lignende, der kan yde støtte til bygninger, der er bevaringsværdige i henhold til en kommuneplan eller er omfattet af et forbud mod nedrivning i en lokalplan eller byplanvedtægt, jf. Bygningsfredningslovens § 17 og planlovens § 15, stk. 2, nr. 14 samt til bygninger, hvor kulturministeren har truffet beslutning om, at en bygning, som ikke er omfattet af Bygningsfredningslovens § 17, skal anses som bevaringsværdig efter Bygningsfredningslovens § 19.

Det fremgår endvidere af Bygningsfredningslovens § 16, stk. 2, 1. pkt., at støtte kan ydes i form af lån, tilskud, sagkyndig bistand, projektudarbejdelse eller materialer.

Analyse og konklusion

Det er vores vurdering, at tilskud og arkitektfaglig rådgivning, projektbistand m.v., der ydes til ejere af bevaringsværdige bygninger m.v. omfattet af B Kommune Bevarende Lokalplan "C"  fra B Kommune og A på baggrund af indstillingen fra Foreningen B byudviklingsprojekt "C", vil være skattefrie tilskud for de tilskudsmodtagende grundejere i medfør af ligningslovens § 7 E, stk. 1 henholdsvis stk. 2.

De berørte grundejere har imidlertid et naturligt og forståeligt behov for at få bekræftet, at Skatteforvaltningen er enig i denne vurdering, idet skattefrihed af det modtagne tilskud er en afgørende forudsætning for, at de kan tage imod tilskuddet og opfylde de betingelser, der knytter sig til tilskuddet om renovering, istandsættelse m.v. af den af dem ejede bevaringsværdige ejendom.

Hvis grundejerne skal beskattes af tilskuddet, vil de hver især mangle gennemsnitligt halvdelen af de midler, der skal til for, at den enkelte grundejer kan gennemføre de forudsatte bevarende bygningsarbejder. Hvis tilskuddene bliver beskattet hos grundejerne, vil projektet derfor ikke være realistisk

Skattestyrelsens indstilling og begrundelse

Spørgsmål 1

Det ønskes bekræftet, at, de støttemidler, der af B Kommune udbetales via byfornyelsesloven, samt supplerende støtte fra A til private renoverings- og istandsættelsesarbejder og bevaringsarbejder, samt arkitektfaglig rådgivning og kvalificering m.v. i kvarteret på ejendomme, der er udpeget som bevaringsværdige i Bevarende Lokalplan, "C", er skattefri for de modtagende grundejere, jf. ligningslovens § 7 E.

Begrundelse

Det er oplyst at lokalplanområdet "C" er ca. 10.000 kvm stort.

Efter ligningslovens § 7 E, stk. 1 og 2, vil offentlige tilskud samt private tilskud ikke skulle medregnes til modtagerens skattepligtige indkomst, hvis der til et bygningsarbejde på en bevaringsværdig bygning er ydet eller kan ydes et offentligt tilskud. 

I nærværende sag yder kommunen et offentligt tilskud direkte til ejendomsejeren, når A’s direktion og B Kommune har behandlet ansøgningen og meddelt Foreningen B byudviklingsprojekt "C" deres godkendelse. Kommunens tilskud er på til 10 pct. i støtte, A’s tilskud er op til 65 pct. og de sidste 25. pct. betales af ejendomsejeren.

Rent praktisk vil støttekroner i form af ordinær byfornyelsesstøtte fra B Kommune blive overført direkte fra B Kommune til bygningsejers NemKonto. Supplerende støtte fra A overføres ligeledes direkte fra A til bygningsejers bankkonto.

Ejere af bygninger, der er udpeget som bevaringsværdige og omfattet af Bevarende Lokalplan "C" , vil kunne søge om tilskud. Bygningsejerne skal som udgangspunkt selv stille med 25 pct. egenfinansiering. Ifølge ligningslovens § 7 E, stk. 1, skal tilskud ydet i henhold til § 16, stk. 1, byfornyelsesloven til bygningsarbejder på fredede og bevaringsværdige bygninger, ikke medregnes til modtagerens skattepligtige indkomst.

Ifølge bygningsfredningslovens § 16, stk. 1, nr. 6 kan ministeren yde støtte til bygningsarbejder på bygninger, som ministeren finder bevaringsværdige efter lovens § 19 og ifølge bygningsfredningslovens § 16, stk. 1, nr. 7 kan lokale bevaringsråd eller lignende, yde støtte til bevaringsværdige bygninger, jf. § 17 og § 19.

Lokalplanområdet "C" er udpeget som bevaringsværdigt i kommuneplanen og ejendommene er omfattet af nedrivningsforbud. Området opfylder således betingelserne i bygningsfredningslovens § 17 som bevaringsværdig, og er hermed omfattet af de bygninger, som lokale bevaringsråd eller lignende efter bygningsfredningslovens § 16, stk. 1, nr.7, kan yde støtte til.

Det kommunale tilskud er hermed skattefrit efter ligningslovens § 7 E, stk. 1.

Efter Ligningslovens § 7 E, stk. 2 er private tilskud også skattefrie, hvis der er eller kan ydes et offentligt tilskud, der omfattes af bestemmelsen i ligningslovens § 7 E, stk. 1, til det samme bygningsarbejde på en fredet eller bevaringsværdig bygning.

Hvis der ikke er ydet et offentligt tilskud, skal ejeren af den fredede eller bevaringsværdige bygning, der har modtaget et privat tilskud, sandsynliggøre, at der kunne være ydet et offentligt tilskud.

Da der er ydet et offentligt tilskud til samme bygningsarbejde, jf. ligningslovens § 7 E, stk. 1, vil A’s tilskud også være skattefrit efter ligningslovens § 7 E, stk. 2.

Indstilling

Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "Ja".

Skatterådets afgørelse og begrundelse

Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.

Lovgrundlag, forarbejder og praksis

Spørgsmål 1

Lovgrundlag

Ligningslovens § 7 E:

Tilskud ydet i henhold til § 16, stk. 1, i lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer til bygningsarbejder på fredede og bevaringsværdige bygninger medregnes ikke til modtagerens skattepligtige indkomst. Det samme gælder andre offentlige tilskud, der ydes til samme formål. Den del af udgifterne til bygningsarbejder, som dækkes af tilskudsbeløbet, kan ikke fradrages ved indkomstopgørelsen eller medregnes ved opgørelsen af grundlaget for skattemæssige afskrivninger og medregnes ikke til anskaffelsessummen ved opgørelsen af den skattepligtige fortjeneste eller tab ved afståelse af ejendommen.

Stk. 2.  Hvis der til et bygningsarbejde på en fredet eller bevaringsværdig bygning er ydet eller kan ydes et offentligt tilskud, der omfattes af bestemmelsen i stk. 1, behandles andre tilskud, der ydes til det samme bygningsarbejde, skattemæssigt efter reglerne i stk. 1.

Bygningsfredningslovens § 16, stk. 1:

Kulturministeren kan yde støtte til:

 1)      Bygningsarbejder på fredede bygninger, hvor der kræves tilladelse efter § 10, stk. 1.

 2)      Sagkyndig bistand og projektudarbejdelse samt udarbejdelse af planer for istandsættelse og fremtidig brug af bygninger, der er indstillet til fredning af Det Særlige Bygningssyn, jf. § 23, stk. 1.

 3)      Sikring af inventar i fredede bygninger, hvor inventaret ikke er omfattet af fredningen i henhold til § 3, samt inventar i bevaringsværdige bygninger, såfremt inventaret er af betydning for den kulturhistoriske helhed eller har en særlig  tilknytning til den pågældende bygning.

 4)      Landsdækkende og lokale foreninger og lignende med bygningskulturelle formål.

 5)      Institutioner og lignende, der har til formål at bevare de traditionelle bygningshåndværk og informere og vejlede om bygningskulturelle spørgsmål mv.

 6)      Bygningsarbejder på bygninger, som ministeren finder bevaringsværdige, jf. § 19.

 7)      Lokale bevaringsråd eller lignende, der kan yde støtte til bevaringsværdige bygninger, jf. § 17 og § 19.

Bygningsfredningslovens § 17

En bygning er bevaringsværdig, jf. § 16, stk. 1, nr. 7, når den er optaget som bevaringsværdig i en kommuneplan eller omfattet af et forbud mod nedrivning i en lokalplan eller byplanvedtægt, jf. planlovens § 15, stk. 2, nr. 14.

Praksis

Den Juridiske vejledning afsnit C.H.3.3.1.1 Indtægter på fredede og bevaringsværdige bygninger:

Tilskud

Offentlige tilskud

Tilskud, der udbetales efter § 16, stk. 1, i lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer, til bygningsarbejder på fredede og bevaringsværdige bygninger, er skattefrie.

Det samme gælder andre offentlige tilskud, der ydes til samme formål. Se LL § 7 E, stk. 1.

Private tilskud

Private tilskud er skattefrie, hvis der er eller kan ydes et offentligt tilskud, der omfattes af bestemmelsen i LL § 7 E, stk. 1, til det samme bygningsarbejde på en fredet eller bevaringsværdig bygning. Se LL § 7 E, stk. 2.

Hvis der ikke er ydet et offentligt tilskud, skal ejeren af den fredede eller bevaringsværdige bygning, der har modtaget et privat tilskud, sandsynliggøre, at der kunne være ydet et offentligt tilskud.

Dette kan for fredede bygninger ske ved at indhente en udtalelse herom fra Kulturarvsstyrelsen.

Når det drejer sig om tilskud til en bevaringsværdig bygning, kan ejeren indhente en udtalelse fra den respektive kommune, der varetager administrationen af de bevaringsværdige bygninger.

Hvis der ikke kunne være ydet et offentligt tilskud til bygningsarbejdet, er det private tilskud skattepligtigt for modtageren.

Bemærk

For at tilskud kan være skattefrie efter LL § 7 E, skal tilskudsgiveren være uafhængig af modtageren.