Indhold
Afsnittet beskriver følgende vareområder:
- Udryddelsestruede vilde dyr og planter,
- Import af sælprodukter,
- Invasive ikkehjemmehørende arter,
og ressortmyndighedens lovgrundlag på områderne.
Hvert afsnit indeholder:
- Formål og lovgrundlag
- Generelt
- Ressortmyndighed
- Import
- Eksport.
Udryddelsestruede dyr og planter
Formål og lovgrundlag
Formålet
En lang række arter af vilde dyr og planter er omfattet af den såkaldte Washingtonkonvention (også kaldet CITES - Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Flora and Fauna). Konventionens formål er at sikre, at handel med udryddelsestruede vilde dyr og planter sker bæredygtigt og dermed forhindrer nedgange i bestandene - og i sidste ende udryddelse af en række dyr og planter.
Lovgrundlaget
For området Udryddelsestruede dyr og vilde planter gælder der en række EU- og nationale bestemmelser.
Basisforordningen er Rådets Forordning (EF) nr. 338/97 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af handelen hermed
De nationale bestemmelser er BEK nr 935 af 27/06/2016 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af handlen hermed (Washingtonkonventionen/CITES)
For information om gældende lovgivning henvises til Miljøstyrelsens hjemmeside (CITES).
Generelt
CITES bestemmelserne er med til at beskytte udryddelsestruede dyr og planter. Vareområdet er delt i tre lister:
Liste I - de stærkt truede arter
Liste II - de truede arter
Liste III - de lokalt truede arter.
Inden for EU er arterne opført på fire lister, også kaldet bilag. Disse dækker alle arter opført på Konventionens lister plus et antal ikke-CITES arter. Det er de arter, som EU-landene i fællesskab har skærpet reglerne for. Det vil sige, at Danmark og EU arbejder efter strengere regler end de regler, der følger med CITES.
Bilag A - svarer stort set til liste I
Bilag B - svarer stort set til liste II
Bilag C - svarer stort set til liste III
Bilag D - er et "overvågnings"-bilag, for arter, hvor EU ønsker et overblik over importens omfang.
Begge bestemmelser omfatter udover levende dyr og planter, også varer, hvori der indgår dele og produkter fra udryddelsestruede dyr og planter, fx smykker med elfenben, lædervarer med slangeskind osv.
Den danske administration af Konventionen foregår efter fælles EU-bestemmelser.
Ressortmyndigheder
Ressortmyndighed for denne varebestemmelse er Miljøstyrelsen hvad angår udryddelsestruede enheder af levende og ikke-levende dyr og ikke-levende planter. Landbrugs- og Fiskeristyrelsen er ressortmyndighed i relation til udryddelsestruede levende planter.
Import
Før der indføres udryddelsestruede enheder af levende og ikke-levende dyr og ikke-levende planter omfattet af bilagene, skal der være indhentet tilladelse/certifikat til indførslen fra Miljøstyrelsen.
Før der indføres udryddelsestruede levende planter, skal der være indhentet tilladelse/certifikat til indførslen fra Landbrugs- og Fiskeristyrelsen.
Ved importen skal de relevante CITES-dokumenter forelægges ved det grænsekontrolsted, der er udpeget i overensstemmelse med Rådets Forordning nr. 338/97, artikel 12, stk. 1. Grænsetoldstedet skal udføre kontrollen og formaliteterne for indførsel i Fællesskabet.
En række af de arter og enheder der fremgår af bilag A og B, skal ved indførsel i Danmark, kontrolleres af Toldstyrelsen. Dette sker ved grænsekontrolstedet, hvor indførslen finder sted. Det sikres herved at der på forhånd kan forelægges en importtilladelse. Se artikel 4 i Rådets Forordning nr. 338/97.
Jagttrofæer
For jagttrofæer kræves der både en CITES importtilladelse og en CITES eksporttilladelse (tidligere kun en CITES eksporttilladelse) ved import til EU af følgende seks arter af jagttrofæer:
Jagttrofæer af hvidt næsehorn fra Sydafrika og Swaziland, afrikansk elefant fra Botswana, Namibia, Sydafrika og Zimbabwe, flodhest, løve, isbjørn og argali-får. Se Kommissionens Forordning (EU) 2015/870 om ændring af forordning (EF) nr. 865/2006 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 338/97 for så vidt angår handel med vilde dyr og planter.
Musikinstrumenter
For transport af musikinstrumenter, som indeholder dele fra dyr eller planter omfattet af CITES er reglerne blevet forenklet, idet musikinstrumenterne kan transporteres på en generel tilladelse, som ikke skal ombyttes ved hver transport. Se Kommissionsforordning (EU) 2015/57 af 15. januar 2015, der ændrer Kommissionsforordning (EU) nr. 792/2012 af 23. august 2012, om fastsættelse af regler for udformningen af tilladelse, certifikater og andre dokumenter mv.
Eventuelle spørgsmål vedrørende ovenstående bedes rettet til Miljøstyrelsen.
Der henvises i øvrigt til de særlige varebestemmelser omkring CITES produkter.
Indførselssteder
Indførsel af produkter af dyr og planter, som er omfattet af bilag A, B, C og D fra lande uden for EU kan ske ved alle danske grænsetoldsteder.
Indførsel af levende dyr, der er omfattet af forordninger fra lande udenfor Det Europæiske Fællesskab kan kun ske over grænsetoldstederne i Københavns Lufthavn, Kastrup og Københavns Havn. Indførslen skal af importøren anmeldes til Miljøstyrelsen senest 24 timer inden de levende dyrs ankomst til grænsekontrolstedet.
Indførsel af levende planter, der er omfattet af forordninger fra lande udenfor EU kan kun ske over grænsetoldstederne i:
- Billund Lufthavn
- Københavns Lufthavn, Kastrup
- Fredericia Postcenter
- Københavns Postcenter.
Desuden kan man indføre levende planter til importkontrol på godkendte bestemmelsessteder, jfr. bestemmelserne i F.A.31.4, VAB kapitel C, Planter og planteprodukter.
Eksport
Før der udføres udryddelsestruede enheder af levende og ikke-levende dyr og ikke-levende planter omfattet af bilagene, skal der være indhentet tilladelse/certifikat til udførslen fra Miljøstyrelsen, som kan kontaktes på telefon 72 54 24 04.
Før der udføres miljøtruede levende planter, skal der være indhentet tilladelse/certifikat til udførslen fra Landbrugs- og Fiskeristyrelsen.
Udførselssteder
Udførsel af levende dyr og planter samt effekter omfattet af bilag A, B, C eller D kan ske fra alle danske toldsteder.
Import af sælprodukter
Indhold
Afsnittet beskriver vareområdet og ressortmyndighedernes lovgrundlag på området.
Afsnittet indeholder:
-
Formål og lovgrundlag
-
Generelt
-
Ressortmyndighed
-
Import
Formål og lovgrundlag
Formålet
Sælforordningerne forbyder handel med sælprodukter af hensyn til europæiske borgeres bekymringer ved sælfangst. Import og handel med sælprodukter fra inuitsamfund er dog undtaget, idet sæljagt er en integreret del af inuitsamfunds og andre oprindelige samfunds socioøkonomi, ernæring, kultur og identitet, der bidrager væsentligt til deres underhold og udvikling ved at sikre samfundene mad og indtægter, således at de kan opretholde deres tilværelse og eksistensgrundlag samt bevare deres traditionelle levevis.
Sælprodukter til rejsendes eget brug eller til brug for deres familier er også undtaget fra forbuddet under forudsætning af, at visse betingelser er opfyldte.
Lovgrundlag
Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2015/1775 af 6. oktober 2015, der ændrer forordning (EF) nr. 1007/2009 om handel med sælprodukter og ophæver Kommissionens forordning (EU) nr. 737/2010 er lovgrundlaget på EU plan. Det samme gælder Kommissionsforordning (EU) nr. 2015/1850 af 13. oktober 2015 om gennemførselsbestemmelserne til ovennævnte forordning.
Nationalt gælder Bekendtgørelse om Den Europæiske Unions Forordninger om handel med sælprodukter (BEK nr. 846 af 27. juni 2016).
Generelt
Omsætning af sælprodukter er kun tilladt under følgende 2 scenarier:
1.
Hvis sælprodukterne hidrører fra inuitsamfundenes eller andre oprindelige samfunds jagt, og alle betingelser er opfyldt:
-
Jagten er traditionelt blevet drevet af samfundet
-
Jagten drives med henblik på og bidrager til samfundets underhold, herunder ved at sikre samfundene mad og indtægter, således at de kan opretholde deres tilværelse og eksistensgrundlag, og drives ikke primært i erhvervsøjemed
-
Jagten drives på en måde, der tager behørigt hensyn til dyrevelfærd, og under hensyntagen til samfundets levevis og underholdsformålet med jagten.
2.
Det er også tilladt at importere sælprodukter til rejsendes eget brug eller til brug for deres familier, hvis et eller flere af følgende krav er opfyldte:
-
Sælprodukterne skal enten bæres af de rejsende, som beklædning eller i håndbagagen, eller indgå i
deres personlige rejsebagage
-
Sælprodukterne skal indgå i de personlige ejendele tilhørende fysiske personer, der flytter deres
sædvanlige bopæl fra et tredjeland til EU
-
Sælprodukterne skal være erhvervet i et tredjeland af rejsende, der befinder sig på det pågældende sted, og som senere importerer produkterne mod fremlæggelse af følgende dokumenter for toldmyndighederne i den relevante medlemsstat:
En skriftlig importmeddelelse
Et dokument, der beviser, at produkterne blev erhvervet i det pågældende tredjeland".
Ressortmyndighed
Miljøstyrelsen er ressortmyndighed for sælforordningen og kan kontaktes for yderligere information.
Import
Sælprodukter må kun bringes i fri omsætning på EU markedet, hvis de er ledsaget af det certifikat, der fremgår af sælforordningerne, og såfremt de ovenfor anførte betingelser under "Generelt" er opfyldte.
Invasive ikkehjemmehørende arter
Formål og lovgrundlag
Formål
Invasive arter er et voksende problem i hele verden, som kan få store samfundsøkonomiske og biologiske konsekvenser. En effektiv indsats mod spredning af disse arter kræver derfor et samarbejde på tværs af landegrænser. Det er i det lys, man skal se vedtagelsen af en liste over 37 uønskede arter, som EU har vedtaget. 12 af arterne findes i Danmark.
Dette er formålet med forordningen, herunder listen der indeholder de mest problematiske arter på EU plan. Listen, som er et levende dokument revideres af Kommissionen, alt efter behov, men mindst hvert sjette år.
Lovgrundlag
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1143/2014 af 22. oktober 2014 om forebyggelse og håndtering af introduktion og spredning af invasive ikkehjemmehørende arter. Endvidere udgør Kommissionens gennemførselsforordning (EU) nr. 2016/145 af 4. februar 2016 (om certifikatets form og udseende) samt Bekendtgørelse om forebyggelse og håndtering af introduktion og spredning af invasive ikkehjemme-hørende arter (BEK nr. 1088 af 18. juli 2016) lovgrundlaget på såvel EU som nationalt plan.
Generelt
Miljøstyrelsen har det overordnede ansvar for forordningen og fører tilsyn hermed. Miljøstyrelsen meddeler tilladelse til foretagender til at udføre forskning og ex-situ bevaring af invasive ikkehjemmehørende arter, der er optaget på EU listen. Toldstyrelsen har kompetencen til at udføre kontrol med import af invasive ikkehjemmehørende arter.
Ressortmyndighed
Miljøstyrelsen er ressortmyndighed for denne forordning om invasive ikkehjemmehørende arter.
Import
Toldstyrelsen foretager i forbindelse med importen den relevante risikobaserede kontrol af de varer, der er opført på EU listen for at kontrollere, at den pågældende invasive arter ikke er opført på EU listen.
Hvis den er opført på listen, skal det kontrolleres, at den er ledsaget af en gyldig tilladelse (det bilag, der er anført i Kommissionens gennemførselsforordning (EU) 2016/145.
Dette betyder, at der alene kan indføres invasive ikkehjemmehørende arter til brug for forskning ex situ-bevaring, videnskabelig produktion og efterfølgende medicinsk anvendelse. Foruden den gyldige tilladelse skal der foreligge en tilladelse fra den relevante kompetente myndighed. Der er intet formkrav i forordningen til denne tilladelse.
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse
samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse
|
Afgørelsen i stikord
|
Yderligere kommentarer
|
EU-domme
|
C-532/13 Sofia Zoo
|
Beskyttelse af arter af vilde dyr og planter, jf. Forordning (EF) nr. 338/97, artikel 11, om en importtilladelses ugyldighed er begrænset til de dyreenheder, som ugyldighedsgrunden faktisk angår.
I sagen var 17 enheder af vilde dyr forsøgt importeret i Ungarn. Idet importtilladelsen var ugyldig for den ene enhed, blev alle 17 enheder konfiskeret.
Retten udtalte, at artikel 11 i forordning 338/97 skal fortolkes således, at en importtilladelse der ikke overholder forordningens bestemmelser, kun er ugyldig for så vidt angår enheder, som importtilladelsens ugyldighedsgrund faktisk angår. Myndighederne burde altså blot have konfiskeret den ene enhed, hvis importtilladelse var ugyldig.
|
|
|