Indhold
Det afsnit beskriver andre forhold i relation til særlige afgiftsforhold.
Under engrosmodellen kan der eventuelt fremkomme tilfælde, hvor et særligt afgiftsforhold for en kunde ikke indmeldes rettidigt i datahubben.
Fx kan der være gået mere end 21 kalenderdage regnet for dagen for elhandelsvirksomhedens indmeldelse i datahubben for det særlige afgiftsforhold.
Det kan også skyldes en fejl hos elhandelsvirksomheden eller elkundens egen passivitet.
Den manglende indmelding i datahubben betyder, at en elkunde med et særligt afgiftsforhold betaler den høje afgift i stedet for den reducerede afgift vedrørende det særlige afgiftsforhold.
En registreret virksomhed har dog mulighed for at gå tilbage i tid for at afhjælpe dette.
Se § 11, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1083 af 7. september 2015.
Kommer det til den registrerede virksomheds kendskab, at afgiften er for høj, kan den registrerede virksomhed således regulere/reducere afgiften af kundens forbrug overfor elhandelsvirksomheden svarende til den registrerede virksomheds regulering af afgiftstilsvaret til►Skattestyrelsen◄. Den registrerede virksomheds regulering af afgiftstilsvaret til ►Skattestyrelsen◄ sker på grundlag af skatteforvaltningslovens bestemmelser om genoptagelse.
Dette indebærer at elafgiften for en elvarmekunde, der bliver opmærksom på, at vedkommendes bolig i et år har været registreret korrekt i BBR, men ikke hos netselskabet, kan reguleres i henhold til skatteforvaltningslovens § 31.
Sker der ophør af en elkundes særlige afgiftsforhold - eksempelvis at kundens bolig ikke længere er berettiget til at være opført som elopvarmet helårsbolig i BBR - skal det særlige afgiftsforhold afmeldes i datahubben med virkning fra det tidspunkt, hvor ændringen er indtrådt, uanset hvornår afmeldingen sker.