Indhold
Dette afsnit beskriver baggrund og formål for tonnageskatteloven og giver også en kort introduktion til tonnageskatteordningen.
Afsnittet indeholder:
- Baggrund og formål
- Beskrivelse af ordningen
- Virkning og overgangsregel
- Lovændringer.
Baggrund og formål
Ved lov nr. 264 af 8. maj 2002 blev lov om beskatning af rederivirksomhed (tonnageskatteloven) vedtaget.
Tonnageskatteloven er senest indarbejdet ved lovbekendtgørelse nr. 965 af 19. oktober 2011.
Tonnageskatteordningen blev indført med baggrund i EU-Kommissionens retningslinjer, idet kommissionen ønskede at give medlemslandene mulighed for at give selskaber, der driver rederivirksomhed, statsstøtte ved hjælp af særlige gunstige skatteregler.
Desuden kan operatørvirksomhed fra 1. juli 2005 omfattes af ordningen. Se afsnit C.D.8.8.8 om operatørselskaber.
Beskrivelse af ordningen
Ordningen er i hovedtræk:
- Ordningen er som udgangspunkt frivillig, men der findes dog nogle værnsregler i loven, der sætter visse begrænsninger. Eksempelvis er valg eller fravalg af ordningen bindende i en periode på 10 år.
- Den skattepligtige indkomst ved rederi- og operatørvirksomhed opgøres under en tonnageskatteordning ikke som forskellen mellem skattepligtige indtægter og fradragsberettigede udgifter, som det er tilfældet efter de almindelige regler.
- Under en tonnageskatteordning sker beskatningen ved, at der opkræves en skat af en given størrelse pr. anvendt nettotonnage tons (NT). Tonnageskatten opkræves uafhængigt af rederiet eller operatørselskabets faktiske driftsresultat og således også i de år, hvor rederidriften måtte give underskud.
- Der kan ikke foretages fradrag i indkomsten. Dvs. der kan ikke foretages skattemæssige afskrivninger på aktiver, der er omfattet af ordningen. Der er heller ikke fradrag for driftsomkostninger, der vedrører den tonnagebeskattede indkomst.
Virkning og overgangsregel
Tonnageskatteloven har virkning fra og med indkomståret 2001.
Der var dog en særlig overgangregel for de rederier, der eksisterede på lovens ikrafttrædelsestidspunkt. Se TSL § 23, stk. 2.
Disse rederier kunne vente med at træffe valg om at anvende ordningen til det andet indkomstår efter, at ordningen kunne anvendes. Dvs. valget skulle træffes senest ved rettidig indsendelse af selvangivelse for indkomståret 2002.
Bemærk
For de selskaber, der først valgte at indtræde i ordningen fra og med 2002, regnes 10 års-perioden fra og med indkomståret 2001. Se TSL § 23, stk. 2, 2. pkt.
Lovændringer
Der er inden for de senere år sket følgende lovændringer mv.:
1) Bemærk
De vedtagne ændringer efter lov nr. 539 af 6. juni 2007 af forholdet, hvormed bruttotonnage fra lejede skibe kan omfattes af tonnageskatteordningen efter TSL § 7, stk. 1, og at indkomst ved administration af skibspuljer kan omfattes af tonnageskatteordningen efter TSL § 10, stk. 2, nr. 8, er endnu ikke trådt i kraft.