| Skatteministerens kompetencer er udlagt via sagsudlægningsbekendtgørelsen.
Bekendtgørelsens anvendelsesområde afgrænses i § 1 til konkrete
sager, hvor skatteministeren kan træffe afgørelse. Sagsudlægningsbekendtgørelsen
gælder ikke for afgørelser, der efter lov kan påklages til Landsskatteretten.
Kompetencen er udlagt til enten den kommunale skattemyndighed, told- og skatteregionerne,
Told- og Skattestyrelsen, Ligningsrådet og for så vidt angår selskabsligningen,
til den skatteansættende myndighed. Sagsudlægningsbekendtgørelsen
regulerer samtidig klageadgangen for disse sagstyper.
Kompetencen er udlagt til en told- og skatteregion Langt de fleste ministerkompetencer
er via sagsudlægningsbekendtgørelsens §§ 2-7 udlagt til de lokale
told- og skatteregioner og toldcentre, som træffer afgørelse i første
instans. Det er således hovedreglen, at den lokale told- og skatteregion er
tillagt ministerkompetencen efter bekendtgørelsens § 2, stk. 1, medmindre
andet følger af bekendtgørelsens § 2, stk. 2-3 og §§ 3-15
og § 26.
I København og på Frederiksberg skal de sager, der efter § 2, stk.
1 normalt skal behandles i regionerne i 1. instans, i stedet behandles af de kommunale
skatteforvaltninger i henholdsvis København og Frederiksberg, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens
§ 2, stk. 2. Dette gælder dog ikke sager vedrørende told- og afgiftslovgivningen,
sager vedrørende arbejdsgiverkontrollen, arbejdsmarkedsfondloven, opkrævningsloven
og sager vedrørende inddrivelse, henstand og eftergivelse af A-skatter og selskabsskatter.
Bekendtgørelsens § 2, stk. 3 og § 7, stk. 2 giver direktøren
for Told- og Skattestyrelsen mulighed for at henlægge alle sager vedrørende
et bestemt område, der er omfattet af hovedreglen i § 2, stk. 1 og 2 samt
§ 7, til en enkelt eller enkelte told- og skatteregioner, der således
bliver landsdækkende. Hvis et sagsområde henlægges til en enkelt
region, gælder dette også sager, som efter § 2, stk. 2 ellers skulle
behandles af Københavns eller Frederiksberg kommuner. De opgaver, som direktøren
for Told- og Skattestyrelsen har udlagt til enkelte told- og skatteregioner, er
beskrevet i bilag 3.
Told-
og skatteregionernes afgørelser truffet i henhold til sagsudlægningsbekendtgørelsen
kan som hovedregel påklages til Told- og Skattestyrelsen, jf. bekendtgørelsens
§ 18, stk. 1, nr. 1. Told- og Skattestyrelsens afgørelser kan ikke indbringes
for en anden administrativ myndighed, jf. bekendtgørelsens § 21, stk.
1, nr. 3. Enkelte regionsafgørelser truffet i henhold til sagsudlægningsbekendtgørelsen
kan indbringes for Landsskatteretten, jf. bekendtgørelsens § 20.
Det skal præciseres, at klagereglerne også gælder for de afgørelser,
der træffes af Københavns og Frederiksberg Kommuner efter § 2, stk.
2.
Kompetencen er udlagt til en kommune Det fremgår af sagsudlægningsbekendgørelsens
§ 8 og § 9 hvilke kompetencer, der er udlagt til den kommunale skattemyndighed.
Den kommunale skattemyndigheds afgørelser efter disse bestemmelser kan påklages
til den lokale told- og skatteregion, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens
§ 17, stk. 1, nr. 1-3, medmindre afgørelsen kan påklages til Landsskatteretten.
Regionernes afgørelser kan ikke påklages til en anden administrativ myndighed,
jf. bekendtgørelsens § 21, stk. 1, nr. 2. Enkelte afgørelser truffet
af den kommunale skattemyndighed i henhold til sagsudlægningsbekendtgørelsen
kan påklages til Ligningsrådet, jf. bekendtgørelsens § 19.
Det er vigtigt at bemærke, at den kommunale skattemyndigheds kompetencer alene
vedrører fysiske personer og dødsboer.
Kompetencen er udlagt til Told- og Skattestyrelsen Bekendtgørelsens
§ 11 opregner de sager, hvor Told- og Skattestyrelsen er bemyndiget til at
træffe afgørelse i 1. instans - herunder når Told- og Skattestyrelsen
er skatteansættende myndighed for juridiske personer bortset fra dødsboer
(selskaber). Told- og Skattestyrelsens afgørelse kan enten påklages til
Landsskatteretten eller Ligningsrådet, jf. § 19 og § 20 og visse
afgørelser kan ikke påklages, jf. § 21, stk. 1, nr. 3.
Særligt om selskabsligning Ministerens kompetence på selskabsligningsområdet
er via sagsudlægningsbekendtgørelsen udlagt til den skatteansættende
myndighed. Ifølge bekendtgørelsens § 10 træffer den skatteansættende
myndighed afgørelse i 1. instans i en række spørgsmål vedrørende
juridiske personer bortset fra dødsboer (selskaber).
På en række områder kan den skatteansættende myndigheds afgørelser
ikke påklages administrativt, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens
§ 21, stk. 1, nr. 1.
Når en kommune er skatteansættende myndighed, kan kommunens afgørelse
efter sagsudlægningsbekendtgørelsens § 10 - med nogle få undtagelser
- påklages til told- og skatteregionen, jf. bekendtgørelsens § 17,
stk. 1, nr. 1. Told- og skatteregionens afgørelse kan ikke påklages til
andre administrative myndigheder, jf. bekendtgørelsens § 21, stk. 1, nr.
2. Når told- og skatteregionerne er skatteansættende myndighed kan regionens
afgørelser efter sagsudlægningsbekendtgørelsens § 10 - med nogle
få undtagelser - påklages til Told- og Skattestyrelsen, jf. bekendtgørelsens
§ 18, stk. 1, nr. 1. Told- og Skattestyrelsens afgørelse kan ikke påklages
til anden administrativ myndighed, jf. bekendtgørelsens § 21, stk. 1,
nr. 3.
For så vidt angår de selskaber, der lignes i Told- og Skattestyrelsen,
er ministerens kompetencer udlagt til Told- og Skattestyrelsen efter sagsudlægningsbekendtgørelsens
§ 10 og § 11, stk. 2 med klageadgang til Ligningsrådet, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens
§ 19, stk. 1, nr. 6. Ligningsrådets afgørelse kan ikke påklages
til anden administrativ myndighed, jf. bekendtgørelsens § 21, stk. 1,
nr. 4.
Kompetencen er udlagt til Ligningsrådet Bekendtgørelsens §
12 opregner de sager, hvor Ligningsrådet er bemyndiget til at træffe afgørelse
i 1. instans. Ligningsrådets afgørelser efter denne bestemmelse kan ikke
påklages administrativt, jf. § 21, stk. 1, nr. 4.
|