| Landsskatteretten er den endelige administrative klageinstans for en række
afgørelser vedrørende told, skat, moms, afgifter og arbejdsgiverkontrol.
Landsskatteretten er organisatorisk placeret som en del af Skatteministeriet, men
er uafhængig i sin sagsbehandling. Dvs. Landsskatteretten kan ikke ved tjenestebefaling
pålægges at træffe en bestemt afgørelse i en konkret sag. Landsskatteretten
er et nævn, og altså ikke en domstol.
Landsskatterettens forretningsorden, jf. bekendtgørelse nr. 563 af 2. juli 1999
indeholder regler om Landsskatterettens organisation, afvisning af klager, sagsforberedelsen,
rettens afgørelser, retsmøder, udfærdigelse af kendelser, tilbagekaldelse,
genoptagelsessager, repræsentation, klageafgifter og offentliggørelse
af rettens afgørelser. Om klagesagsbehandlingen i Landsskatteretten henvises
til afsnit H.7.3.
Sammensætning
Retten er et kollegialt organ, der består af en retspræsident, et antal
retsformænd, et antal retsmedlemmer samt 30 ordinære medlemmer, hvoraf
Folketinget vælger 11 og skatteministeren beskikker 19 medlemmer, jf. SSL
§ 20, stk. 2 og § 1, stk. 1 i forretningsorden for Landsskatteretten.
To af retsmedlemmerne, der beskikkes af skatteministeren, er alene beskikket til
at deltage i afgørelsen af klager, der efter lov om registrering af motorkøretøjer
mv., kan indbringes for Landsskatteretten. Retspræsidenten og mindst 9 af de
medlemmer, der beskikkes af skatteministeren, skal opfylde de almindelige betingelser
for at kunne blive landsdommer, jf. SSL § 20, stk. 4.
Landsskatterettens medlemmer skal herudover opfylde de almindelige habilitetsregler
i FVL § 3.
Møder og afstemning Landsskatterettens afgørelse træffes på
grundlag af en skriftlig votering eller på grundlag af en mundtlig votering
i et retsmøde. I en afgørelse skal som udgangspunkt deltage mindst 3 retsmedlemmer,
heraf mindst en retsformand, jf. SSL § 20, stk. 5. I tilfælde af stemmelighed
er retspræsidentens (eller ældste retsformands) stemme afgørende.
Protokol Der føres protokol over retsmøder i Landsskatteretten,
jf. forretningsordenen § 16. Protokollen skal indeholde følgende:
- dato og klokkeslet for mødets begyndelse og afslutning
- identifikation af sagen
- afgørelsen af sagen
- oplysning om hvem der var til stede under behandlingen af sagen
- evt. mindretalsvota og begrundelserne herfor
- evt. afgørelser vedrørende et retsmedlems inhabilitet
Landsskatterettens opgaver Landsskatterettens virksomhed er opregnet i SSL
§ 23, stk. 1, nr. 1-7. Herudover er Landsskatteretten tillagt kompetence til
at afgøre klager som nævnt i sagsudlægsningsbekendtgørelsens
§ 20. SSL § 23, stk. 2, indeholder en regel om, at en lovhjemlet adgang
til at klage til en anden administrativ myndighed på området skal være
udnyttet, for at Landsskatteretten kan behandle sagen. Landsskatteretten kan dog
beslutte at behandle klagen, hvis særlige omstændigheder taler derfor,
jf. TfS 1998, 224 LSR. Både klager og skattemyndighederne har adgang til at
få prøvet Landsskatterettens afgørelse ved domstolene, jf. SSL §§
31-33 og afsnit I. Om klagevejene henvises
i øvrigt til afsnit H.
Genoptagelseskompetence Landsskatteretten kan genoptage sin egen afgørelse
efter anmodning fra klageren, jf. SSL § 29. Dette kræver dog, at der forelægges
oplysninger for Landsskatteretten, som ikke tidligere har været fremme under
sagen, uden at dette kan lægges klageren til last, og det skønnes, at
de nye oplysninger kunne have medført et væsentligt andet udfald af sagen,
hvis de havde foreligget tidligere. Efter SSL § 29, stk. 2 kan Landsskatteretten,
når ganske særlige omstændigheder taler derfor, se bort fra genoptagelseskriterierne
i § 29, stk. 1. Som eksempel kan nævnes, at Landsskatteretten har afsagt
en kendelse, der vedrører et spørgsmål, som samtidig verserer for
domstolene, og hvor domstolsafgørelsen tilsidesætter hidtidig landsskatteretspraksis.
Det forudsættes, at bestemmelsen administreres restriktivt, idet retsmidlet
mod Landsskatterettens kendelser fortsat må være indbringelse for domstolene.
Forfølger en klager ikke sin opfattelse gennem indbringelse for domstolene,
skal der foreligge særlige omstændigheder, der taler afgørende for
at tillade genoptagelse, se fx TfS 2000, 816 LSR.
Det antages, at SSL § 29, stk. 2 giver hjemmel til, at Landskatteretten i et
meget begrænset omfang kan give forhåndstilsagn om genoptagelse af afsagte
landsskatteretskendelser, nemlig i tilfælde hvor klageren kan påvise,
at der verserer en helt identisk sag for domstolene, således at udfaldet af
dommen må antages at ville kunne lægges direkte til grund for den sag,
der har været forelagt Landsskatteretten.
Anvendelse af § SSL 29, stk. 2 i toldsager vil formentlig ikke være mulig
på grund af 3-årsfristen i toldkodeksens art. 236, se afsnit G.7.
Påkendelseskompetence/Skat Landsskatteretten
er sidste administrative klageinstans i ligningssystemet. Kompetenceområdet
omfatter efter SSL § 24:
- spørgsmål om skattepligt efter lovgivningens regler om indkomstskat
til staten,
- spørgsmålet om en skatteansættelse er ugyldig som følge
af formelle fejl,
- spørgsmål om indkomst er ansat eller skatten beregnet forkert, og
- spørgsmål om at skatteansættelsen er uvirksom, fordi det afledte
skattekrav var forældet på tidspunktet for skatteansættelsens foretagelse
Uden for kompetenceområdet falder spørgsmål om forældelse af
skattekrav, der opstår i forbindelse med de statslige eller kommunale myndigheders
inddrivelse af skattekrav, da den administrative prøvelse heraf tilkommer de
statslige told- og skattemyndigheder. Den kompetence, der er tillagt Landsskatteretten
i SSL § 24, stk. 1, nr. 5, er alene en kompetence til at afgøre spørgsmål
om, hvorvidt der forelå forældelse på tidspunktet, hvor den påklagede
skatteansættelse blev foretaget. Spørgsmål om strafansvar for urigtig
selvangivelse, opkrævningsspørgsmål, spørgsmål om afgivelse
af kontroloplysninger, spørgsmål om henstand og eftergivelse, spørgsmål
om dispensation fra skattelovgivningen og bevillingsspørgsmål falder ligeledes
som udgangspunkt uden for Landsskatterettens kompetenceområde. Som konsekvens
heraf tager Landsskatteretten heller ikke spørgsmål om beregning og opkrævning
af morarenter under påkendelse.
Landsskatteretten kan alene ændre de forhold i en skatteansættelse, der
er klaget over, og sådanne andre forhold i skatteansættelsen, der er en
følge af en ændring af det forhold, der er klaget over. Landsskatteretten
er ikke bundet af ansættelsesfristerne i SSL § 34 og § 35. Ønsker
skattemyndighederne andre forhold i skatteansættelsen ændret, må
spørgsmålet tages op af den skattemyndighed, der har ansættelseskompetencen
i første instans, jf. SSL § 3, stk. 3, § 35, stk. 4 og § 36.
Endvidere gælder der frister for klage, se afsnit H.
Ejendomsvurdering Landsskatteretten påkender klager over skyldrådenes,
told- og skatteregionernes og Ligningsrådets ejendomsvurderinger, jf. vurderingslovens
§ 46, stk. 1. Landsskatteretten kan alene ændre de forhold i en vurdering,
der er klaget over, og sådanne andre forhold i vurderingen, der er en følge
af en ændring af det forhold, der er klaget over. Ønsker en vurderingsmyndighed
at ændre andre forhold i en ejendomsvurdering end de påklagede, må
myndigheden forelægge spørgsmålet for den told- og skatteregion,
der fører tilsyn med ejendomsvurderingen med henblik på optagelse af vurderingen
til revision, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens § 5.
Afgørelser truffet af arbejdsgiverkontrollen Herudover er Landsskatteretten
sidste administrative instans for en række afgørelser efter bla. kildeskatteloven
og arbejdsmarkedsfondsloven. Der henvises til bilag 4,
som opremser de bestemmelser i de forskellige love, der giver klageadgang til Landsskatteretten.
Listen er udtømmende, hvilket medfører, at afgørelser ikke kan påklages
til Landsskatteretten, hvis de ikke er nævnt i bilaget. Sådanne afgørelser
kan som hovedregel påklages til Told- og Skattestyrelsen.
Landsskatteretten kan alene ændre de forhold, der er klaget over, og de forhold,
der er en følge af en ændring af det forhold, der er klaget over.
SSL § 24, stk. 1, nr. 5 om forældelse gælder også her, således
at Landsskatteretten har kompetence til at afgøre spørgsmål om, hvorvidt
der forelå forældelse på tidspunktet, hvor den oprindelige afgørelse
blev truffet.
SSL § 24, stk. 1, nr. 2 om ugyldighed på grund af formelle fejl må
også antages at gælde her, således at Landsskatteretten også
her har kompetence til at afgøre spørgsmål om ugyldighed.
Moms, told, afgifter Landsskatteretten er endvidere sidste administrative
instans for en række afgørelser efter bla. momsloven, toldloven, lønsumsafgiftsloven
og punktafgiftslovene. Der henvises til bilag 4, som
opremser de bestemmelser i de forskellige love, der giver klageadgang til Landsskatteretten.
Listen er udtømmende, hvilket medfører, at afgørelser ikke kan påklages
til Landsskatteretten, hvis de ikke er nævnt i bilaget. Sådanne afgørelser
kan som hovedregel påklages til Told- og Skattestyrelsen.
Landsskatteretten kan alene ændre de forhold, der er klaget over, og de forhold,
der er en følge af en ændring af det forhold, der er klaget over. Landsskatteretten
er på toldområdet bundet af 3-års fristen i Toldkodeksen art. 236,
jf. afsnit G.7.
Ifølge TfS 1999, 445 LSR omfattede Landsskatterettens kompetence i spørgsmål
om afgiftsberegning efter registreringsafgiftsloven, også spørgsmål
om overgangsreglerne i en ændringslov til registreringsafgiftsloven. Derimod
havde Landsskatteretten ikke kompetence til at tage stilling til, om en told- og
skatteregion havde handlet ansvarspådragende.
SSL § 24, stk. 1, nr. 5 om forældelse gælder også uden for skatteområdet,
således at Landsskatteretten også her har kompetence til at afgøre
spørgsmål om, hvorvidt der forelå forældelse på tidspunktet,
hvor den oprindelige afgørelse blev truffet.
SSL § 24, stk. 1, nr. 2 om ugyldighed på grund af formelle fejl må
også antages at gælde uden for skatteområdet, således at Landsskatteretten
også her har kompetence til at afgøre spørgsmål om ugyldighed.
|