Indhold
Dette afsnit orienterer om afgivelse af TIR-data til NCTS, der også skal afgives udover den almindelige procedure, hvor TIR-transporter skal være ledsaget af et TIR-carnet.
Afsnittet indeholder:
- Formålet
- Proceduren ved toldstederne
- NCTS-TIR-data
- Efterlysnings- og opkrævningsprocedure.
Formålet
For at effektivisere toldbehandlingen i forbindelse med TIR-transporter, er det besluttet, at TIR-transporter skal følge de samme rammer, som den almindelige forsendelse af varer i EU. Det betyder, at de virksomheder, der transporterer varer efter TIR-Konventionen, pr. 1. januar 2009 er forpligtet til at angive disse varer elektronisk i NCTS-systemet.
Den elektroniske afgivelse af TIR-data til toldmyndighederne gælder kun inden for EU's toldområde. Den hidtidigt gældende TIR-procedure for udstedelse af TIR-carneter, der ledsager TIR-transporten, fortsætter uændret - også for den internationale garantiforpligtelse. Det medfører bl.a., at der ikke skal stilles særskilt sikkerhed i NCTS.
Proceduren ved toldstederne
Proceduren ved afgangs- eller indpassagetoldstedet
TIR-carnetets indehaver - typisk transportvirksomheden - skal derfor angive de varer, der er opført i TIR-carnetet, elektronisk i NCTS-systemet ved afgangs- eller indpassagetoldstedet. Angivelsen skal indeholde oplysninger, der svarer til dem, der afgives, når varer forsendes efter ordningen om EU-forsendelse.
Når varerne frigives i TIR-proceduren, udskriver afgangs- eller indpassagetoldstedet et forsendelsesledsagedokument, som følger TIR-carnetet. De elektroniske data sendes til det angivne bestemmelses- eller udpassagetoldsted.
Oplysningerne på TIR-carnetet anvendes til at afgøre alle retlige konsekvenser af en uoverensstemmelse mellem de elektroniske TIR-carnetoplysninger og oplysningerne på selve TIR-carnetet i overensstemmelse med TIR-konventionen. Formaliteterne i forbindelse med andre landes toldmyndigheder end EU's toldmyndigheder sker fortsat på grundlag af TIR-carnetet, herunder brugen af TIR-carnet som bevis for en international garanti.
Proceduren ved bestemmelses- eller udpassagetoldstedet
Ved varernes ankomst til bestemmelses- eller udpassagetoldstedet afleveres TIR-carnetet og forsendelsesledsagedokumentet. Bestemmelses- eller udpassagetoldstedet underretter afgangs- eller indpassagetoldstedet om varernes ankomst samme dag, som de frembydes ved bestemmelses- eller udpassagetoldstedet.
Brugen af elektroniske data forventes derved at mindske antallet af tilfælde, hvor der indledes unødvendige efterlysningsprocedurer.
Nødprocedure
Forpligtelsen til at afgive data i NCTS fra TIR-carnetet kan kun fraviges i følgende tilfælde, hvis
- toldmyndighedernes system ikke fungerer
- programmet til elektronisk fremsendelse af TIR-carnet oplysninger (fx carnetindehaverens system) ikke fungerer
- netværket mellem disse ikke fungerer.
Fritagelserne i punkt 2 og 3, kræver toldmyndighedernes godkendelse.
Dette indebærer, at TIR-forsendelsen foretages alene på baggrund af TIR-carnetet.
NCTS -TIR-data
Det er oplysninger fra TIR-carnetet, der overføres til transitsystemet, jf. afsnit om EU-forsendelse.
Angivelse i transitsystemet
Ved angivelse i transitsystemet af forsendelser under TIR-ordningen se afsnittet om EU-forsendelse, især disse rubrikker:
- I rubrikken "Angivelsestype" (rubrik 1) angives koden "TIR".
- I rubrikken "Vedlagte dokumenter" (rubrik 44) angives koden "952" (TIR-carnet) under "dokumenttype" og TIR-carnetets nummer under "dokumentreference". Der kan kun angives et TIR-carnet pr. angivelse (MRN), og dette skal ske under varepost 1. TIR-carenets nummer skal have formatet an10 og skal følge algoritmen som bestemt af IRU.
- I rubrikken "sikkerhedsstillelse" (rubrik 52) angives koden "B" under "Garantitype" og TIR-carnetets nummer under "Reference til anden sikkerhedsstillelse".
- Angivelse af koden for afgangstoldsted og bestemmelsestoldsted skal indeholde landekoden for et EU-land.
Angivelse af grænseovergangssted og angivelse af koden "A3" (godkendt afsender) bruges ikke ved forsendelser under TIR-ordningen.
Angivelse i øvrige rubrikker følger de regler, som gælder for forsendelser under EU's forsendelsesordning.
Efterlysnings- og opkrævningsprocedure
Iværksættelse af rykkerproceduren
Rykkerproceduren iværksættes senest 7 dage efter udløbet af fristen for varernes frembydelse på bestemmelses- eller udpassagetoldstedet.
Rykkerproceduren iværksættes dog straks i de tilfælde, hvor toldmyndighederne har modtaget oplysninger om, at TIR-transporten ikke er afsluttet, eller hvis de har mistanke herom.
Rykkerproceduren iværksættes af afgangs- eller indpassagetoldsedet ved at sende en elektronisk anmodning til bestemmelses- eller udpassagetoldstedet om de oplysninger, der er nødvendige for at afslutte TIR-transporten. Toldstedet skal svare på anmodningen inden 28 dage.
Anmodning til carnetindehaveren efter iværksættelse af rykkerproceduren hos bestemmelses- eller udpassagetoldstedet.
Hvis bestemmelses- eller udpassagetoldstedet ikke har afgivet svar eller afgivet et negativt svar, sender afgangs- eller indpassagetoldstedet en anmodning til carnetindehaveren, så denne kan tilvejebringe de oplysninger, der er nødvendige for at afslutte TIR-transporten.
Anmodningen til carnetindehaveren sendes senest 28 dage efter iværksættelsen af rykkerproceduren hos bestemmelses- eller udpassagetoldstedet.
Carnetindehaveren skal svare på anmodningen fra afgangs- eller indpassagetoldstedet inden 28 dage. Hvis carnetindehaveren ønsker det, kan perioden forlænges med 28 dage.
Afgangs- eller indpassagetoldstedet underretter (DTL) som den garanterende organisation om den uafsluttede TIR-transport og opfordrer DTL til at dokumentere, at transporten er afsluttet.
I de tilfælde, hvor varerne er ankommet til bestemmelses- eller udgangstoldstedet - men ikke frigivet - underrettes carnetindehaveren ikke.
Underretning af carnetindehaveren mv.
Når det fastslås under rykkerproceduren, at TIR-transporten er afsluttet korrekt, informerer afgangs- eller indpassagetoldstedet carnetindehaveren og DTL som den garanterende organisation om det.
Iværksættelse af opkrævningsproceduren
Fristen for opkrævning af uafsluttede TIR-transporter er 7 måneder fra den dato, hvor varerne senest skulle have været frembudt for bestemmelses- eller udpassagetoldstedet.
Underretning af den garanterende organisation
Hvis TIR-transporten ikke er afsluttet, underretter afgangs- eller indpassagetoldstedet DTL som den garanterende organisation om det i forbindelse med iværksættelse af opkrævningsproceduren.
Anvendelse af nødproceduren
I de tilfælde, hvor TIR-transporten er begyndt under nødproceduren, dvs. på grundlag af TIR-carnetet alene, gælder følgende:
- Hvis afgangs- eller indpassagetoldstedet ikke har modtaget dokumentation for, at TIR-transporten er afsluttet inden for 2 måneder efter TIR-carnetets godkendelse, sender disse toldsteder en anmodning sammen med alle nødvendige oplysninger til bestemmelses- eller udpassagetoldstedet.
- Toldstedet skal svare på anmodningen inden 28 dage.
Herefter skal den rykker- og opkrævningsprocedure med frister, der gælder for TIR-transporter, der er angivet i transitsystemet, følges.