| Efter PBL § 2 skal en af bestemmelsen omfattet ordning gå ud på at
sikre pension i form af løbende ydelser, der bortfalder ved den pensionsberettigedes
død (livsbetingede ydelser). Efter §§ 9, stk. 1, 2. pkt., 11, 11
a, 12 eller 13 i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension kan der imidlertid
udbetales kapitaliserede engangsbeløb. Dette sker efter PBL § 29 B mod
erlæggelse af afgift på 40 pct. Bestemmelsen omfatter følgende ordninger:
1. Tjeneste-
mands-
pension
Herved forstås pensionsordninger, hvor staten eller en kommune udbetaler løbende,
livsbetingede pensioner som følge af tidligere ansættelse i statens, folkeskolens,
folkekirkens eller kommunens tjeneste (PBL § 2, nr. 1). I tjenestemandspensionsordninger
indbetales der ikke bidrag til afdækning af pensionsforpligtelsen.
Ved ansættelsen får tjenestemanden undertiden mulighed for selv at indbetale
et engangsbeløb til forhøjelse af pensionsancienniteten. For sådanne
engangsindskud er der fradragsret efter reglerne i PBL § 18. Pensionsudbetalinger
(alderspension og ægtefællepension) skal medregnes til den pensionsberettigedes
skattepligtige indkomst i udbetalingsårene. Pensionen indgår endvidere
i den personlige indkomst ( PSL § 3, stk. 1). Børnepension efter en afdød
tjenestemand medregnes til barnets indkomst, medens børnepensionstillægget
til tjenestemandens egen pension medregnes til tjenestemandens indkomst.
I visse tilfælde er der mulighed for, at en tjenestemand kan få egne bidrag
tilbagebetalt efter reglerne i lønnings- og pensionsloven af 1958. Sådanne
udbetalinger er afgiftspligtige efter samme regler som udtrædelsesgodtgørelser
fra pensionskasser.
Pensionsordninger for personer, der er ansat i det offentlige i henhold til overenskomst
mellem stat og kommune og den pågældendes faglige organisation, er ikke
tjenestemandspension i forstand.
Ordninger af denne art afdækkes ved indbetaling af bidrag fra arbejdsgiveren
og i reglen også fra den ansatte. Pensionsordninger for overenskomstansatte
etableres ofte i form af pensionskasseordninger, men kan også bestå i
forsikringsordninger eller kapitalpension.
Pensionsordninger for ministre, jf. lov nr. 194 af 5. juni 1959 med senere ændringer
er omfattet af bestemmelserne om tjenestemandspension, hvorimod pensionsordninger
for medlemmer af folketinget ikke kan antages at være omfattet af bestemmelsen.
Der henvises til Finansministerens svar på spm. 7 i bilag 1, til
om beskatninger af pensionsordninger m.m.
afgivet den 13. maj 1971.
2. Pensions-
ordninger,
der modtager
statsstøtte
Statsunderstøttede pensionsordninger som nævnt i PBL § 2, nr. 2,
omfatter pensionsordninger med løbende udbetalinger for ansatte i institutioner,
hvis drift og dermed pensionsudgifter helt eller delvis betales af staten. Bestemmelsen
omfatter endvidere ordninger, der formelt er organiseret som selvstændige pensionskasser,
men som reelt finansieres af staten gennem dækning af pensionskassens underskud.
Hvis der i en statsunderstøttet pensionskasse er bestemmelser om, at de ansatte
yder bidrag, som tilbageholdes i lønnen, skal disse bidrag holdes uden for
de ansattes skattepligtige indkomst efter PBL § 19.
3. Arbejds-
markedets
Tillægs-
pension ATP-ordningen
giver ret til løbende, livsbetingede ydelser fra det fyldte 67. år. Til
personer, der fylder 60 år den 1. juli 1999 eller senere, kan tillægspension
efter anmodning udbetales før det fyldte 67. år, dog ikke før det
fyldte 65. år. Ønskes tillægspension udbetalt fra et tidligere tidspunkt
end 67. år, nedsættes pensionen med 10 pct. for hvert år. Nedsættelsen
sker månedsvis. Ordningen omfattes af PBL § 2, nr. 3.
Både arbejdsgiveren og den ansatte har pligt til at bidrage til ordningen.
Bidraget betales med 1/3 af lønmodtageren og 2/3 af arbejdsgiveren.
Bidrag til ATP skal ikke medregnes ved opgørelsen af lønmodtagerens skattepligtige
indkomst. Dette gælder både arbejdsgiverens og lønmodtagerens del
(§ 19).
►I PBL § 19, stk. 2 fastslås, at personer, der ikke er lønmodtagere, heller ikke skal medregne andre indbetalinger til ATP, der foretages af kommunale myndigheder, arbejdsløshedskasser eller Direktoratet for Arbejdsløshedsforsikring, i de tilfælde, der er opregnet i §§ 2 a og 2 b i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Omfattet af § 2 a i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension om obligatoriske
ATP-indbetalinger er bl.a. arbejdsløse medlemmer af arbejdsløshedskasser,
lønmodtagere, der oppebærer dagpenge efter lov om dagpenge ved sygdom
og fødsel, og personer, der modtager ydelser i henhold til §§ 25,
36 og 52 i lov om en aktiv socialpolitik.
Omfattet af § 2 b i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension om frivillige
ATP-indbetalinger er
bl.a. modtagere af efterløn, overgangsydelse og delpension.
Bestemmelsen fritager de pågældende ledige, kontanthjælpsmodtagere,
pensionister m.fl. fra en forpligtelse til at medregne ATP-indbetalingerne ved opgørelsen
af deres skattepligtige indkomst og samtidig tage fradrag herfor efter reglerne
i PBL § 18.
◄Efter
ATP-loven er der mulighed for, at et medlem, der overgår til selvstændig
erhvervsvirksomhed, kan opretholde ordningen mod selv at indbetale bidragene. For
sådanne indbetalinger er der fradragsret efter PBL § 18.
4.Ydelser fra
pensionskasser,
der er omfattet
af tilsynsloven
eller af loven om
forsikrings-
virksomhed
Efter lov om tilsyn med firmapensionskasser kan private arbejdsgivere ikke oprette
pensionsordninger med løbende ydelser, uden at der sker afdækning af forpligtelsen,
dvs. at arbejdsgiverens pensionstilsagn skal »afdækkes« ved tegning
af en forsikring eller oprettelse af en pensionskasse, således at pensionsmidlerne
er unddraget arbejdsgiverens rådighedssfære.
Pensionskasser, der omfattes af lov om tilsyn med firmapensionskasser, har til formål
at sikre pension i form af alders-, invalide-, ægtefælle- og børnepension
ved ansættelse i en privat virksomhed.
Pensionskasser, der omfattes af lov om forsikringsvirksomhed, har større virkefelt.
Disse pensionskasser (de såkaldte tværgående pensionskasser) har
til formål at sikre tilsvarende pension efter ensartede regler for medlemmer,
der enten er uddannet indenfor bestemte uddannelsesområder eller er ansat i
virksomheder af en bestemt art. Under tværgående pensionskasser hører
endvidere pensionskasser, hvis medlemmer er selvstændigt erhvervsdrivende inden
for samme branche.
Der er ingen forskel i den skattemæssige behandling af firmapensionskasser
og tværgående pensionskasser. Begge former for pensionskasser er omfattet
af PBL § 2, nr. 4, jf. § 3.
Bidrag til en pensionskasse som nævnt ovenfor skal holdes uden for den skattepligtige
indkomst, hvis ordningen er oprettet som led i et ansættelsesforhold (§
19). Er ordningen oprettet uden for et ansættelsesforhold, er der fradragsret
for bidragene efter PBL § 18. Det samme gælder, hvis den ansatte selv
fortsætter bidragsbetalingen efter fratræden eller foretager et kapitalindskud.
Løbende udbetalinger fra pensionskasser medregnes til den berettigedes skattepligtige
indkomst (§ 20, stk. 1, nr. 1, og indgår endvidere i den personlige indkomst
PSL § 3, stk. 1).
Andre udbetalinger end løbende udbetalinger er afgiftspligtige. Det gælder
således udbetaling af udtrædelsesgodtgørelser (PBL § 29, stk.
1). Har en pensionskasse tegnet gruppelivsforsikringer for medlemmerne, er udbetalingen
fra forsikringen ved et medlems død dog skatte- og afgiftsfri, da gruppelivsforsikringen
behandles som en selvstændig ordning efter PBL § 53 A, stk. 1, nr. 5,
jf. PBL § 56, stk. 3.
For pensionskasser, der er indrettet med henblik på indkøb af livrente
eller lignende for de bidrag, der er opsparet for det enkelte medlem, er det yderligere
en betingelse, at indkøb af livrente eller lignende ikke kan undlades uden
Finanstilsynets samtykke. En pensionskasse havde for medlemmer, der på grund
af helbredsforhold mv. ikke kunne optages på normale vilkår, oprettet
en opsparingsordning, hvor de opsparede midler som hovedregel skulle anvendes til
køb af livrente ved pensioneringen mv. Også denne ordning ansås som
en pensionsordning med løbende udbetalinger, skd. 38.211.
5. Pensionsfonde
godkendt efter
PBL § 6
Pensionskasser, pensionsfonds o.lign., der ikke er omfattet af tilsynsloven eller
af loven om forsikringsvirksomhed, men som virker her i landet og har til formål
at udbetale pension i overensstemmelse med reglerne i PBL, kan godkendes af told-
og skatteregionernemed klageadgang til
med den virkning, at pensionsordningerne behandles efter reglerne om skattebegunstigede
ordninger, jf. PBL § 6. Der henvises til sagsudlægningsbekendtgørelse
nr.►303 af 2. maj 2000, §§ 2 og 18◄samt
til ►bekendtgørelse nr. 827 af 31. august 2000, § 31◄.
Hjemlen er stort set kun anvendt til at godkende fonds, der var oprettet før
PBL's ikrafttræden.
6.Ydelser i
henhold til
en forsikring
Ydelserne fra pensionskassen eller i henhold til en forsikring skal have karakter
af:
lderspension,
lavere aldersgrænse er godkendt af Ligningsrådet (se note 7, afsnit A.C.1.2).Med
virkning for ordninger, der oprettes, og for medlemmer, der indtræder i en
allerede oprettet kollektiv ordning, den 9. maj 1995 og senere, gælder det,
at alderspensionen skal udbetales over mindst 10 år, jf. lov nr. 431 af 14.
jun. 1995, § 1, nr. 1. Herfra gøres der dog i PBL § 5 A og §
5 B, der har virkning fra samme dato, visse undtagelser. PBL § 5 A giver mulighed
for, at alderspensionen kan være sammensat af en del, der har en varighed på
mindst 10 år, og en del, der har en varighed på under 10 år. Der
kan således altid tegnes ordninger, hvor den ophørende del af alderspensionen
under 10 år kompenserer for manglende adgang til folkepension og ATP fra pensioneringstidspunktet
og indtil det fyldte 67. år, for personer, der den 1. juli 1999 eller senere
fylder 60. år, dog det fyldte 65. år. Ved folkepension forstås både
grundbeløb, pensionstillæg og særlig pensionstillæg. Den kortvarige
alderspension skal kompensere for manglende adkomst frem til tidspunktet for opnåelse
af folkepension. Der er intet krav om, at den fuldt ud skal svare til størrelsen
af folkepension m.m. Der kan således være tale om hel eller delvis kompensation.
Som følge heraf er begyndelses- og ophørstidspunktet for § 5 A-ordningen
ikke bundet til et bestemt begyndelses-og ophørstidspunkt. Hvor en persons
pensionsmæssige forhold allerede er tilrettelagt med henblik på pensionering
på et givet tidspunkt, men hvor personen afskediges forinden, har man fundet,
at det skal være muligt for personens tidligere arbejdsgiver i forbindelse
med afskedigelsen at tegne en ophørende forsikring under 10 år, der alene
skal kompensere for manglende løn og lignende vederlag, indtil personen når
den oprindelige forudsatte pensionsalder og således kan aktivere sine øvrige
pensionsordninger. Dette giver § 5 B nu mulighed for. Betingelsen er,
1. at alderspensionen skal opfylde betingelserne i PBL § 2, nr. 4,
2. at alle indbetalinger foretages af den tidligere arbejdsgiver,
3. at udbetalingerne udgør kompensation for vederlag i penge for personligt
arbejde i tjenesteforhold.
Hvis betingelserne som angivet er opfyldt, kan en kortvarig alderspension med løbende
udbetalinger oprettes som en enkeltstående ordning. Der vil ikke gælde
bundne begyndelses- og ophørstidspunkter for den kortvarige ordning. For ordninger
oprettet før den 9. maj 1995 er udbetalingsperiodens længde ikke reguleret
i Skattemyndighedernes
praksis, der gik ud på, at udbetalingsperioder på mindre end 5 år
bevirkede, at ordningen ikke kunne anses for en pensionslignende ordning i henhold
til PBL § 2, nr. 4, er blevet underkendt af Landsretten i TfS 1996, 6. Det
er dog Skatteministeriets opfattelse, at Landsrettens dom kun har betydning for
ordninger oprettet inden den 9. maj 1995, hvor skatteyderen som i den foreliggende
sag ved ordningens oprettelse direkte har forbeholdt sig en senere ændring
af udbetalingsperioden (så den er mindre end 5 år) eller dette i øvrigt
følger umiddelbart af den oprindelige forsikringsaftale, TfS
1996, 323.
nvalidepension.
Da udtrykket "invalidepension" ikke er defineret i denne lovbestemmelse,
er det overladt til pensionskasserne og forsikringsselskaberne at fastsætte,
hvilken invaliditetsgrad, der skal være indtruffen, for at pensionen kan udbetales.
En erhvervsudygtighedsforsikring med løbende udbetalinger sidestilles med invalidepensionsforsikring,
skd. 33.91., Told*Skat Nyt 1992.21.640 (TfS 1992, 465), jf. også afsnit A.C.1.2.4.2.
For at forhindre, at der skal ske
ved oprettelse af invalideforsikringer i skadeforsikringsselskaber eller ved skattefri
overførsel af invalideforsikringer til skadeforsikringsselskaber skal forsikringer
som nævnt i PBL § 2, stk. 4 oprettes i livsforsikringsselskaber. Reglerne
i PBL §§ 18 og 19 om fradrag henholdsvis bortseelsesret er bortfaldet
for præmier til invalideforsikringer i skadeforsikringsselskaber, der er oprettet
den 1. jan. 1996 eller senere. De tidligere gældende regler om fradragsret
finder dog fortsat anvendelse for forsikringer, der er oprettet før den. 1.
jan. 1996 med nedenstående undtagelser:
- Fra og med indkomståret 1996 finder PBL §§ 18 og 19 kun anvendelse
for invalideforsikringer i skadeforsikringsselskaber, der er oprettet før den
1. jan. 1996, hvis forsikringen inden den 1. juli 1996 overdrages med tilbagevirkende
kraft til 1. jan. 1996 til et livsforsikringsselskab, jf. lov nr. 306 af 24. apr.
1996, § 3.
- Fra og med den 13. dec. 1994 finder PBL §§ 18 og 19 ikke anvendelse
for forsikringer i skadeforsikringsselskaber, hvis indbetalingen til skadeforsikringsselskabet
må anses for at hidrøre fra en udbetaling fra en tilsvarende ordning i
et livsforsikringsselskab eller en pensionskasse.
- For så vidt angår reglerne om overførsel i PBL § 41 gælder
det, at fra og med 30. nov. 1994 finder bestemmelserne i PBL § 41 ikke anvendelse
ved overførsel til en forsikring i et skadeforsikringsselskab. Indtil den 1.
jan. 1996 finder PBL § 41, stk. 3 fortsat anvendelse ved overførsel af
forfaldne præmier, som højst må dække risikoen for et år
frem i tiden, og kun når præmierne overføres til en ordning i et
skadeforsikringsselskab, som ikke umiddelbart kan etableres i et livsforsikringsselskab
eller pensionskasse.
Pension til efterlevende ægtefælle,
herunder fraskilt ægtefælle eller samlever.
Ægtefællepensionen har hidtil ikke kunnet udbetales til samlevere. Med
virkning fra 1. juli 1999 er samlevere føjet til listen over personer, der
kan få udbetalt ægtefællepension, jf. lov nr. 143 af 17. marts 1999.
Samleverpension.
Lov nr. 143 af 17. marts 1999 giver endvidere mulighed for at oprette en særlig
samleverpension ved siden af ægtefælle- eller samleverpension. Den særlige
samleverpension giver også mulighed for at indrette ordningen, så samlevere
ganske vist kan få pension, men en lavere pension end den, der tilkommer en
ægtefælle. Der er i denne sammenhæng to definitioner af en samlever.
Samleveren er defineret
1. som en person, der:
- kunne have indgået ægteskab eller registreret partnerskab med pensionsopspareren,
dvs. der må ikke være tale om slægtskab i den ret op- og nedstigende
linje mellem de to parter (dvs. relationer inden for børn-forældre-bedsteforældre-oldeforældre),
og parterne må ikke være hel- eller halvsøskende. Ingen af parterne
må leve i et bestående ægteskab/ registreret partnerskab; efter lovens
motiver må de derimod gerne sidde i uskiftet bo, selv om det hindrer dem i
at indgå ægteskab/registreret partnerskab umiddelbart.
- er betænkt i et testamente, som pensionsopspareren har oprettet mindst
3 måneder før sin død med en arvelod af mindst samme størrelse
som den tvangsarv, der ifølge arveloven ville være tilkommet en ægtefælle
(dvs. halvdelen af boet, hvis pensionsopspareren ikke har livsarvinger, 1/6 af boet,
hvis der er livsarvinger). Pensionskasser og forsikringsselskaber bør ved udbetaling
sikre sig dokumentation for, at kravene til testamente er opfyldt.
- har fælles bopæl med pensionsopspareren ved dennes død og
- har haft fælles bopæl med afdøde i mindst 2 år umiddelbart
forud for dødsfaldet. (Et samliv, der alene er ophævet på grund af
plejehjemsanbringelse el. lign., ligestilles dog med bestående samliv), eller
2. som en navngiven person, der lever sammen med pensionsopspareren ved indsættelsen.
De to samleverdefinitioner er ligeværdige alternativer. Den første definition
muliggør indførelse af samleverpension i kollektive pensionsordninger,
hvor pensionsinstituttet ikke mener at kunne håndtere individuelle indsættelser,
men der er efter lovens motiver fri adgang til at anvende den anden definition i
kollektive ordninger. Bopælskravet svarer grundlæggende til bopælskravet
efter
§ 1, stk. 2, litra d. Det vil sige, at fælles bopæl i de fleste tilfælde
kan dokumenteres ved folkeregisterattester. At parterne ikke har fælles folkeregisteradresse
på indsættelsestidspunktet, udelukker imidlertid ikke, at der kan foreligge
fælles bopæl. Dokumentation kan i disse tilfælde tilvejebringes ved
mindst to uvildige personers erklæringer om forholdet, når erklæringerne
underbygges af omstændighederne i øvrigt. Da dokumentation vedrører
bopælsforholdene på indsættelsestidspunktet, kan den enten tilvejebringes
i forbindelse med indsættelsen af samleveren, eller når pension til samleveren
bliver aktuel. Pensionsordningen skal i vilkår, regulativer m.v. på samme
måde definere, hvad der forstås ved samlevere, som betingelse for at tillade,
at samlevere kan oppebære ydelsen. En pensionsordning, der omfatter pension
til samlevere, men som ikke indeholder en af de to mulige definitioner af samlevere,
falder ikke ind under skattereglerne i pensionsbeskatningslovens afsnit 1, men henføres
i stedet til
§ 53 A, nr. 1, nr 1 eller 3. Begge definitioner indeholder et bopælskrav,
hvorimod skattemyndigheder og pensionsinstitutter ikke skal foretage nogen vurdering
af samlivsforholdets nærmere karakter. Det kræves ikke, at der er tale
om et egentligt parforhold, ligesom bopælskriteriet ikke i sig selv udelukker,
at samleveren kan være en slægtning til afdøde. Der kan dog kun optræde
én person som berettiget til ægtefælle- eller samleverpension eller
til samleverpension, selv om bopælskravet på samme tid kan være opfyldt
af mere end én person. Lovens betingelser er minimumsbetingelser. Der er intet
krav om, at samleverpension skal indgå i ydelsessammensætningen, eller
at samlevere skal have adgang til ægtefælle- eller samleverpension overhovedet.
I de tilfælde, hvor samleveren har disse muligheder, kan der i vilkårene
for pensionsordningen aftales yderligere betingelser. Det kan således fx. aftales,
at en samlever, der er indsat med navns nævnelse, tillige skal have levet sammen
med afdøde ved dødsfaldet og/eller have gjort det i en vis periode for
at kunne oppebære ydelsen.
Pension til efterlevende børn, herunder stedbørn,
dog længst til børnenes fyldte 24. år eller til den følgende
policedag (årsdag for policens oprettelse).
7. En før jan.
1972 oprettet
ordning, der
omfattes af
PBL § 7En
sådan ordning beskattes efter reglerne i PBL afsnit I. Der kan være tale
om ordninger med udbetaling før det fyldte 60. år. eller ordninger til
fordel for andre pårørende end ægtefælle og børn, fx forældre,
søskende, svigerbørn mv. Hvis begunstigelsesbestemmelsen ændres,
skal PBL's regler herom følges.
Hvis bidragene til en sådan ordning forhøjes, eller der foretages kapitalindskud,
skal ordningen eller den del, der svarer til forhøjelsen, opfylde betingelserne
i PBL kap. 1. Tilskrivning af bonus betragtes ikke som forhøjelse, hvis der
før 1. jan 1972 er truffet aftale om, at bonus skal tilskrives ordningen.
Supplerende
engangsydelse,
PBL § 29 AI
PBL § 29 A kan der i forbindelse med pensionering eller død kan udbetales
en supplerende engangsydelse fra en pensionskasse. På trods af denne mulighed
er den del af opsparingen, der anvendes til engangsydelsen en del af pensionsordningen
med løbende udbetalinger.
Dette er imidlertid ikke til hinder for, at den del af det årlige pensionsbidrag
for et medlem, som anvendes til finansiering af de supplerende engangsydelser, skal
medregnes under beløbsgrænsen for indbetalinger til kapitalpensionsordninger
i PBL § 16, jf. PBL § 29 A, stk. 2. Beløbsgrænsen udgør
i ►2000, 35.200◄
kr.. Se i øvrigt afsnit A.C.1.2.4.4
og A.C.1.4.1.
Det årlige bidrag skal medregnes, uanset om medlemmet har mulighed for senere
at fravælge sin engangsydelse eller få den helt eller delvist konverteret
til løbende ydelser. Reglen finder dog ikke anvendelse for bidragsdele, som
medgår til finansiering af engangsydelser i form af dødsfaldsydelser.
Ved lov nr. 143 af 17. marts 1999 er der foretaget yderligere ændringer, hvorved
der er tilvejebragt en større grad af ensartethed mellem den skattemæssige
behandling af bidrag til supplerende engangsydelser og indbetalinger til kapitalpension.
►3. pkt◄►Opmærksomheden henledes endvidere på den lovændring, der med lov nr. 170 af 15. marts 2000 er sket i PBL § 21 A, stk. 1 og som bevirker, at reglen om at ejeren kan få udbetalt det beløb, der overstiger den pågældendes personlige indkomst uden afgift også gælder, hvor en person slet ikke har haft nogen personlig indkomst, der var skattepligtig i Danmark, samt hvor personen ganske vist har haft personlig indkomst, der er skattepligtig til Danmark, men hvor beskatningsretten til indkomsten er tillagt en fremmed stat, Færøerne eller Grønland ifølge en dobbetbeskatningsoverenskomst med den pågældende stat. Lovændringen har virkning for indkomståret 2000 og senere indkomstår. Dog anses indbetalinger til pensionsordninger omfattet af PBL § 19, stk. 3 (pensionsordninger for ægtefæller til udsendte medarbejdere mv.) for omfattet af bestemmelsen i indkomståret 1999:
◄mange
tilfælde kræves tilladelse fra arbejdsgiveren, for at udbetaling er mulig.
Der henvises i øvrigt til omtalen afsnit
A.C.1.2.4.4 - 1.2.4.4.6
Udbetaling af en supplerende engangsydelse sker mod erlæggelse af normal afgift
40 pct. I TfS 1996,564 har Skatteministeriets Departement udtalt, at der kun skal
betales 40 pct. i afgift af en supplerende engangsydelse, som udbetales uafhængigt
af alderspensionsdelen efter det fyldte 60. år. Det er således muligt
at få engangsydelsen udbetalt ved det fyldte 60. år mod betaling af 40
pct. i afgift, selvom de løbende udbetalinger først påbegyndes senere,
fx ved det fyldte 67. år.
Det er en betingelse for reglen om, at der alene skal betales en afgift på
40 pct., at kapitalværdien af engangsydelsen for det enkelte medlem ikke kan
overstige 10 pct. af kapitalværdien af medlemmets samlede pensionstilsagn.
Departementet
har truffet afgørelse om, at 10 pct.s-grænsen skal fastsættes på
grundlag af medlemmets indbetalinger på indbetalingstidspunktet, TfS 1996,564.
har
i TfS 1996,747 fastslået at udbetaling af engangsydelse til 40 pct. afgift
ikke er betinget af, at modtageren er pensioneret.
Garanterede ydelser, PBL § 5 Efter PBL § 5 sidestilles forsikringer,
hvis ydelser i alle tilfælde udbetales i en vis periode uanset den forsikredes
død (garanterede ydelser) med pensionsordninger med løbende udbetalinger,
såfremt præmien for garantien ikke overstiger 10 pct. af præmien
for den samlede forsikring, og såfremt forsikringen opfylder de ovennævnte
krav til forsikringsordninger - bortset fra kravet om, at ydelserne skal være
livsbetingede. Det er dog en betingelse, at der ikke i policen er indsat andre begunstigede
end enten forsikredes »nærmeste pårørende«, jf. FAL §
105, stk. 5, eller forsikredes ægtefælle, herunder fraskilt ægtefælle,
eller livsarvinger. Med virkning fra 1. juli 1999 er det endvidere muligt af indsætte
en samlever defineret som en navngiven person, der har fælles bopæl med
forsikrede ved indsættelsen.
Om de nærmere betingelser se afsnit A.C.1.2.
note 11. Hvis forsikringen er en overlevelsesrente med garanti, skal den principalt
berettigede tilhøre den personkreds, som er nævnt ovenfor. I øvrigt
stilles der ikke krav om indsættelse af begunstigede.
har i ToldSkat Nyt 1993.18.836 (TfS 1993, 461) udtalt, at man i relation til begunstigelsesbestemmelsen
bliver ved med at være en persons stedbarn, selvom personens ægteskab
med den ene af barnets forældre opløses ved fx skilsmisse.
|