| Henstand i forbindelse med klage Klager eller sagsanlæg på told-,
skatte-, og afgiftsområdet har som udgangspunkt ikke opsættende virkning.
Klageren kan dog ansøge om henstand med betaling af den del af en skat, arbejdsmarkedsbidrag,
told, moms eller afgift, som en klage vedrører, jf. SSL
§ 38, stk. 2 og sagsudlægningsbekendtgørelsens
kapitel 4. For afgørelser efter toldlovgivningen gælder dog toldkodeksens
artikel 244, se nedenfor om toldområdet.
Henstand i forbindelse med klage over en skatteansættelse omfatter også
eventuelle afledte krav på arbejdsmarkedsbidrag.
En anmodning om henstand skal imødekommes, når en række nærmere
angivne betingelser er opfyldt:
- Det er en betingelse for henstand, at det beløb, der søges henstand
for, opkræves særskilt
- Der kan ikke gives henstand med indregnet restskat efter kildeskattelovens §
61, stk. 3
- Henstand skal betinges af, at henstandsbeløbet forrentes med rentesatsen
efter den pågældende lov fra de definerede forfaldstidspunkter i samme
lov. Henstanden omfatter også denne rente og eventuelt allerede påløbne
renter
- Hvis myndigheden ønsker adgang til at foretage modregning for krav, som
klageren måtte få imod det offentlige, skal der tages et forbehold herom
i henstandsbevillingen
- En henstandsbevilling gøres betinget af, at der stilles sikkerhed for kravet,
hvis det skønnes, at muligheden for at inddrive kravet vil blive vanskeliggjort,
hvis der gives henstand
- Henstand kan endvidere betinges af, at henstanden bortfalder efter forudgående
varsel, hvis der indtræder en situation, hvor muligheden for at inddrive kravet
vanskeliggøres på grund af den meddelte henstand
- Henstand kan ikke gives for et tidsrum på over fire år. Henstanden
kan forlænges efter ny anmodning. Henstand gives i øvrigt for det tidsrum,
hvor klagesagen er under behandling i det administrative system. Hvis en administrativ
afgørelse indbringes for domstolene eller en dom ankes, skal der indgives ny
ansøgning om henstand.
Særligt for toldområdet For afgørelser efter toldlovgivningen
findes reglerne om henstand i Toldkodeksens
art. 244. En anmodning om henstand kan imødekommes helt eller delvis, hvis
toldmyndighederne har en begrundet formodning om, at afgørelsen ikke er i overensstemmelse
med toldforskrifterne, eller at der må frygtes uoprettelig skade for klageren,
jf. toldkodeksens art. 244, stk. 2.
I tilfælde, hvor der er tale om betaling af import- eller eksportafgifter,
vil henstanden dog være betinget af, at der foreligger eller stilles sikkerhed,
jf. toldkodeksens art. 244, stk. 2.
Krav om sikkerhedsstillelse kan dog undlades i tilfælde, hvor et sådant
krav på grund af klagerens situation ville kunne give anledning til alvorlige
vanskeligheder af økonomisk eller social karakter, jf. toldkodeksens art. 244,
stk. 3. Hvis henstand bevilges, gælder betingelserne i sagsudlægningsbekendtgørelsens
kapitel 4 om henstand, som er beskrevet ovenfor.
Kompetence og klage ved afslag på henstand Told- og skatteregionerne
og toldcentrene træffer afgørelse om henstand i 1. instans på told-
og afgiftsområdet, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens § 2 og
§ 7. Told- og skatteregionens og toldcentrets afgørelse kan påklages
til Told- og Skattestyrelsen, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens §
18, stk. 1, nr. 1. Told- og Skattestyrelsens afgørelse kan ikke påklages
til anden administrativ myndighed, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens
§ 21, stk. 1, nr. 3.
På skatteområdet er kompetencen til at træffe afgørelse om henstand
for fysiske personer og dødsboer udlagt til den kommunale skatteforvaltning,
jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens § 9, stk. 2. Kommunens afgørelse
kan påklages til told- og skatteregionen, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens
§ 17, stk. 1, nr. 2. Told- og skatteregionens afgørelse kan ikke påklages
til anden administrativ myndighed, jf. bekendtgørelsens § 21, stk. 1,
nr. 2.
Hvis en told- og skatteregion har truffet afgørelse om henstand i 1. instans
på skatteområdet, kan afgørelsen påklages til Told- og Skattestyrelsen,
jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens § 18, stk. 1, nr. 1. Told- og
Skattestyrelsens afgørelse kan ikke påklages til anden administrativ myndighed,
jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens § 21, stk. 1, nr. 3.
For juridiske personer bortset fra dødsboer (selskaber) træffer den skatteansættende
myndighed afgørelse om henstand i 1. instans, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens
§ 10, stk. 1, nr. 1.
Hvis den kommunale skattemyndighed er skatteansættende myndighed kan afgørelsen
om henstand påklages til told- og skatteregionen, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens
§ 17, stk. 1, nr. 1. Told- og skatteregionens afgørelse kan ikke påklages
til anden administrativ myndighed, jf. bekendtgørelsens § 21, stk. 1,
nr. 2.
Hvis told- og skatteregionen er skatteansættende myndighed kan afgørelsen
om henstand påklages til Told- og Skattestyrelsen, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens
§ 18, stk. 1, nr. 1. Told- og skattestyrelsens afgørelse kan ikke påklages
til anden administrativ myndighed, jf. bekendtgørelsens § 21, stk. 1,
nr. 3.
Hvis Told- og Skattestyrelsen er skatteansættende myndighed, kan afgørelsen
om henstand påklages til Ligningsrådet, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens
§ 19, stk. 1, nr. 6. Ligningsrådets afgørelse kan ikke påklages
til anden administrativ myndighed, jf. bekendtgørelsens § 21, stk. 1,
nr. 4.
Tilbagebetaling som følge af afgørelser fra de administrative myndigheder
Når en skatteansættelse for personer nedsættes, skal dette medføre
en ændret årsopgørelse, jf. kildeskattelovens § 62 A. Den beregnede
skat skal nedsættes, og skattebeløbet skal tilbagebetales i overensstemmelse
med reglerne i kildeskatteloven. Dette gælder både, når skatteansættelsen
nedsættes ved skatteankenævnet og ved Landsskatteretten, og gælder
uanset, om afgørelsen er påklaget.
Tilbagebetaling som følge af dom eller forlig ved domstolene Det følger
af retsplejelovens § 480, at domme kan fuldbyrdes 14 dage efter dommens afsigelse.
I en retssag, som Skatteministeriet har tabt, skal den udbetalende myndighed ikke
afvente henvendelse fra borgeren/virksomheden om udbetaling af beløbet, men
skal beregne et evt. overskydende beløb manuelt og udbetale det til borgeren/virksomheden
inden 14 dage, jf. TfS 2000, 951 TSS.
Afgørelser om forrentning af tilbagebetalingsbeløb Den myndighed,
der skal opfylde et tilbagebetalingskrav, har ifølge sagsudlægningsbekendtgørelsens
§ 15 kompetence til at træffe afgørelse i 1. instans om beregning
og udbetaling af renter efter Skatteministeriets cirkulære nr. 157 af 14. oktober
1987 om forrentning af visse tilbagebetalingsbeløb. Cirkulæret gælder
også for toldsager, jf. TSS-cirkulære 1997-2.
Hvis afgørelse herom er truffet af den kommunale skattemyndighed, kan afgørelsen
påklages til told- og skatteregionen, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens
§ 17, stk. 1, nr. 1. Told- og skatteregionens afgørelse kan ikke påklages
til anden administrativ myndighed, jf. bekendtgørelsens § 21, stk. 1,
nr. 2.
Hvis afgørelse herom er truffet af en told- og skatteregion/toldcenter, kan
afgørelsen påklages til Told- og Skattestyrelsen, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens
§ 18, stk. 1, nr. 1. Told- og Skattestyrelsens afgørelse kan ikke påklages
til anden administrativ myndighed, jf. bekendtgørelsens § 21, stk. 1,
nr. 3.
Afgørelser truffet af Told- og Skattestyrelsen i 1. instans kan ikke påklages
til anden administrativ myndighed, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens
§ 21, stk. 1, nr. 3. |