| ►De fleste lønmodtagere har større lønindtægter end fradragsberettigede
udgifter ved arbejdet i udlandet. Der findes imidlertid enkelte erhvervsgrupper,
hvis lønindkomst ved arbejdet i udlandet er så lille, at de vil kunne
have større fradrag end indtægter, se A.F.X. Dette overskydende fradrag
ville uden en fradragsbegrænsning kunne anvendes til fradrag i den danske lønindtægt.
Det gælder derfor, at udgifter, der er fradragsberettigede efter LL §
9, stk. 1, (almindelige lønmodtagerfradrag i det omfang de overstiger 4.300
kr. (2000)), LL § 9 B, stk. 3, LL §§ 9 C og 9 D (befordringsfradrag),
i forbindelse med udførelse af indtægtsgivende arbejde i udlandet, ikke
kan fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for lønmodtagere,
i det omfang de nævnte udgifter overstiger den udenlandske lønindkomst,
der skal medregnes i den danske indkomstopgørelse, jf. LL § 9, stk. 2.◄
Ved fradrag efter SL § 6 a skal
udgifterne kunne dokumenteres eller i rimelig grad sandsynliggøres, se ToldSkat
Nyt 1991.21.1210 (v), (TfS 1991,460), og TfS 1992.242 (Skatteministerens svar på
spørgsmål fra Folketingets Skatteudvalg).
Der skal således foreligge udgiftsbilag i form af eksempelvis hotel- og restaurationsregninger
og lignende.
Hvis der er udbetalt skattefri rejsegodtgørelse, kan der foretages fradrag
for differencen mellem de dokumenterede udgifter og den modtagne godtgørelse.
Fradrag efter pkt. 6.2.1 i TSS-cirk. 1998-35, resp. 1999-07 Fradrag efter
pkt. 6.2.1 indrømmes kun til lønmodtagere. Kandidatstipendiatmodtagere
er fra 1. jan. 1995 ikke længere omfattet af reglerne om fradrag for arbejde
i udlandet, men af reglerne i LL § 7 K. Der henvises i øvrigt til afsnit
A.B.6.5.2.
Reglerne finder ikke anvendelse på lønmodtagere, der i deres hverv transporterer
varer/personer, eller arbejder om bord på skibe/fiskefartøjer, i luftfartøjer
eller i fartøjer og installationer, der anvendes i tilknytning til efterforskning
og udnyttelse af naturforekomster.
Fradrag er betinget af, at arbejdet har været forbundet med merudgifter, samt
at der er pligt til at medtage den i udlandet erhvervede løn i den danske indkomstopgørelse,
se afsnit D.D.2, artikel 4. Der kan derimod ikke stilles krav om, at lønmodtageren
skal dokumentere størrelsen af de afholdte udgifter.
Endvidere er fradrag betinget af, at der ikke er udbetalt skattefri godtgørelse,
herunder godtgørelse omfattet af SL § 5 d og ydelser omfattet af LL §
7 r. I givet fald kan der kun indrømmes fradrag, hvis forholdet er omfattet
af reglerne om differencefradrag.
Rejse- og befordringsgodtgørelse udbetalt til en ansat i et konfektionsfirma
i forbindelse med konsulentarbejde i Polen i 1992 og 1993 ansås af LSR for
skattepligtig henset til, at udstationeringsstedet havde antaget karakter af fast
arbejdssted. Der blev i stedet godkendt fradrag for udgifter til ophold og fortæring.
Der kunne ikke indrømmes befordringsfradrag eller eksportmedarbejderfradrag
vedrørende arbejdet i Polen (TfS 1999, 94). Kendelsen er indbragt for domstolene.
Hvis lønmodtagerens udgifter - hver udgiftstype (kost og logi) for sig - er
dækket som udlæg efter regning, kan der ikke indrømmes fradrag beregnet
på grundlag af Ligningsrådets satser. Ved delvis dækning af kostudgifter
efter regning er lønmodtageren derfor henvist til at foretage fradrag for de
dokumenterede eller sandsynliggjorte udgifter, som ikke er dækket af arbejdsgiveren,
og som overstiger en eventuel udbetalt skattefri godtgørelse. Morgenmad, der
er en del af overnatningsudgifter, der betales af arbejdsgiveren, anses i den sammenhæng
ikke for dækket som udlæg efter regning. Der henvises i øvrigt til
afsnit A.B.1.7.2.
Fradrag kan kun indrømmes, når arbejdet er forbundet med overnatning i
udlandet. Som følge heraf kan lønmodtagere, der alene beskattes i Danmark
efter grænsegængerreglerne i protokollen til den nordiske DBO, og som
dagligt rejser til og fra arbejdet i Sverige, ikke opnå fradrag for kost.
Der kan ikke stilles krav om, at udgifterne skal være afholdt i forbindelse
med rejse eller udstationering i arbejdsgiverens tjeneste, se TfS 1992.140, hvor
LSR fandt, at en skatteyder, der vikarierede for en slægtning i dennes job
på Færøerne i nogle måneder, var berettiget til fradrag for
kost og logi. Derfor kan der også indrømmes fradrag, hvis lønmodtageren
har arbejdet for en udenlandsk arbejdsgiver.
Fradraget beregnes på grundlag af Ligningsrådets satser for udbetaling
af skattefri rejsegodtgørelse, jf. TSS-cirk. 1998-35, resp. 1999-07
og afsnit A.B.1.7.2. I Ligningsvejledningens bilagsdel er optaget Finansministeriets
satser vedrørende offentligt ansatte.
Der kan ikke indrømmes fradrag for logi, hvis arbejdsgiveren har stillet logi
til rådighed for lønmodtageren. Tilsvarende kan der ikke indrømmes
fradrag, hvis logiet er stillet til rådighed mod en betaling, der ikke skønnes
at dække arbejdsgiverens omkostninger hertil. I stedet gives der fradrag med
det faktisk betalte beløb.
Hvis lønmodtageren har modtaget fri kost, skal kostfradraget reduceres efter
reglen i cirkulærets pkt. 4.3.1 (15% for morgenmad, 30% for frokost og 30%
for middag).
Fradraget for såvel kost som logi nedsættes for så vidt angår
perioden 1/1 - 31/3 1999 med 1/4 efter 28-dages ophold samme sted. Dette gælder
også ved arbejde på Færøerne og i Grønland. Hvis der arbejdes
samme sted hen over 1. jan., skal fradraget for det nye år fortsat foretages
med det reducerede beløb.
Fravær på grund af ferie og lignende kan - uanset varighed - ikke medføre,
at en ny 28-dages periode begynder. Derimod kan en ny 28-dages periode begynde,
hvis opholdet det pågældende sted afbrydes som følge af arbejde andetsteds
i mindst 5 dage, og fraværet nødvendiggør logiskifte.
Fradraget kan - sammen med standardfradraget, jf. nedenfor under D.B.2.2 - ikke
overstige den udenlandske løn, som skal medregnes i den danske indkomstopgørelse
efter reduktion med andre fradrag vedrørende den udenlandske indkomst, jf.
TfS 1997,872. Ved fradrag for arbejde i udlandet efter dokumentation for udgifterne
gælder der ikke tilsvarende begrænsninger, jf. ligeledes TfS 1997,872.
Begrænsningen gøres først gældende, efter at de samlede opgjorte
fradrag er reduceret med bundfradraget efter LL § 9, stk. 1, jf. afsnit D.C.3.
Differencefradrag efter punkt 6.1 i TSS-cirk. 1998-35, resp. 1999-07 Er
der udbetalt skattefri rejsegodtgørelse med lavere beløb end Ligningsrådets
satser, kan der indrømmes fradrag svarende til differencen mellem det beløb,
der kunne have været udbetalt, og det beløb, der faktisk er udbetalt.Reglen
omfatter også personer omfattet af LL § 9, stk. 6.
Adgangen til differencefradrag omfatter kun rejsegodtgørelse, men ikke befordringsgodtgørelse.
Forudsætningsvis indrømmes differencefradrag kun i forbindelse med rejse
for arbejdsgiver/hvervgiver.
Lønmodtagere, der er omfattet af cirkulærets pkt. 5.1 - 5.3 inkl., kan
dog opnå fradrag i forhold til de for disse særligt fastsatte satser.
En person, der arbejdede om bord på et fiskefartøj, blev nægtet fradrag
for et differencebeløb udregnet på grundlag af statens takster, jf. ToldSkat
Nyt 1992.17.513, (TfS 1992,422). LSR lagde i den forbindelse vægt på,
at den pågældende ikke havde rejst på tilsvarende måde som offentligt
ansatte.
OvergangsregelI TSS-cirk.1997-33 , pkt. 6.4 er der fastsat følgende
overgangsregel:
Til og med 31. marts 1999 kan arbejdsgivere og ansatte mv., der hidtil har haft
mulighed for at anvende reglerne i statsskattelovens § 5, litra d, eller særreglerne
i TS-cirkulære 1995-19, pkt. 5, vælge mellem enten at anvende disse regelsæt
og satser eller anvende bestemmelserne og satserne i dette cirkulære (= TSS-cirk.
1997-33). Der kan dog kun ske udbetaling af godtgørelse efter ét regelsæt
for den samme tur.
Der kan ikke indrømmes fradrag for ikke udbetalt skattefri godtgørelse
efter LL § 9, stk. 7, (fra 1. juli 1997: § 9, stk. 9).
Der henvises i øvrigt til afsnit A.B.1.7.2.
Ændret praksis vedrørende modregningGodtgørelser, der udbetales
efter LL § 9, stk. 7, (fra 1. juli 1997 LL § 9, stk. 9) er skattefrie,
selv om de helt eller delvis modsvares af en reduktion af lønindtægten,
jf. afsnit A.B.1.7.2. Det har hidtil været antaget, at en eventuel modregning
skal ske løbende inden for den enkelte lønperiode.
Ved ØLD af 20. jan. 1997 (TfS 1997,160) er det imidlertid statueret, at det
ikke fremgår af LL § 9, stk. 7, eller af bestemmelsens forarbejder, at
der er knyttet vilkår som de ovenfor nævnte til udnyttelsen af muligheden
for at lade den skattefri godtgørelse modsvare en del af lønindtægten.
ØL fandt herefter ikke, at der var hjemmel til at nægte vedkommende skatteyder
at foretage modregning med fradragsret efter udløbet af de pågældende
indkomstår.
Det må herefter lægges til grund, at skatteydere, der (før 1. juli
1997) var omfattet af bestemmelsen i LL § 9, stk. 7, vil kunne foretage modregning
som nævnt også efter udløbet af vedkommende indkomstår, jf.
TSS-cirk. 1997-26. Tilsvarende gælder skatteydere, der (fra 1. juli 1997) er
omfattet af LL § 9, stk. 9.
SelvstændigeSelvstændigt erhvervsdrivende kan, jf. senest pkt.
6.1.5 i TSS-cirk. 1999-07, fra og med 1. juli 1997 ved rejse i udlandet i
stedet for de faktiske merudgifter foretage fradrag med de under cirkulærets
pkt. 4. og 5. nævnte satser for rejse i udlandet, jf. den fra og med 1. juli
1997 gældende formulering af LL § 9, stk. 7. Fradraget kan foretages med
de satser, der gælder for lønmodtageres godtgørelse/fradrag i de
pågældende erhverv.
|