Dette afsnit beskriver, hvem der skal betale grundskyld af en ejendom, der ikke er en ejerbolig eller et stuehus til en landbrugs- eller skovejendom.
I afsnit C.H.4.3.2.1 om ejerboliger mv. ejet af fysiske personer beskrives det, hvilke ejendomme der er ejerboliger mv.
Det ovenævnte betyder, at alle andre ejendomme end ejerboliger mv. er omfattet af reglen. Det gælder fx alle erhvervsejendomme.
Det gælder også for den øvrige del af ejendommen for landbrugs- og skovejendomme, hvor der er ansat en særskilt ejendomsværdi og grundværdi for boligdelen.
Grundskyld for en mindre udlejningsejendom, som er kategoriseret som en erhvervsejendom, påhviler også den registrerede ejer på forfaldstidspunktet for den grundskyld, der påhviler hele ejendommen. Omvendt er grundskylden for sådanne ejendomme, som er kategoriseret som en ejerbolig ikke omfattet.
Se afsnit H.A.2.2 om kategorisering af ejendomme.
Bemærk
Ejeren betaler grundskyld på baggrund af ejendomsvurderingen fra året før indkomståret eller kalenderåret. Ejendommen skal i forbindelse med ejendomsvurderingen i året før indkomståret eller kalenderåret være vurderet som en anden ejendom end en ejerbolig efter EVL § 3, stk. 1, nr. 1, eller en bolig på en landbrugs- eller skovejendom med en fordeling af grundværdien efter EVL § 30, stk. 1.
Er ejendommen i stedet kategoriseret som en ejerbolig mv. ved vurderingen, gælder reglen for ejerboliger mv. Se afsnit C.H.4.3.2.1. Er der tale om en ejerbolig mv., der er helt eller delvist ejet af en juridisk person, gælder reglen herfor. Se afsnit C.H.4.3.2.2.
Hvilke ejere?
Reglen omfatter ejere af de omfattede ejendomme, uanset om ejer er en fysisk eller en juridisk person. Det kan fx være:
- Fysiske personer
- Et selskab, en fond, en forening mv., der ejer en ejendom
- Staten, herunder statsejede selvstændige virksomheder, en kommune eller en region, der ejer en ejendom.
Ejeren er den person, der ejer ejendommen i henhold til et autoritativt register. Ved et autoritativt register forstås den datakilde, som Skatteforvaltningen til enhver tid anvender til at identificere ejerskifter mv. Datakilden er i alle tilfælde administreret af en offentlig myndighed eller på vegne af den offentlige myndighed. Data fra autoritative registre vedligeholdes løbende af relevante myndigheder, hvorfor data fra disse registre anvendes af Skatteforvaltningens administration. Det kan bl.a. være CPR, CVR og Ejerfortegnelsen. Ejerfortegnelsen opdateres af kommunerne og indeholder oplysninger om de faktiske ejere, dvs. primært tinglyste ejere, men også andre ejere, hvis ejerforholdet ikke er tinglyst.
Opkrævning og hæftelse
Grundskyld for ejendomme, som ikke er ejerboliger mv., opkræves via skattekontoen. Se ESL § 33, stk. 1.
Grundskyld af disse ejendomme opkræves hos hovedejeren. Se ESL § 33, stk. 2.
Det betyder, at grundskyld af disse ejendomme hæfter personligt og ubegrænset på den, der er ejer af ejendommen på forfaldstidspunktet. Grundskylden hæfter på den faste ejendom i dens helhed med pante- og fortrinsret i 2 år og 3 måneder. Se ESL § 4, stk. 5, 1. pkt.
Det er ejerforholdene på det tidspunkt, hvor grundskylden forfalder til betaling, der er afgørende for, hvem der hæfter personligt og ubegrænset for betaling af grundskylden. Et ejerskifte, der indtræder efter forfaldstidspunktet, vil ingen betydning have for den personlige og ubegrænsede hæftelse.
Skattepligten påhviler den, der på forfaldstidspunktet for grundskylden, ejer ejendommen i henhold til et autoritativt register. Se ESL § 4, stk. 4.
Oplysninger om størrelsen af skyldig grundskyld, der hæfter på en ejendom, skal være tilgængelige for offentligheden. Se ESL § 4, stk. 5, 3. pkt. Herved kan potentielle købere af en ejendom gøre sig bekendt med eventuel skyldig grundskyld, som hæfter på ejendommen med en pante- og fortrinsret, og som køberen derved kan risikere at hæfte for ved køb af ejendommen.
Når den nødvendige systemmæssige opkobling til Erhvervsstyrelsens systemer forventes udviklet inden for en kortere årrække, forventes det, at der vil kunne vendes tilbage til den indtil 1. januar 2024 gældende ordning, hvor ejeren eller andre med ejerens samtykke vil kunne rekvirere en ejendomsdatarapport hos Erhvervsstyrelsen mod et gebyr.
Bestemmelse om offentlighed om skyldig grundskyld, der hæfter på en ejendom, er en undtagelse til Skatteforvaltningens særlige tavshedspligt i skatteforvaltningslovens § 17, stk. 1.