Indhold

Dette afsnit indeholder en beskrivelse af reglerne om afgiftsfritagelse og afgiftsgodtgørelse.

Afsnittet indeholder:

  • Afgiftsfritagelse
  • Afgiftsgodtgørelse
  • Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.

Afgiftsfritagelse

Registrerede virksomheder er fritaget for afgift af:

  • Spildevand, der bliver udledt fra de dele af flerstrengede spildevandsanlæg, som primært er indrettet til bortledning af overfladevand (separatsystemer). Udledninger fra separatsystemer er ikke afgiftspligtige. Dette gælder, også selv om der er givet tilladelse til afledningen af andre former for let forurenet vand end overfladevand via systemet. Se SPILDAL § 9, stk. 2.
  • Spildevand, der bliver udledt fra overløbsbygværker. Udledninger fra overløbsbygværker omfatter både overløbsbygværker i kloaknet og overløbsbygværker inden for renseanlæggets område. Overløbsbygværker adskiller sig således fra udledninger ved, at der kun bliver udledt vand i perioder med en ekstraordinær stor vandmængde i spildevandssystemet. Se SPILDAL § 9, stk. 2.

Fritagelsen indebærer, at den registrerede spildevandsudleder ikke har udgifter til målinger og analyser af spildevandet, der bliver udledt som beskrevet.

Der er også afgiftsfritagelse for:

  • Processpildevand der bliver udledt fra hav-, salt- og ferskvandsdambrug. Se SPILDAL § 9, stk. 1.
  • Direkte udledninger ved afværgeboringer, grundvandssænkninger og andre selvstændige udledninger af grund- eller overfladevand, når vandet bliver ledt bort udenom spildevandsanlægget. Det gælder fx kølevand, hvor mængden af afgiftspligtige stoffer ikke er større i udledningen end ved tilførslen fra den pågældende vandforsyning, og filterskyllevand fra vandværker. Se SPILDAL § 9, stk. 2.
  • Udledning af vand fra muslingerenserier, hvor der er sammenfald mellem vandforsyningskilden og modtageren af spildevandet (recipienten). Se SPILDAL § 10, stk. 2.

Se også

Se SPILDAL §§ 9-10 om afgiftsfritagelse.

Afgiftsgodtgørelse

Mulighederne for afgiftsgodtgørelse fremgår af SPILDAL §§ 10 - 11.

Registrerede spildevandsudledere får godtgørelse ved modregning på afgiftsangivelsen. Virksomheder, der afleder spildevand til spildevandsanlæg, skal ansøge SKAT om godtgørelse. Til dokumentation af godtgørelsen skal virksomheden kunne fremlægge fakturaer eller særskilte opgørelser, hvoraf størrelsen af afgiften fremgår. Se SPILDAL § 12.

Afgiftsgodtgørelse ved brug af recipientvand

Spildevandsudledere kan få godtgjort den betalte afgift, hvis der er sammenfald mellem vandforsyningskilden og modtageren af spildevandet (recipienten). Der skal kun betales afgift af nettotilførslen af stoffer. Det er derfor muligt, at få godtgørelse for den mængde afgiftspligtige stoffer, som bliver tilført spildevandsudlederen fra vandforsyningskilden. Se SPILDAL § 10, stk. 1.

Hvis der ikke er foretaget målinger af det faktiske indhold af afgiftspligtige stoffer, er godtgørelsen fastsat til 5 øre pr. m3 eller beregnet på grundlag af en mindste koncentration, som er anmeldt til SKAT. Se SPILDAL § 10, stk. 3.

Godtgørelsen kan ikke overstige den betalte afgift af den pågældende udledning. Se SPILDAL § 10, stk. 4.

Hvis den anmeldte koncentration efter § 10, stk. 3, afviger fra den faktisk konstaterede, så godtgørelsen bliver for høj, kan koncentrationen blive fastsat til den konstaterede koncentration ved skønsmæssig ansættelse, se SPILDAL § 14, stk. 2, og Afsnit A.B.5 vedrørende skønsmæssig ansættelse.

Eksempel

Landsskatteretten har afsagt kendelse i en sag, der handler om godtgørelse efter bestemmelserne i spildevandsafgiftslovens § 10. Retten fandt, at bestemmelserne i spildevandsafgiftslovens § 10 ikke omfatter tilfælde, hvor der er sammenfald mellem vandforsyningsanlægget og rensningsanlægget. Se SKM2009.214.LSR.

Særligt spildevandstunge processer mv.

Virksomheder, der er registreret efter momsloven, og som udfører særligt spildevandstunge processer/produktioner, kan få godtgjort en del af spildevandsafgiften. Der gives kun godtgørelse for den del af afgiften, der årligt overstiger 30.000 kr. Før 1. oktober 2014 var beløbet 20.000 kr.

Det er en betingelse for godtgørelse, at 80 pct. af virksomhedens spildevandsafgift kan henføres til en af følgende processer/produktioner

  • forarbejdning af fisk, krebsdyr, bløddyr og andre hvirvelløse havdyr eller dele heraf,
  • fremstilling af cellulose eller
  • fremstillingen af rør- og roesukker på baggrund af sukkerrør og sukkerroer.

For disse processer udgør godtgørelsen 80 pct. Før 1. september 2008 udgjorde godtgørelsen 97 pct.

Hvis virksomhedens spildevandsafgift er henført til en af følgende processer/produktioner, udgør godtgørelsen 70 pct. af den del af afgiften, der årligt overstiger 30.000 kr. Før 1. oktober 2014 var beløbet 20.000 kr.

  • organiske pigmenter og præparater i forbindelse med dette,
  • pectinstoffer, petinater og pectater samt planteslimer og gelateringsmidler, også modificerede, udvundet af vegetabilske stoffer, der hører under toldtarifposition 1302.20 - 1302.39 eller
  • vitaminer.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse

samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Landsskatteretskendelser

SKM2009.214.LSR  

 

Efter ordlyden af vandafgiftslovens § 10, stk. 1, omfatter bestemmelsen ikke tilfælde, hvor der er sammenfald mellem vandforsyningsanlæg og rensningsanlæg. I henhold til nudansk ordbog bliver begrebet recipient anvendt inden for miljøretten om den, der er udsat for forurening. I overensstemmelse hermed fremgår af Vejledning fra Miljøstyrelsen om spildevand, juli 1974, kapitel 1, at ved recipienter forstås vandrecipienter (vandløb, søer og havet) eller jordrecipienter (de øvre jordlag og grundvandet). Det fremgår også, at ved spildevandsanlæg forstås kloaknet og rensningsanlæg. Vejledningens bestemmelser omfatter udledning af spildevand til recipienter og spildevandsanlæg. Der er således ikke grundlag for at anse et spildevandsanlæg for modtager af spildevand (recipient), ligesom et vandforsyningsanlæg, som omhandlet i sagen, derudover ikke kan karakteriseres som vandforsyningskilde i bestemmelsens forstand.