| Til brug ved skatteligningen og skatteberegningen skal alle, der i det foregående
år i sin virksomhed har udbetalt eller godskrevet løn, gratiale, provision
og andet vederlag for personligt arbejde o.l., jf. SKL § 7 og § 7 A, uden
opfordring give oplysning om beløbene til skattemyndighederne.
Ved ligningen vil de kommunale skattemyndigheder derfor tage udgangspunkt
i de beløb, som den indberetningspligtige har oplyst at have udbetalt til/godskrevet
vedkommende skatteyder. Kan indkomstmodtageren ikke godkende den foreliggende oplysningsseddel,
må vedkommende over for skattemyndighederne sandsynliggøre, at oplysningerne
er forkerte, og eventuelt med told- og skatteregionens mellemkomst foranledige rettelsesoplysning
indsendt.
Eksempelvis skal der henvises til følgende afgørelser på
området:
I lsr. 1976.98 fandt Landsskatteretten ikke tilstrækkeligt grundlag
for at bortse fra en oplysningsseddel, der udviste 2 måneders løn til
hovedaktionæren, uanset at denne hævdede, at udbetalingerne ikke var løn,
men delvis tilbagebetaling af hans tilgodehavende i selskabet.
Underholdsydelser, som et aktieselskab påtog sig årligt at
udbetale til en betroet medarbejders børn indtil deres 18. år, anså
retten i realiteten for et særligt tillægsvederlag til medarbejderen,
og de udbetalte beløb blev herefter anset som indkomstskattepligtige for medarbejderen,
VLD af 7. aug. 1984 (skd. 72.83).
En lønmodtager blev anset for skattepligtig af et beløb, som
hans nye arbejdsgiver havde betalt for ham i konventionalbod til hans tidligere
arbejdsgiver, medens de af den nye arbejdsgiver betalte omkostninger i forbindelse
med retssagen, ikke blev anset for løn eller gave til den ansatte, men var
en udgift afholdt i selskabets interesse - driftsudgift, jf. Skat 1986.6.408. (TfS
1986, 356).
Vederlag, som en skatteyder modtog fra kolleger på rigstelefonen for at overtage
disses vagter, var skattepligtigt, selv om også kollegerne var beskattet af
beløbene, som var medtaget på deres lønsedler, jf. Skat 1986.10.601.
(TfS 1986, 538).
Et ægtepar ejede i fællesskab et ApS, der drev en skotøjsforretning.
Hustruen arbejdede dagligt i forretningen og førte regnskabet, og som løn
herfor havde hun modtaget 85.231 kr. i 1983. Imidlertid blev selskabets driftsresultat
for 1983 dårligt, og hustruen tilbagebetalte derfor i begyndelsen af 1984 80.000
kr. af den oppebårne løn. Dette kunne imidlertid ikke accepteres, da den
udbetalte løn på 85.231 kr. fuldt ud modsvaredes af udført arbejde,
jf. Skat 1987.11.801. (TfS 1987, 574).
BeskatningstidspunktetLøn- og honorarindtægter m.v. og anden A-indkomst
indkomstbeskattes på udbetalingstidspunktet. Har udbetaling dog ikke fundet
sted på et tidspunkt, der ligger 6 måneder efter, at indkomstmodtageren
har erhvervet endelig ret til den pågældende indkomst, er beløbet
dog indkomstskattepligtigt på dette tidspunkt, jf. kildeskattebekendtgørelsen
(bek. nr. 734 af 10. okt. 1998), § 22. For beskatning af feriegodtgørelse
gælder der dog efter samme bestemmelse særlige regler, jf. det neden for
anførte om feriegodtgørelse. ►For udbetalinger af A-indkomst fra konkurs- og betalingsstandsningsboer optjent forud for konkursen/betalingsstandsningen gælder 6-månedersreglen dog ikke, jf. TSS-cirk. 1999-29.
◄Hvad omfattes af »løn«?Begrebet
»løn« omfatter den almindelige periodiske arbejdsløn, uanset
om den benævnes løn, honorar, provision eller andet og ligeledes periodisk
sygeløn, understøttelse o.l., som en arbejdsgiver yder under et stadigt
bestående ansættelsesforhold. Begrebet dækker også det ferietillæg,
der ydes lønmodtagere med ret til løn under ferie, og søgnehelligdagsbetaling,
der således skal beskattes i udbetalingsåret. Også periodiske udgiftsgodtgørelser,
f.eks. månedlige kørselstilskud, der ikke kan udbetales som skattefri
befordringsgodtgørelse, er omfattet.
FeriegodtgørelseFeriegodtgørelse beskattes i optjeningsåret.
Indeholdelse af A-skat foretages månedligt i optjeningsåret på grundlag
af den feriegodtgørelse, der er optjent i den forløbne måned, jf.
kildeskattebekendtgørelsen (bek. 734 af 10. okt. 1998) § 22.
Feriegodtgørelse, der tilfalder lønmodtageren ved ansættelsesforholdets
ophør efter ferielovens § 14, stk. 3, (lønmodtagere ansat med ret
til ferie med løn) beskattes i fratrædelsesåret. Indeholdelse foretages
i fratrædelsesmåneden.
I løn under ferie efter ferielovens regler indeholdes A-skat, og
beskatning sker på samme måde som for løn i øvrigt, nemlig ved
udbetaling, dog senest 6 måneder efter feriens afholdelse. Det særlige
ferietillæg indgår i indkomsten på udbetalingstidspunktet.
Beskatning ved skattepligtens ophørOphører indkomstmodtagerens
skattepligt, er de A-indkomster, der er omfattet af kildeskattebekendtgørelsens
( bek. 734 af 10. okt. 1998) § 22 og 23 senest skattepligtige på tidspunktet
for skattepligtens ophør, og A-skatten skal senest indeholdes på dette
tidspunkt. Dette gælder også løn under ferie efter ferieloven optjent
ved arbejde her i landet inden skattepligtens ophør. Bestemmelsen omhandler
også personalegoder, der er stillet til rådighed forud for skattepligtens
ophør.
Efterbetalt løn mv.Efterbetalt løn mv. beskattes i det år,
hvor udbetaling sker, forudsat at udbetalingen sker senest 6 måneder efter
den endelige retserhvervelse.
Overenskomstmæssig lønreguleringOverenskomstmæssige lønreguleringer
beskattes efter de almindelige regler i kildeskattebekendtgørelsen (bek. nr.
734 af 10. okt. 1998) § 22, stk. 1 på udbetalingstidspunktet, dog senest
6 mdr. efter endelig retserhvervelse.
Tilbagefordeling efter ansøgning
►Der kan dog efter anmodning gives tilladelse til◄ tilbagefordeling
af indkomstskattepligtige indtægter, som ikke hidrører fra udøvelse
af selvstændig erhvervsvirksomhed.
Som eksempel på sådanne indtægter kan nævnes; efterbetaling
af løn, pensioner og understøttelser, erstatning til lønmodtagere
for tabt arbejdsfortjeneste eller uberettiget bortvisning samt andre indkomstskattepligtige
erstatninger.
Ved behandling af anmodninger om tilbagefordeling skal følgende
retningslinier følges:
- Anmodning om tilbagefordeling må være indgivet inden udgangen af det
kalenderår, der følger efter det indkomstår, hvori udbetaling/endelig
retserhvervelse har fundet sted.
- Ansøgeren må godtgøre, at indtægten vedrører de indkomstår,
hvortil den ønskes henført til beskatning. Hvor dette findes mest praktisk,
kan skattemyndigheden dog selv fremskaffe de nødvendige oplysninger ved direkte
henvendelse til vedkommendes arbejdsgiver, sociale myndigheder mv.
- Der kan ikke meddeles tilladelse til udskydelse af beskatning af indtægt
til senere indkomstår end det, for hvilket indtægten efter gældende
regler skal medregnes til den skattepligtige indkomst.
- Tilbagereguleringen skal være af væsentlig økonomisk betydning
for ansøgeren. Denne betingelse anses i almindelighed for opfyldt, når
nettobesparelsen ved den ønskede tilbageregulering kan opgøres til ca.
1 pct. af ansøgerens skattepligtige indkomst i det indkomstår, for hvilket
den skattepligtige indkomst begæres nedsat. Nettobesparelsen skal dog udgøre
mindst 1.000 kr.
- Ansøgninger om fordeling af lønefterbetalinger, der er erhvervet i
medfør af ny kollektiv lønoverenskomst eller tilsvarende reguleringer
af tjenestemandslønninger, kan ikke imødekommes. Lønefterbetaling
i medfør af forfremmelse, tildeling af personligt tillæg eller lignende
vil derimod kunne tillades tilbagefordelt, hvis betingelserne herfor i øvrigt
er opfyldt.
►Kompetencen til at tillade tilbagefordeling og de i konsekvens heraf følgende ændringer af skatteansættelserne ligger hos de kommunale ligningsmyndigheder for så vidt angår tilbagefordeling til indkomstår, hvor 3-års fristen i SSL § 34, stk. 2, ikke er udløbet på anmodningstidspunktet. Er der tale om indkomstår inden 1997 gælder tilsvarende i henhold til den tidligere SSL § 4, stk. 1.
I det omfang, der anmodes om tilbagefordeling til indkomstår, hvor 3-års
fristen er overskredet, ligger kompetencen til at tillade tilbagefordeling og i
konsekvens heraf følgende ændringer af skatteansættelsen hos told-
og skatteregionen.
Klage over afgørelser om tilbagefordeling skal i alle tilfælde ske til
Ligningsrådet.
◄
Honorar for flere årHonorarer for flerårige arbejder, der udbetales
med et samlet beløb, skal normalt først beskattes, når arbejdet er
afsluttet og honoraret for arbejdet er fastsat og udbetalt. Dette udelukker dog
ikke, at beskatningen sker i takt med eventuelle a'contoudbetalinger af honoraret,
lsr. 1974.108.
Sker der udbetaling af a'contobeløb, og er der tale om A-indkomst,
sker beskatningen i takt med a'contoudbetalingerne. Er der tale om honorarer der
er B-indkomst, kan beskatning ske i takt med eventuelle a'contoudbetalinger.
ForfatterhonorarerForfatterhonorarer skal principielt beskattes, når
de er indtjente. Den del af honoraret, der udbetales som en procentdel af salgsindtægten,
og som først opgøres og kommer til udbetaling efter det år, på
grundlag af hvis salgsindtægter andelen beregnes, beskattes efter praksis først
i udbetalingsåret. Det forudsættes, at endelig opgørelse ikke foreligger
inden udgangen af optjeningsåret.
A'contobeløb beskattes normalt i de år, de bliver udbetalt,
men i nogle tilfælde må et a'contobeløb dog anses som forskud, således
at beskatningen udskydes til det tidspunkt, hvor forfatteren har opfyldt sin del
af aftalen med forlaget, se lsr. 1971.17.
Forfatterhonorarer, der hidrører fra arvede forfatterrettigheder,
skal løbende medregnes i modtagerens indkomst, selv om der er betalt arveafgift/boafgift
af de arvede rettigheders kapitalværdi, jf. ØLD. af 12. nov. 1951.
Biblioteksafgift der tilkommer forfattere skal beskattes i det indkomstår den
vedrører og endeligt kan opgøres.
Forskud på løn mv.Forskud på løn beskattes på
udbetalingstidspunktet, jf. reglerne for beskatning af A-indkomst.
PersonalelånEt egentligt personalelån, der bygger på en aftale
med vilkår om afdrag, forrentning og eventuel sikkerhedsstillelse, indgår
ikke i den personlige indkomst. En eventuel eftergivelse af et sådant lån,
er personlig indkomst på tidspunktet for eftergivelsen. Se nærmere afsnit
A.B.7.1.4.
Tilbagebetaling af løn mv.Fradrag for tilbagebetaling af løn og
arbejdsløshedsdagpenge, der er modtaget med urette, skal foretages i de(t)
år, hvori den for meget udbetalte løn mv. er oppebåret og medregnet
ved indkomstopgørelsen. Anmodning om genoptagelse skal fremsættes inden
3 år efter udløbet af det indkomstår, beløbet ønskes henført
til. Dog kan told- og skatteregionen tillade genoptagelse udover 3-årsfristen,
når forholdene i særlig grad taler der for. Dette vil her normalt være
tilfældet. Anmodningen om genoptagelse skal være fremsat uden ugrundet
ophold (vejledende inden 3 måneder), efter at den skattepligtige er kommet
i besiddelse af de oplysninger, der berettiger til genoptagelsen.
En sygeplejerske havde under kursusdeltagelse fået halv løn
betinget af, at hun forblev i arbejdsgiverens tjeneste i mindst 5 år efter
kursets afslutning. Da hun forlod arbejdsgiverens tjeneste før de 5 år
var gået, måtte hun tilbagebetale den under kurset udbetalte løn.
Ligningsrådet gav hende ikke tilladelse til at føre tabet af lønindtægten
tilbage til det år, hvori lønnen var oppebåret, idet man efter praksis
normalt ikke tillader, at fradrag for tab føres tilbage til indkomstår,
der ligger forud for tabets konstatering. Tabet skulle derfor fradrages i fratrædelsesåret.
En skatteyder, som blev fritaget for en kontrakt med Flyvevåbnet
mod betaling af en erstatningsydelse på 10.000 kr., kunne ikke fratrække
beløbet ved indkomstopgørelsen som »tilbagebetaling af løn«.
En konstabel, der havde modtaget civiluddannelse under sin kontraktansættelse,
blev indrømmet fradrag for refusion til forsvaret ved frigørelse for tjenestepligtserklæring.
Han havde modtaget uddannelse med løn udover den gældende civiluddannelsesnorm.
Refusionen blev opgjort således, at den måtte anses for tilbagebetaling
af tidligere oppebåret løn under civiluddannelsen. ToldSkat Nyt
1993.6.232. (TfS 1993, 40).
S.U.I tilfælde af, at der skal ske tilbagebetaling af for meget
udbetalt fra Statens Uddannelsesstøtte, skal der ske regulering af skatteansættelsen.
Told- og Skattestyrelsen har meddelt, at denne regulering skal ske i det år,
hvori det for meget udbetalte stipendium er oppebåret og medregnet ved indkomstopgørelsen.
ToldSkat Nyt 1993.16.764. (TfS 1993, 431) Anmodning om genoptagelse skal fremsættes
inden 3 år efter udløbet af det indkomstår, beløbet ønskes
henført til. Dog kan told- og skatteregionen tillade genoptagelse udover 3-årsfristen,
når forholdene i særlig grad taler der for. Dette vil her normalt være
tilfældet. Anmodningen om genoptagelse skal være fremsat uden ugrundet
ophold (vejledende inden 3 måneder) efter at den skattepligtige er kommet i
besiddelse af de oplysninger, der berettiger til genoptagelsen.
Tilbagebetalingspligtig kontanthjælpFor tilbagebetalingspligtig kontanthjælp,
jf. kap.
12 i lov om aktiv socialpolitik, skal der ved tilbagebetaling af skattepligtig kontanthjælp
ske fradrag i den personlige indkomst i de(t) år, hvor tilbagebetalingen sker,
jf. LL § 8 O.
RetssagHvor et lønkrav - helt eller delvis - har været bestridt,
og spørgsmålet om kravets berettigelse og størrelse afgøres
ved dom eller voldgift, anses den omstridte del af lønnen først for erhvervet,
når retten til lønbeløbet er fastslået ved endelig dom eller
voldgiftskendelse, lsr. 1972.108.
Konkurs mv. - Lønmodtagernes garantifond Ved arbejdsgiverens konkurs
eller betalingsstandsning kan de ansatte få deres tilgodehavende løn og
feriegodtgørelse udbetalt fra Lønmodtagernes garantifond, se afsnit A.B.4.4.3.
Udbetalingerne fra fonden periodiseres på samme måde som den indtægt,
de træder i stedet for, hvis denne var blevet udbetalt på normal vis,
jf. bl.a. lsr. 1984.75, 1985.160 og TfS 1997, 306.
Løn for en opsigelsesperiode f.eks. fra 1. dec. 199
til 28. feb. 199 - udbetalt i jan. 199
- periodiseres således, at et beløb svarende til løntilgodehavendet
for dec. 199 medregnes i indkomstopgørelsen
for 199, medens restbeløbet henføres til
indkomsten i 199.
Lønmodtageren kan dog også vælge at lade beløbet
beskatte i det år, hvori der erhverves endelig ret til det.
Lønkravet uerholdeligtKonstateres hele eller en del af et udækket
løntilgodehavende senere at være uerholdeligt, vil tabet af den tilgodehavende
løn kunne fratrækkes i den personlige indkomst i det år, hvor tabet
konstateres, f.eks. i forbindelse med konkursboets afslutning. Der kan dog være
tilfælde, hvor en lønmodtagers undladelse af at hæve forfaldne lønbeløb
må anses som udtryk for, at der er etableret et låneforhold, således
at senere tab må anses som et ikke fradragsberettiget tab (formuetab). I den
henseende vil det kunne være vejledende, om garantifonden har nægtet erstatning
for det tabte løntilgodehavende.
Undertiden kan lønkravet anses endeligt tabt, uanset at konkursbehandlingen
ikke er afsluttet, lsr. 1973.14. |