Begrebet international trafik betyder i modeloverenskomsten enhver transport med skib eller fly, der anvendes af et foretagende, der har sit sæde for den virkelige ledelse i et af de lande, der har indgået DBO'en. Se modeloverenskomstens artikel 3, stk. 1, litra e. 

Undtaget fra bestemmelsen er kun transport med skib eller fly, der udelukkende foregår mellem steder i det andet land. Se modeloverenskomstens artikel 3, stk. 1, litra e, sidste led.

Transport, der udelukkende foregår mellem steder i det land, hvor foretagendet har sit sæde for den virkelige ledelse, er omfattet af begrebet international trafik. Se punkt 6 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 3.

Bemærk

Begrebet international trafik anvendes bl.a. til

  • at afgrænse anvendelsesområdet for artikel 8 om fortjeneste ved skibs- og luftfart og
  • at afgrænse anvendelsesområdet for artikel 15, stk. 3, der handler om lønindtægt ved arbejde om bord på skibe og fly.

Se også

Se også afsnit

Bemærk

I nogle DBO'er er der en afvigende definition. Her indgår sædet for foretagendets virkelige ledelse ikke i definitionen. I stedet lægges der vægt på, hvor den, der driver foretagendet, er hjemmehørende. Dette svarer til definitionen af "foretagende i en kontraherende stat" i modeloverenskomstens artikel 3, stk. 1, litra d. Se punkt 5 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 3 og punkt 2 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 8.

Se også

Se også afsnit

  • C.F.8.2.2.3.1.4 om begreberne foretagende og erhvervsvirksomhed
  • C.F.8.2.2.8.1 om beskatningsretten til fortjeneste ved international trafik.

 

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

 

Afgørelse

samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Landsskatteretskendelser

SKM2015.185.LSR

►Sagen vedrørte en person, der var fuldt skattepligtig til Danmark, og som udførte arbejde på et norsk registreret skib uden for de nordiske lande. Landsskatteretten kom på baggrund af det fremlagte materiale i sagen frem til at skibet udførte transport efter artikel 3, stk. 1, litra h, i den nordiske DBO. Vederlaget var derfor optjent i international trafik efter artikel 15, stk. 3.  Efter artikel 15, stk. 3, havde Norge beskatningsretten til indkomsten, men det blev lagt til grund, at Norge ikke havde intern hjemmel til at beskatte. Som følge heraf kunne Danmark beskatte indkomsten efter den subsidiære beskatningsret i artikel 26, stk. 2.◄

►Afgørelsen er indbragt for domstolene.◄

LSRM 1983, 159

Skibet var af coasterstørrelse og blev anvendt til seismologiske undersøgelser af havbunden i internationalt farvand. Skibets lastrum var ombygget til at indeholde måleudstyr og transmissionsudstyr mv., og skibet medbragte, ud over besætningen, videnskabeligt uddannet personel, der betjente dette udstyr.

Skibet opererede periodevis fra samme havn, afhængig af undersøgelsesområdernes beliggenhed, og det blev enten forsynet ved, at materialer mv. blev bragt ud til skibet, eller ved at skibet lagde til i basishavnen. Skibet kom hver 4. uge ind til reden eller basishavnen.

Landsskatteretten var enig med klageren i, at det seismologiske havundersøgelsesskib ikke kunne anses for at medføre gods eller passagerer, og at skibet - bortset fra sejlads mellem basishavn og undersøgelsesområde eller fra et undersøgelsesområde til et andet - nærmest var stationært.

Skibet kunne dermed ikke anses for at sejle i international trafik.