| I praksis vil det ofte være vanskeligt at bestemme, hvornår leveringen
har fundet sted. Hvis der i forbindelse med leverancen er udstedt en faktura, anses
faktureringstidspunktet som leveringstidspunkt, hvis faktureringen sker inden eller
snarest efter leverancens afslutning
.
Der er i loven ingen nærmere angivelse af, hvad der skal forstås ved snarest
efter. Hvad der skal forstås herved, må bero på en konkret vurdering.
I visse brancher udstedes der ikke altid en faktura i forbindelse med leverancen.
Fastlæggelsen af beskatnings- og fradragstidspunktet må her ske på
grundlag af afregningsbilag el.lign., der kan træde i stedet for en faktura.
Fra 1. december 1999 er det ikke længere tilladt at benytte PBS-betalingsoversigtens
udstedelsesdato (den 1. i måneden) som fakturadato. Efter denne dato er det
et krav, at hver fakturering/transaktion på betalingsoversigten indeholder
de samme oplysninger, som kræves for en almindelig faktura. Dette betyder,
at hver transaktion skal forsynes med en særskilt udstedelsesdato (fakturadato),
se TfS 1999.834.
Leveringstidspunktet for ejendomsmæglerydelser er det tidspunkt, hvor der fra
såvel sælgers som købers side er underskrevet en ubetinget slutseddel.
Datoen for slutsedlens underskrivelse er afgørende for, i hvilken periode salæret
skal momsberigtiges. Ejendomsmæglere, som udsteder faktura, kan anse faktureringstidspunktet
som leveringstidspunkt, hvis faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens
afslutning, dvs. slutsedlens underskrivelse.
Løbende leverancer Virksomheder, som opkræver abonnementsafgift
og lign. for leverancer af varer og momspligtige ydelser, eller som opkræver
lejebeløb for udlejning af varer, lejligheder etc., foretager ofte samlet udsendelse
af et antal girokort, der kan være vedlagt en særlig opgørelse, der
efter form og indhold er udformet som en faktura. Virksomhederne skal som hovedregel
momsberigtige hele det opkrævede beløb i den momsperiode, hvori den samlede
udsendelse af giroindbetalingskortene finder sted.
En fravigelse fra hovedreglen kan tillades, hvis indbetalingskortene er forsynet
med hver sin fakturadato, som kan anvendes ved opgørelse af momstilsvaret.
Fakturadatoen skal ligge forud for en forfaldsdato og sidste rettidige indbetalingsdato.
Se N.2.3.8.
Betalingsstandsning I tilfælde, hvor en registreret virksomhed går
i betalingsstandsning, skal leverancer indtil betalingsstandsningsdagen momsberigtiges
for tiden indtil betalingsstandsningsdagen. For igangværende byggearbejder
og lign., som ikke fuldt ud er faktureret til modtageren, skal der med betalingsstandsningsdagen
som skæringstidspunkt ske særskilt fakturering af værdien af den
resterende del af det udførte arbejde. Opgørelsen af denne værdi
baseres på en faktisk opgørelse pr. betalingsstandsningsdagen, dvs. stadeværdi
med fradrag af allerede fakturerede og/eller modtagne acontobeløb, eventuelt
beregnet i forhold til den entreprisesum, der er aftalt for de pågældende
leverancer.
Det kan forekomme, at et bo selv forestår færdiggørelsen af et igangværende
arbejde, men undlader at foretage den nævnte opgørelse pr. betalingsstandsningstidspunktet.
Sådanne arbejder faktureres som svarende til forskellen mellem de af den afmeldte
virksomhed før betalingsstandsningen fakturerede beløb (acontobetalinger)
og den aftalte entreprisesum, inkl. eventuelle reguleringer. I sådanne tilfælde
skal leverancerne som helhed (det af boet fakturerede beløb) henføres
til boets momsregnskab som omsætning på faktureringstidspunktet. |