| Forretningsorden for Ligningsrådet (bekendtgørelse nr. 201 af 23. marts
1990) indeholder nærmere regler
om rådets sammensætning, tilforordnede, rådets afdelinger og udvalg,
rådets virksomhedsområde, rådets møder og afgørelser, protokol,
genoptagelse, delegation, repræsentation og endelig bestemmelser om offentliggørelse
af rådets afgørelser. Om sagsbehandling ved klage til Ligningsrådet,
se afsnit H.7.5.
Sammensætning
Ligningsrådet består af 19 medlemmer. Heraf vælger Folketinget 6
medlemmer, mens 13 medlemmer, herunder formanden, vælges af skatteministeren.
Blandt de medlemmer skatteministeren vælger skal der være repræsentanter
for en række interesseorganisationer og for kommunerne. Ligningsrådets
medlemmer skal opfylde de almindelige habilitetsregler.
Herudover deltager to repræsentanter fra Skatteministeriets departement som
tilforordnede i rådets forhandlinger. De har dog ingen stemmeret, jf. forretningsordenens
§ 1, stk. 3. De tilforordnedes opgave er primært at melde tilbage til
det politiske system, hvis der fx konstateres lovgivningsmæssige uhensigtsmæssigheder
under rådets møder.
Endelig deltager repræsentanter fra Told- og Skattestyrelsen som sekretariat
for Ligningsrådet for at forelægge de sager, som efter dagsordenen skal
behandles på mødet. De pågældende medarbejdere har adgang til
at deltage i rådets drøftelser, men har ingen stemmeret, jf. forretningsordenens
§ 1, stk. 4.
Ligningsrådet har mulighed for at nedsætte udvalg til at foretage undersøgelser
og afgive indstilling til rådet, jf. forretningsordenens § 3.
Møder Ligningsrådet afholder sine møder i Told- og Skattestyrelsens
lokaler. Møderne afholdes i praksis ca. hver 4. tirsdag. Ligningsrådet
kan beslutte, at nogle af møderne skal være skriftlige.
Til hvert møde skal medlemmerne indkaldes skriftligt og med mindst 7 dages
varsel, jf. forretningsordenens § 6. Formanden fastsætter mødets
dagsorden, der så vidt muligt skal udsendes til medlemmerne samtidig med mødeindkaldelsen.
Dagsordenen skal indeholde en fortegnelse over de sager, der skal behandles på
mødet, jf. forretningsordenens § 6, stk. 4. Når en sag er optaget
på dagsordenen, kan medlemmerne kræve sagen fremlagt til gennemsyn i Told-
og Skattestyrelsen. Ethvert medlem kan kræve, at alt materiale der vedrører
en sag, der behandles af Ligningsrådet, forelægges på selve rådsmødet,
jf. forretningsordenens § 7, stk. 3.
Afstemning Ligningsrådets afgørelser træffes ved afstemning,
jf. forretningsordenens § 9, stk. 7. Afstemningen afgøres ved stemmeflerhed.
Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende. Ministeren kan ikke give rådets
medlemmer tjenestebefaling med hensyn til, hvordan de skal stemme i sagerne.
Protokol Over forhandlingerne i rådets møder føres en protokol,
der skal indeholde følgende:
- Dato for mødets afholdelse
- Klokkeslet for mødets begyndelse og slutning
- Fortegnelse over mødedeltagerne
- Referat af forelæggelserne. Sagerne angives med fornøden identifikation
og emne
- Hovedpunkterne i sagerne, rådets bemærkninger til disse samt afgørelserne
- Har en borger/virksomhed eller en skattemyndighed haft foretræde for rådet
ved mødet, skal de pågældendes indlæg refereres
- Såfremt rådets afgørelse afviger fra styrelsens indstilling,
skal begrundelsen herfor fremgå af protokollen
- Bemærkninger, som et medlem har krævet tilført protokollen
- Oplysning om, hvorvidt en sag er afgjort ved afstemning, og i så fald de
enkelte medlemmers stemmeafgivelse
- Oplysning om, hvorvidt et medlem er anset for inhabilt i en sag
- Eventuelle bemærkninger, som et medlem, der er blevet udelukket fra at
deltage i en forhandling på grund af mulig inhabilitet, kræver tilført
til protokollen.
Ligningsrådets opgaver Ligningsrådet er sammen med Told- og Skattestyrelsen
den øverste lignings- og ejendomsvurderingsmyndighed. De pågældende
myndigheder udgør dermed øverste plan-, tilsyns- og revisionsmyndighed
og kan som sådan gribe ind direkte eller indirekte i instanserne under disse.
Ligningsrådets (og Told- og Skattestyrelsens) virke i egenskab af øverste
lignings- og ejendomsvurderingsmyndighed er reguleret i skattestyrelsesloven. Styrelsen
står for den daglige administration, mens Ligningsrådet udsteder retningslinier
herfor, jf. SSL § 17, stk. 1. Ligningsrådets
opgave er at fastlægge retningslinjer for Told- og Skattestyrelsens administration
af personligningen, ligningen af dødsboer og ejendomsvurderingen. Endvidere
fører Ligningsrådet tilsyn med de lokale skattemyndigheders virksomhed,
jf. SSL § 17, stk. 1. Til brug for ligningen udsendes den årlige ligningsplan,
og til brug for tilsynet udsendes den årlige tilsynsplan. Herudover skal Ligningsrådet
godkende de cirkulærer og anvisninger, som Told- og Skattestyrelsen udarbejder,
jf. SSL § 13, stk. 3.
Rådet kan efter § SSL 18, stk. 3, give en kommune bindende direktiver
for ligningsarbejdet vedrørende personer og dødsboer. Direktivet udstedes
efter en indstilling herom fra Told- og Skattestyrelsen, efter at det er konstateret,
at en kommune gentagne gange ikke har opnået de forventede resultater af ligningsarbejdet.
Direktivet rettes direkte til kommunalbestyrelsen for den pågældende kommune.
Det kan eksempelvis pålægges kommunen at lade ligningsarbejdet udføre
ved ekstern sagkyndig bistand. Ligningsrådet kan dog ikke bestemme, hvem kommunen
skal engagere som ekstern sagkyndig.
Efter SSL § 19 kan Ligningsrådet efter indstilling fra Told- og Skattestyrelsen
optage ansættelser og ejendomsvurderinger til påkendelse og foretage ændringer
deri. Ligningsrådet fører ikke tilsyn med ligningen af juridiske personer,
ligesom rådet ikke kan udstede retningslinier herfor.
Ligningsrådet kan endvidere ændre en skatteansættelse, som skatteankenævnet
har afgjort. Det er Ligningsrådets praksis, at rådet kun ændrer skatteankenævnets
kendelser, hvis de er urigtige og rækker ud over den konkrete sag eller har
stor provenumæssig betydning. Ligningsrådet har været meget tilbageholdende
med at tilsidesætte skatteankenævnenes afgørelser, fordi rådet
ikke vil fremstå som en alternativ klageinstans i strid med intentionerne i
skattestyrelsesloven. Dette gælder naturligvis især i de tilfælde,
hvor skatteyderen kan påklage skatteankenævnets kendelse til Landsskatteretten.
De særlige regler om skatteydernes adgang til at opnå bindende forhåndsbesked
ved Ligningsrådet er omtalt nærmere i afsnit C.1.
Endelig
er Ligningsrådet ved forskellige lovbestemmelser og via sagsudlægningsbekendtgørelsen
tillagt en række andre opgaver og beføjelser, såvel vedrørende
fysiske som juridiske personer. Bla. er Ligningsrådet klageinstans for en række
afgørelser, se nærmere herom i afsnit H.7.5.
Ligningsrådet
kan bemyndige Told- og Skattestyrelsen til at træffe afgørelse på
rådets vegne i nærmere afgrænsede grupper af sager, hvor rådet
har fastlagt en praksis ved afgørelsen eller har fastlagt retningslinier for
sagernes behandling og afgørelse, jf. forretningsordenens § 13. |