| I det følgende beskrives reglerne om A-skattepligt, bidragspligt
SP-bidrag
for personer, der har bopæl i udlandet, men som opholder sig midlertidigt i
Danmark.
Fuld eller begrænset skattepligt►I Danmark skelnes mellem fuld og begrænset skattepligt. Fuld skattepligt medfører globalbeskatning, dvs. beskatning af al indkomst, også fra udlandet. Begrænset skattepligt medfører beskatning af de fleste indkomster, der har relation til Danmark.
Fuld skattepligt◄Bopæl i Danmark medfører fuld skattepligt, jf.
KSL § 1, stk. 1, nr. 1, for tilflyttere til Danmark kræves dog, at der
tages ophold på bopælen, jf. KSL § 7, stk. 1. Ved afgørelsen
af, om en person har bopæl i Danmark, skal der foretages en samlet vurdering
af, om den pågældende kan antages at have sit hjemsted i Danmark. Dette
vil som udgangspunkt være tilfældet, hvis personen har rådighed over
en bolig af helårskarakter her i landet. I tvivlstilfælde må en række
andre tilknytningsmomenter indgå i afgørelsen, fx erhvervs- og familiemæssige
forhold, hvorimod tilmelding til folkeregister og ansøgning om opholdstilladelse
som hovedregel ikke skal tillægges selvstændig betydning. Spørgsmålet
om opholdstilladelse har dog med lov nr. 228 af 27. marts 1996 om asylansøgere
fået betydning, idet skattepligten i visse tilfælde først indtræder
på tidspunktet for meddelelse af opholdstilladelse efter udlændingeloven.
Se ligeledes TfS 1998, 606 (HRD) om bopælskriteriet og arbejde på en boreplatform.
Der skal sondres mellem tilflytnings- og fraflytningssituationer, se i øvrigt
LV D.A.1.1.1 - 1.1.2.4.
Ophold, der varer mindst 6 måneder uafbrudt, medfører ligeledes fuld skattepligt
fra starten af opholdet, jf. KSL § 1, stk. 1, nr. 2. Et ophold vil ikke blive
anset for afbrudt, hvis personen afholder ferie i udlandet af kortere varighed.
For personer, der opholder sig midlertidigt i Danmark, vil det praktisk afgørende
kriterie for fuld eller begrænset skattepligt ofte være ophold på
mindre end 6 måneder eller ophold på mindst 6 måneder i Danmark.
Man skal dog være opmærksom på, at bopæl ved ophold også
under 6 måneder vil medføre fuld skattepligt i Danmark.
Den begrænsede skattepligt knytter sig alene
til indkomstens art, og skattepligten skal for den enkelte indkomst fremgå
af lovgivningen.
Skattefri rejse- og befordringsgodtgørelserSkattefri rejse- og befordringsgodtgørelser
efter LL §§ 9A og 9B kan udbetales af såvel danske som udenlandske
arbejdsgivere. For opfyldelse af kravene til skattefrihed, se afsnit B.1.7.2.
DobbeltbeskatningsoverenskomsterDanmark har indgået dobbeltbeskatningsoverenskomster
(DBO'er) med en lang række lande. I disse overenskomster fordeles beskatningsretten
til forskellige indkomster. I de overenskomster, Danmark har indgået, har hjemlandet
beskatningsretten til løn til offentligt ansatte, der udsendes til tjeneste
i Danmark, med mindre særlige forhold gør sig gældende for den ansatte
(bl.a. dansk statsborgerskab). Afgørende for beskatningsretten i lønmodtagerforhold
er i stort set alle DBO'er begreberne dansk/udenlandsk arbejdsgiver og fast driftssted
samt 183-dagesreglen, som er omtalt de relevante steder. Selvom en DBO giver Danmark
ret til at beskatte en given indkomst, skal der dog være intern dansk hjemmel
til beskatning. Det er i det efterfølgende forudsat, at der er indgået
dobbeltbeskatningsoverenskomst med det pågældende udland. I de tilfælde,
hvor der ikke er indgået en DBO, vil det alene være de interne danske
lempelsesregler, der kan føre til nedsat beskatning i Danmark.
AM-bidrag, SP-bidragDet er en forudsætning for betaling af AM-bidrag,
at der er bidragspligt og bidragsgrundlag efter
AMFL. SP-bidraget følger stort set AM-bidraget, dog gælder der bl.a. aldersmæssige
begrænsninger
for betaling af SP-bidrag, se afsnit A.3.
EF-forordning 1408/71 om social sikring og mellemfolkelige aftaler, som Danmark
har indgået, kan
føre til, at bidragspligtige personer kan fritages for betaling af AM-bidrag
og SP-bidrag.
Der er kun bidragspligt, hvis arbejdstageren efter forordningen er undergivet dansk
lovgivning om social sikring jf. AMFL § 7, stk. 3 og ATP-lovens § 17 f,
stk. 1. For så vidt angår de mellemfolkelige aftaler, bortfalder bidragspligten,
hvor dette for en eller flere af de sociale sikringsydelser efter AMFL § 1
følger af den pågældende mellemfolkelige aftale, jf. AMFL §
7, stk. 4 og ATP-lovens § 17 f, stk. 1.
Told-og skatteregionerne træffer afgørelse om eventuel fritagelse for
AM-bidrag og SP-bidrag pga. af
sociale sikringsforhold, jf. afsnit K.3.3.2.1.
Den Sociale Sikringsstyrelse skal altid høres i disse sager.
Social sikring i andre lande end ovennævnte kan ikke føre til fritagelse
for AM-bidrag og SP-bidrag.
Se afsnit C.6 om social sikring. |