Indhold
Dette afsnit beskriver, hvilke danske afgørelser, der skal udveksles.
Afsnittet indeholder:
- Indledning
- Bindende svar
- Andre forhåndstilkendegivelser
- APA’s
Indledning
Begge ordninger gælder for grænseoverskridende forhåndstilsagn og forhåndsgodkendte prisfastsættelsesordninger. Se afsnit A.A.3.14.4 om begrebsdefinitionerne.
Bindende svar
Definitionen af "grænseoverskridende forhåndstilsagn" passer på danske bindende svar efter skatteforvaltningslovens kapitel 8. Det gælder både bindende svar, der afgives af Skatterådet, og bindende svar, der afgives af Skatteforvaltningen. Det er uden betydning, hvilken styrelse der har afgivet det bindende svar, men i praksis vil det næsten altid være Skattestyrelsen.
Efter SFL § 21, stk. 1, kan man både anmode om bindende svar om påtænkte og om allerede udførte dispositioner.
DAC3-ordningen omfatter kun pligt til at udveksle bindende svar, der "er truffet forud for de transaktioner eller aktiviteter i en anden jurisdiktion, som potentielt skaber et fast driftssted, eller forud for indgivelse af en selvangivelse, som dækker den periode, hvor transaktionen eller rækken af transaktioner eller aktiviteter fandt sted." Se DAC artikel 3, nr. 14, litra e, som indsat ved DAC3.
Skatteforvaltningen antager derimod, at OECD-ordningen omfatter alle bindende svar (der i øvrigt opfylder kriterierne), uanset om de omhandler påtagne eller udførte dispositioner. I OECD BEPS Action 5-rapporten pkt. 98 hedder det nemlig således om definitionen ad Advance tax rulings (som omfattes af udvekslingsforpligtelsen):
"Typically, the taxpayer concerned will make an application for a ruling before undertaking the transaction concerned, although some regimes provide guidance to taxpayers after a transaction has been carried out and these post-transaction rulings will also be covered." [fremhævet her.]
Skatteforvaltningen antager i den sammenhæng, at de danske regler om bindende svar i SFL kapitel 8 udgør et sammenhængende "regime".
Bemærk
Eftersom den bagvedliggende præmis er, at det er tilladt at udveksle alle former for skatterelevante oplysninger spontant, kan det ikke antages, at udveksling af et bindende svar under DAC3-ordningen vil være ugyldig, alene fordi det bindende svar angår allerede foretagne dispositioner.
Andre forhåndstilkendegivelser
Det kan efter omstændighederne forekomme, at også andre forhåndstilkendegivelser, som Skatteforvaltningen afgiver over for en skatteyder, opfylder definitionen af "grænseoverskridende forhåndstilsagn" og opfylder et eller flere kriterier for, at der skal ske udveksling. Se afsnit A.A.3.14.4 om begrebsdefinitionerne.
APAs
Definitionen af "forhåndsgodkendte prisfastsættelsesordninger" omfatter de Advance Pricing Arrangements (APAs), som Skattestyrelsen efter fast praksis kan indgå med skattemyndighederne i andre lande og jurisdiktioner.
Se også afsnit C.D.11.15.3 om Advance Pricing Arrangements - Skat.dk
Danmark har derimod ingen tradition for at indgå énsidige aftaler med skatteyderne. Det betyder, at da OECD-ordningen kun omfatter en forpligtelse til at udveksle oplysninger om unilaterale APAs, er det ikke relevant at udveksle danske APAs efter denne ordning.
Efter DAC3-ordningen skal oplysninger derimod også udveksles vedrørende bi- og multilaterale APAs, jf. forudsætningsvis DAC artikel 8a, stk. 3, og præambel nr. 6, der nævner ensidige APAs og bi- og multilaterale APAs som hver sin kategori.