DAC artikel 8ac som indsat ved DAC7 indeholder i stk. 7 regler om de fremgangsmåder, der skal tages i anvendelse, hvis det skulle komme på tale at foretage en vurdering af, hvorvidt en jurisdiktion uden for EU har indført regler, der fuldt ud svarer til DAC7-ordningen. Dette har betydning for begrebsanvendelsen flere steder i BEK nr. 1253 af 06/09/2023:
- Begrebet "Indberettende Platformsoperatør" - § 5, nr. 2
- Begrebet "Kvalificeret Platformsoperatør uden for EU" - § 6
- Begrebet "Kvalificeret Jurisdiktion uden for EU" - § 7
- Begrebet "Gældende Betinget Aftale mellem Kompetente Myndigheder" - § 8
- Begrebet "Kvalificerede Relevante Aktiviteter " - § 10.
Hvis et land eller en jurisdiktion uden for EU indgår en aftale med et eller flere EU-lande om udveksling af oplysninger inden for rammer, der svarer til DAC7, skal EU-Kommissionen enten på eget initiativ eller på initiativ af et EU-medlemsland, der har indgået en sådan aftale, træffe beslutning om, hvorvidt aftalen skal anses for ækvivalent med DAC7 eller ej. Afgørelsen skal have form af en gennemførelsesretsakt. Kommissionen har i gennemførelsesforordning (EU) 2023/823 af 13. april 2023 fastsat om rammerne for gennemførelsen af den sammenligning, der vil skulle foretages i hvert enkelt tilfælde. Det forventes, at der vil blive vedtaget individualiserede gennemførelsesforordninger, efterhånden som medlemsstaterne indgår aftaler med aftaler med ikke-EU-jurisdiktioner.
Kommissionen og medlemslandene har i 2023 påbegyndt arbejdet med at ækvivalensvurdere konkrete aftaler indgået mellem en ikke-EU-jurisdiktion og EU-medlemslande. Den konkrete juridiske baggrund er OECD's DPI MCAA, som er tiltrådt af hovedparten af EU-landene, men endnu ikke af Danmark. Ækvivalensvurderingen foretages dels på grundlag af DPI MCAA'en, dels på grund af den pågældende DPI-partners nationale implementeringslovgivning vedrørende DPI MCAA'en. Kommissionen fremlægger sin analyse for repræsentanter for medlemsstaterne, der herefter vedtager en gennemførelsesforordning. En sådan gennemførelsesforordning alene angår alene den konkrete evaluerede DPI-partner, men på EU-siden angår den alle EU-lande, herunder både lande, der har underskrevet DPI MCAA'en, og lande, der endnu ikke har underskrevet DPI MCAA'en, men som måtte gøre det i fremtiden. Den overordnede konklusion, der kan drages på grundlag af de gennemførte ækvivalensvurderinger, er, at DPI MCAA'en som sådan er ækvivalent med DAC7.
Se også afsnit A.B.1.2.8.6.1.2 om OECD-aftalen og afsnit A.B.1.2.8.6.1.1 med omtale af de hidtil vedtagne gennemførelsesforordninger vedrørende enkelte DPI-partnere.