Den relevante skatteyder er indberetningspligtig i følgende tilfælde
- Når der ikke findes en mellemmand,
- Når nogen har udøvet funktioner som en mellemmand, men ikke har en sådan tilknytning til et EU-land, at man falder ind under definitionen af begrebet "mellemmand" i direktivets forstand. Se BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 2, stk. 4, eller
- Når der findes en mellemmand, som er advokat, men har en professionel tavshedspligt. Se BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 27, stk. 1-2. I andre lande kan regler om tavshedspligt dog også gælde for andre end advokater.
Den relevante skatteyder er defineret i BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 3 og omfatter enhver person,
- for hvem en indberetningspligtig grænseoverskridende ordning stilles til rådighed med henblik på gennemførelse, eller
- som er parat til at gennemføre en indberetningspligtig grænseoverskridende ordning, eller
- som har gennemført det første skridt i en sådan ordning.
Begrebet "person" er defineret i BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 11. Det fremgår heraf, at begrebet dækker over
- en fysisk person,
- en juridisk person,
- en sammenslutning af personer, der kan udføre retshandler, men som ikke har status som juridisk person, eller
- ethvert andet retligt arrangement uanset art og form, med eller uden status som juridisk person, der ejer eller forvalter aktiver, herunder indkomst afledt deraf, der skal svares skat af.
Når begrebet person indgår i definitionerne af mellemmænd og relevante skatteydere i DAC6, skal det således forstås i denne brede forstand.
Hvis der er mere end én relevant skatteyder i ordningen, så påhviler indberetningspligten den skatteyder, som forvalter gennemførelsen af ordningen, eller - hvis der findes en mellemmand, som er undtaget fra indberetningspligt - den skatteyder, der indgik ordningen med mellemmanden. Se BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 9.
Den relevante skatteyder er dog kun fritaget fra at skulle indberette oplysninger i det omfang, denne kan dokumentere, at de oplysninger, der skal indberettes, allerede er indberettet af en anden relevant skatteyder. Se BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 9, stk. 2.
I tilfælde, hvor der er tale om betalinger fra en skatteyder til en anden skatteyder, fx ordninger omfattet af kendetegnene i kategori C eller E, kan indberetningspligten derfor påhvile begge skatteydere, uanset hvem der har den umiddelbare skattefordel af ordningen. Som udgangspunkt påhviler indberetningspligten den skatteyder, der forvalter gennemførelsen af ordningen, men den anden skatteyder er kun fritaget fra indberetning, hvis denne kan dokumentere, at de indberetningspligtige oplysninger allerede er indberettet af den førstnævnte skatteyder.
Rådgivning fra intern skattefunktion
I mange koncerner er skattefunktionen centraliseret i et enkelt koncernselskab, og den interne skattefunktion kan designe eller rådgive om en ordning over for et eller flere andre koncernforbundne selskaber uden at den juridiske enhed, hvor skattefunktionens medarbejdere er ansat, selv er en del af den pågældende ordning.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at den relevante skatteyder kun kan være dét eller de selskaber, der benytter ordningen. Hvis ordningen er udviklet af en anden end de selskaber, som benytter den - såsom et andet selskab inden for koncernen - så må udviklerselskabet begrebsmæssigt være "mellemmand".