Folketinget har 6. september 2018 vedtaget lovforslag nr. 237 A om ændring af reglerne for fastsættelse af brændstofforbruget for visse biler efter brændstofforbrugsafgiftsloven (grøn ejerafgift) og registreringsafgiftsloven (lov nr. 1130 af 11. september 2018).
Lovændringerne træder i kraft 14. september 2018, men kan også have betydning for biler, som er indregistreret tidligere. Lovændringen implementer EU’s nye metode til måling af bilers brændstofforbrug ved EU-typegodkendelse - den såkaldte Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP).
Nyhedsbrevet indeholder også en oversigt over gældende afgiftssatser efter brændstofforbrugsafgiftsloven.
Indhold
1. Nye standarder for fastsættelse af brændstofforbruget.
2. Afgift efter brændstofforbrugsafgiftsloven og registreringsafgiftsloven.
3. Biler indregistreret første gang inden 1. april 2019, og hvor der foreligger en måling af brændstofforbruget efter WLTP-metoden.
3.1 Angivet simuleret NEDC-forbrug (NEDC2).
3.2 Biler indregistreret første gang inden 1. juli 2018.
3.3 Biler indregistreret første gang i perioden fra og med 1. juli 2018 til og med 13. september 2018.
3.4 Biler som indregistreres fra og med 14. september 2018 og til og med 31. marts 2019.
3.5 Biler, som indregistreres første gang efter 1. april 2019.
4. Biler hvor der ikke foreligger et brændstofforbrug målt efter WLTP-metoden.
4.1 NEDC-metoden.
4.2 Hverken WLTP eller NEDC.
5. Særligt for el- og plug-in-hybrid biler.
6. Satser efter brændstofforbrugsafgiftsloven.
1. Nye standarder for fastsættelse af brændstofforbruget
Fra og med 1. september 2017 har EU indført en ny metode til måling af bilers brændstofforbrug ved EU-typegodkendelse - den såkaldte Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP), som defineret i Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af 1. juni 2017.
WLTP-metoden er under indfasning i EU og skal give et mere retvisende billede af det faktiske brændstofforbrug ved almindelig kørsel end den hidtidige metode - New European Driving Cycle (NEDC).
Fra og med 1. september 2018 skal alle nyregistrerede biler, der sælges i EU, have deres forbrugstal målt efter den nye WLTP-metode (bortset fra restkøretøjer - det vil sige lagerførte nye biler, hvor der kan dispenseres fra nye krav).
For de lidt større varebiler gælder dette fra og med 1. september 2019.
Lovændringen fastslår, hvordan brændstofforbruget fastsat efter WLTP-metoden skal anvendes ved fastsættelsen af brændstofforbruget efter registreringsafgiftsloven og brændstofforbrugsafgiftsloven (grøn ejerafgift).
2. Afgift efter brændstofforbrugsafgiftsloven og registreringsafgiftsloven
For visse person- og varebiler betales en halvårlig brændstofforbrugsafgift (grøn ejerafgift). Det gælder for personbiler, der er registreret første gang 1. juli 1997 eller senere, og indrettet til befordring af højst ni personer, føreren medregnet, og for varebiler med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg, der er registreret første gang 18. marts 2009 eller senere.
Brændstofforbrugsafgiften fastsættes ud fra bilens brændstofforbrug, så der betales højere afgift, jo højere brændstofforbruget er.
Størrelsen af brændstofforbrugsafgiften er gengivet nederst i dette nyhedsbrev.
Bilers brændstofforbrug ligger desuden til grund for beregningen af registreringsafgiften, idet der gives tillæg eller fradrag i registreringsafgiften afhængig af energieffektivitet.
For benzindrevne personbiler og mindre varebiler udgør tillægget i registreringsafgiften 6.000 kr. for hver kilometer, bilen tilbagelægger mindre end 20 km pr. liter brændstof. Der gives tilsvarende et fradrag på 4.000 kr. for hver kilometer, som bilen tilbagelægger mere end 20 km pr. liter brændstof.
For dieseldrevne personbiler og mindre varebiler gives tillæg og fradrag med de samme satser som for benzindrevne biler, men grænsen mellem tillæg og fradrag er på 22 km pr. liter brændstof.
Herudover er der særlige regler for gas- og eldrevne køretøjer m.v.
Bilers brændstofforbrug, som anvendes ved fastsættelse af registreringsafgiften og brændstofforbrugsafgiften, skal som udgangspunkt fastsættes efter WLTP-metoden korrigeret med en faktor 1,21, så det tilnærmelsesvis svarer til det gamle NEDC-forbrug. Korrektionen sker for at undgå en utilsigtet afgiftsforhøjelse.
3. Biler indregistreret første gang inden 1. april 2019, og hvor der foreligger en måling af brændstofforbruget efter WLTP-metoden
3.1 Angivet simuleret NEDC-forbrug (NEDC2)
For de biler som tillige har et NEDC2 forbrug angivet, skal dette forbrug anvendes indtil 31. marts 2019. Det simulerede brændstofforbrug (NEDC2) fremkommer ved at benytte de summariske forbrugstal, der fremkommer via det af Europa Kommissionen udarbejdede simuleringsprogram (CO2MPAS). Simuleringsprogrammet omregner fra WLTP til et brændstofforbrug, der gælder biler, der er typegodkendt efter de regler, der var gældende ved fastsættelse af brændstofforbruget ved brug af NEDC-metoden.
NEDC2 tallet kan også være fremkommet efter en egentlig test.
3.2 Biler indregistreret første gang inden 1. juli 2018
Person- og varebiler, som er indregistreret første gang i Køretøjsregistreret inden 1. juli 2018, og hvor der ved indregistreringen er registreret et NEDC2 forbrug, kan efter anmodning få korrigeret dette forbrug. Forbruget ganges i disse tilfælde med 1,1, og anvendes ved fastsættelsen af registreringsafgiften og brændstofforbrugsafgiften.
Person- og varebiler, som er indregistreret første gang i Køretøjsregistreret inden 1. juli 2018, og hvor der ved indregistreringen er registreret et WLTP-forbrug, kan efter anmodning få korrigeret dette forbrug. Forbruget ganges i disse tilfælde med 1,21, og anvendes ved fastsættelsen af registreringsafgiften og brændstofforbrugsafgiften.
Bilforhandlere kan via De Danske Bilimportører anmode om genberegning af brændstofforbruget efter registreringsafgiftsloven. En anmodning om genberegning efter registreringsafgiften anses også for at være en anmodning om genberegning efter brændstofforbrugsafgiftsloven. Dvs. at ejeren af en bil ikke behøver at anmode om genberegning efter brændstofforbrugsafgiftsloven, hvis forhandleren af køretøjet har anmodet om genberegning efter registreringsafgiftsloven.
Anmodningen sendes til Motorstyrelsen, som herefter vil foretage omregningen. Anmodningen sendes via skat.dk eller til Motorstyrelsen, Nykøbingvej 76 - bygning 76, 4990 Sakskøbing.
Anmodning efter brændstofforbrugsafgiftsloven
Et eventuelt allerede opkrævet forskelsbeløb efter brændstofforbrugsafgiftsloven tilbagebetales til den, der er registreret som ejer af bilen i Køretøjsregistret 1. juli 2018.
Anmodning efter registreringsafgiftsloven
Det er bilens afgiftspligtige værdi ved første registrering i Køretøjsregistret, som anvendes ved den fornyede fastsættelse af registreringsafgiften, og der ses bort fra eventuelle efterfølgende værdiændringer. Der skal således ikke tages højde for bilens alder m.v. på det tidspunkt, hvor fastsættelsen af registreringsafgiften på ny foretages.
Den, der skal betale afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler (anmelderen, typisk forhandleren), har krav på tilbagebetaling af eventuelt for meget betalt registreringsafgift.
Krav om tilbagebetaling af registreringsafgift kan af en køber af et køretøj, som ikke selv har stået for registreringen af køretøjet, alene rettes imod den, der skal betale afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler, det vil sige i praksis oftest en bilforhandler el. lign. Der vil ikke i dette tilfælde kunne rettes krav om tilbagebetaling mod Motorstyrelsen.
Tilbagebetalingskravet forfalder fire kalendermåneder efter, at anmodningen om fornyet fastsættelse af henholdsvis brændstofforbrugsafgift eller registreringsafgift er modtaget hos Motorstyrelsen.
Beløbet forrentes fra forfaldsdagen efter reglerne i rentelovens § 5, stk. 1, det vil sige til en årlig rente, der svarer til den fastsatte referencesats med et tillæg på 8 procentpoint.
Der kan dog tidligst ske forrentning fra det tidspunkt, hvor kravet kan opgøres endeligt. Referencesatsen er, jf. rentelovens § 5, stk. 1, den officielle udlånsrente, som Nationalbanken har fastsat henholdsvis pr. 1. januar og 1. juli det pågældende år.
3.3 Biler indregistreret første gang i perioden fra og med 1. juli 2018 til og med 13. september 2018
Person- og varebiler, som er indregistreret første gang i Køretøjsregistret fra og med 1. juli 2018 til og med 13. september 2018, og hvor der er registreret et NEDC2-forbrug, vil Motorstyrelsen i samarbejde med De Danske Bilimportører (DBI) foretage en omregning.
Ved omregningen ganges NEDC2 forbruget med 1,1, og værdien anvendes til fastsættelse af brændstofforbruget i registreringsafgiftsloven og efter brændstofforbrugsafgiftsloven.
Person- og varebiler, som er indregistreret første gang i Køretøjsregistret fra og med 1. juli 2018 og til og med 13. september 2018, og hvor brændstofforbruget er målt efter WLTP-metoden, og der ikke foreligger et NEDC2-forbrug, vil Motorstyrelsen i samarbejde med DBI foretage en omregning.
Ved omregningen ganges WLTP-forbruget med 1,21, og værdien anvendes til fastsættelse af brændstofforbruget i registreringsafgiftsloven og efter brændstofforbrugsafgiftsloven
Tilbagebetaling efter brændstofforbrugsafgiftsloven
Et eventuelt allerede opkrævet forskelsbeløb efter brændstofforbrugsafgiftsloven tilbagebetales ved Motorstyrelsens foranstaltning.
Tilbagebetalingen vil ske til den, der oprindeligt har betalt afgiften.
Tilbagebetaling efter registreringsafgiftsloven
Det er bilens afgiftspligtige værdi ved første registrering i Køretøjsregistret, som anvendes ved den fornyede fastsættelse af registreringsafgiften, og der ses bort fra eventuelle efterfølgende værdiændringer. Der skal således ikke tages højde for bilens alder m.v. på det tidspunkt, hvor fastsættelsen af registreringsafgiften på ny foretages.
Tilbagebetalingen sker ved Motorstyrelsens foranstaltning.
Tilbagebetalingen vil ske til den, der oprindeligt har betalt afgiften.
3.4 Biler som indregistreres fra og med 14. september 2018 og til og med 31. marts 2019
Person- og varebiler, som indregistreres første gang fra og med 14. september 2018 og til og med 31. marts 2019, og hvor der foreligger en måling af brændstofforbruget målt efter WLTP-metoden og et NEDC2-forbrug, da skal NEDC2-forbruget anvendes efter registreringsafgiftsloven og brændstofforbrugsafgiftsloven. Brændstofforbruget omregnes til kilometer pr. liter, ganges med 1,1 og afrundes til én decimal ved fastsættelse af afgifterne.
Person- og varebiler, som indregistreres første gang i perioden fra og med 14. september 2018 og til og med 31. marts 2019, og hvor der foreligger en måling af brændstofforbruget efter WLTP-metoden, og hvor der ikke foreligger et NEDC2 forbrug, da skal brændstofforbruget målt efter WLTP-metoden anvendes. Brændstofforbruget omregnes til kilometer pr. liter, ganges med 1,21 og afrundes til én decimal.
Omregningen til kilometer pr. liter mv. foretages som udgangspunkt af bilimportørerne, og i nogle tilfælde af synshallerne og Motorstyrelsen, når bilerne oprettes i Motorregistret.
3.5 Biler, som indregistreres første gang efter 1. april 2019
Fra 1. april 2019 fastsættes brændstofforbruget efter WLTP-metoden, når brændstofforbruget er målt efter WLTP-metoden.
Brændstofforbruget omregnes i Motorregistret til kilometer pr. liter, ganges med 1,21 og afrundes til én decimal, og anvendes ved fastsættelse af brændstofforbruget i henholdsvis registreringsafgiftsloven og brændstofforbrugsafgiftsloven.
4. Biler hvor der ikke foreligger et brændstofforbrug målt efter WLTP-metoden
4.1 NEDC-metoden
For de biler, hvor der ikke er målt et brændstofforbrug efter WLTP-metoden, vil den tidligere anvendte NEDC-metode fortsat skulle finde anvendelse. Disse biler vil dog blive udfaset i takt med, at der kommer nye biler på markedet, som er typegodkendt efter den nye metode (restseriekøretøjer).
For allerede indregistrerede biler, som er målt efter NEDC-metoden, er der ingen ændringer.
4.2 Hverken WLTP eller NEDC
For biler, hvor der ikke er målt et brændstofforbrug, fastsættes brændstofforbruget fortsat efter reglerne i brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 2 - 10.
5. Særligt for el- og plug-in-hybrid biler
For el- og plug-in-hybrid biler gælder det også, at der skal ske en omregning af det elektriske forbrug samt rækkevidde, som ligeledes er påvirket af målemetoden.
Ved forbrug målt efter WLTP-metoden, skal forbruget også korrigeres i forhold til registreringsafgiftsloven og brændstofforbrugsafgiftsloven med faktor 1,21.
Ved forbrug angivet som NEDC2, skal forbruget også korrigeres i forhold til registreringsafgiftsloven og brændstofforbrugsafgiftsloven med faktor 1,10.
For biler målt efter WLTP-metoden men med data også angivet efter NEDC2, skal NEDC2 anvendes såfremt alle de nødvendige data forefindes som NEDC2. For elbiler er der tale om elektrisk forbrug samt rækkevidde. For plug-in hybridbiler er der tale om brændstofforbrug, elektrisk forbrug samt rækkevidde (på el).
Elbiler
For elbiler betyder dette, at det elektriske forbrug opgjort i Wh pr. kilometer deles med 1,21 hhv. 1,1. Rækkevidden opgjort i km ganges med 1,21 hhv. 1,1.
Plug-in hybridbiler
Tilsvarende korrektioner skal ske for plug-in hybridbilerne, dog således at brændstofforbruget opgjort i km/l ligeledes ganges med 1,21 hhv. 1,1.
6. Satser efter brændstofforbrugsafgiftsloven
Nedenfor er angivet afgiftssatserne for brændstofforbrugsafgiftsloven gældende for 2018 og 2019.
Afgiftssatser
|
2018
|
2019
|
A1. Benzindrevne personbiler registreret i Danmark første gang før 3. oktober 2017 samt benzindrevne varebiler
|
Afgift pr. halvår, kr. pr. bil
|
Afgift pr. halvår, kr. pr. bil
|
Kilometer pr. liter mindst
|
20,0
|
330
|
330
|
Under
|
20,0
|
men ikke under
|
18,2
|
640
|
640
|
Under
|
18,2
|
men ikke under
|
16,7
|
940
|
940
|
Under
|
16,7
|
men ikke under
|
15,4
|
1.260
|
1.260
|
Under
|
15,4
|
men ikke under
|
14,3
|
1.570
|
1.570
|
Under
|
14,3
|
men ikke under
|
13,3
|
1.870
|
1.870
|
Under
|
13,3
|
men ikke under
|
12,5
|
2.180
|
2.180
|
Under
|
12,5
|
men ikke under
|
11,8
|
2.480
|
2.480
|
Under
|
11,8
|
men ikke under
|
11,1
|
2.790
|
2.790
|
Under
|
11,1
|
men ikke under
|
10,5
|
3.100
|
3.100
|
Under
|
10,5
|
men ikke under
|
10,0
|
3.410
|
3.410
|
Under
|
10,0
|
men ikke under
|
9,1
|
4.010
|
4.010
|
Under
|
9,1
|
men ikke under
|
8,3
|
4.650
|
4.650
|
Under
|
8,3
|
men ikke under
|
7,7
|
5.260
|
5.260
|
Under
|
7,7
|
men ikke under
|
7,1
|
5.870
|
5.870
|
Under
|
7,1
|
men ikke under
|
6,7
|
6.480
|
6.480
|
Under
|
6,7
|
men ikke under
|
6,3
|
7.110
|
7.110
|
Under
|
6,3
|
men ikke under
|
5,9
|
7.720
|
7.720
|
Under
|
5,9
|
men ikke under
|
5,6
|
8.330
|
8.330
|
Under
|
5,6
|
men ikke under
|
5,3
|
8.970
|
8.970
|
Under
|
5,3
|
men ikke under
|
5,0
|
9.580
|
9.580
|
Under
|
5,0
|
men ikke under
|
4,8
|
10.190
|
10.190
|
Under
|
4,8
|
men ikke under
|
4,5
|
10.800
|
10.800
|
Under
|
4,5
|
|
|
11.430
|
11.430
|
Afgiftssatser
|
1.1.-30.6.2018
|
1.7.-31.12.2018
|
2019
|
A2. Benzindrevne personbiler registreret i Danmark første gang 3. oktober 2017 eller senere
|
Afgift pr. halvår, kr. pr. bil
|
Afgift pr. halvår, kr. pr. bil
|
Kilometer pr. liter mindst
|
50,0
|
330
|
330
|
330
|
Under
|
50,0
|
men ikke under
|
44,4
|
330
|
370
|
370
|
Under
|
44,4
|
men ikke under
|
40,0
|
330
|
390
|
390
|
Under
|
40,0
|
men ikke under
|
36,4
|
330
|
410
|
410
|
Under
|
36,4
|
men ikke under
|
33,3
|
330
|
430
|
430
|
Under
|
33,3
|
men ikke under
|
28,6
|
330
|
460
|
460
|
Under
|
28,6
|
men ikke under
|
25,0
|
330
|
500
|
500
|
Under
|
25,0
|
men ikke under
|
22,2
|
330
|
540
|
540
|
Under
|
22,2
|
men ikke under
|
20,0
|
330
|
580
|
580
|
Under
|
20,0
|
men ikke under
|
18,2
|
640
|
890
|
890
|
Under
|
18,2
|
men ikke under
|
16,7
|
940
|
1.190
|
1.190
|
Under
|
16,7
|
men ikke under
|
15,4
|
1.260
|
1.510
|
1.510
|
Under
|
15,4
|
men ikke under
|
14,3
|
1.570
|
1.820
|
1.820
|
Under
|
14,3
|
men ikke under
|
13,3
|
1.870
|
2.120
|
2.120
|
Under
|
13,3
|
men ikke under
|
12,5
|
2.180
|
2.430
|
2.430
|
Under
|
12,5
|
men ikke under
|
11,8
|
2.480
|
2.730
|
2.730
|
Under
|
11,8
|
men ikke under
|
11,1
|
2.790
|
3.040
|
3.040
|
Under
|
11,1
|
men ikke under
|
10,5
|
3.100
|
3.350
|
3.350
|
Under
|
10,5
|
men ikke under
|
10,0
|
3.410
|
3.660
|
3.660
|
Under
|
10,0
|
men ikke under
|
9,1
|
4.010
|
4.260
|
4.260
|
Under
|
9,1
|
men ikke under
|
8,3
|
4.650
|
4.900
|
4.900
|
Under
|
8,3
|
men ikke under
|
7,7
|
5.260
|
5.510
|
5.510
|
Under
|
7,7
|
men ikke under
|
7,1
|
5.870
|
6.120
|
6.120
|
Under
|
7,1
|
men ikke under
|
6,7
|
6.480
|
6.730
|
6.730
|
Under
|
6,7
|
men ikke under
|
6,3
|
7.110
|
7.360
|
7.360
|
Under
|
6,3
|
men ikke under
|
5,9
|
7.720
|
7.970
|
7.970
|
Under
|
5,9
|
men ikke under
|
5,6
|
8.330
|
8.580
|
8.580
|
Under
|
5,6
|
men ikke under
|
5,3
|
8.970
|
9.220
|
9.220
|
Under
|
5,3
|
men ikke under
|
5,0
|
9.580
|
9.830
|
9.830
|
Under
|
5,0
|
men ikke under
|
4,8
|
10.190
|
10.440
|
10.440
|
Under
|
4,8
|
men ikke under
|
4,5
|
10.800
|
11.050
|
11.050
|
Under
|
4,5
|
|
|
11.430
|
11.680
|
11.680
|
Afgiftssatser
|
|
2018
|
2019
|
B1. Dieseldrevne personbiler registreret i Danmark første gang før 3. oktober 2017* samt dieseldrevne varebiler
|
Grundbeløb for udligningsafgift i 2015-niveau,
kr. pr. halvår
|
Forbrugsafgift,
kr. pr. halvår pr. bil
|
Udligningsafgift,
kr. pr. halvår pr. bil
|
Afgift i alt
kr. pr. halvår,
pr. bil
|
Forbrugsafgift,
kr. pr. halvår pr. bil
|
Udligningsafgift,
kr. pr. halvår pr. bil
|
Afgift i alt
kr. pr. halvår,
pr. bil
|
Kilometer pr. liter mindst
|
32,1
|
120
|
-
|
130
|
130
|
-
|
130
|
130
|
Under
|
32,1
|
men ikke under
|
28,1
|
580
|
-
|
600
|
600
|
-
|
600
|
600
|
Under
|
28,1
|
men ikke under
|
25,0
|
1.040
|
-
|
1.060
|
1.060
|
-
|
1.080
|
1.080
|
Under
|
25,0
|
men ikke under
|
22,5
|
1.130
|
330
|
1.160
|
1.490
|
330
|
1.170
|
1.500
|
Under
|
22,5
|
men ikke under
|
20,5
|
1.240
|
640
|
1.270
|
1.910
|
640
|
1.280
|
1.920
|
Under
|
20,5
|
men ikke under
|
18,8
|
1.340
|
940
|
1.370
|
2.310
|
940
|
1.390
|
2.330
|
Under
|
18,8
|
men ikke under
|
17,3
|
1.450
|
1.260
|
1.480
|
2.740
|
1.260
|
1.500
|
2.760
|
Under
|
17,3
|
men ikke under
|
16,1
|
1.550
|
1.570
|
1.580
|
3.150
|
1.570
|
1.600
|
3.170
|
Under
|
16,1
|
men ikke under
|
15,0
|
1.670
|
1.870
|
1.710
|
3.580
|
1.870
|
1.730
|
3.600
|
Under
|
15,0
|
men ikke under
|
14,1
|
1.790
|
2.180
|
1.830
|
4.010
|
2.180
|
1.850
|
4.030
|
Under
|
14,1
|
men ikke under
|
13,2
|
1.910
|
2.480
|
1.950
|
4.430
|
2.480
|
1.970
|
4.450
|
Under
|
13,2
|
men ikke under
|
12,5
|
2.030
|
2.790
|
2.070
|
4.860
|
2.790
|
2.100
|
4.890
|
Under
|
12,5
|
men ikke under
|
11,9
|
2.130
|
3.100
|
2.180
|
5.280
|
3.100
|
2.200
|
5.300
|
Under
|
11,9
|
men ikke under
|
11,3
|
2.230
|
3.410
|
2.280
|
5.690
|
3.410
|
2.300
|
5.710
|
Under
|
11,3
|
men ikke under
|
10,2
|
2.470
|
4.010
|
2.520
|
6.530
|
4.010
|
2.550
|
6.560
|
Under
|
10,2
|
men ikke under
|
9,4
|
2.680
|
4.650
|
2.740
|
7.390
|
4.650
|
2.770
|
7.420
|
Under
|
9,4
|
men ikke under
|
8,7
|
2.890
|
5.260
|
2.950
|
8.210
|
5.260
|
2.980
|
8.240
|
Under
|
8,7
|
men ikke under
|
8,1
|
3.140
|
5.870
|
3.200
|
9.070
|
5.870
|
3.240
|
9.110
|
Under
|
8,1
|
men ikke under
|
7,5
|
3.320
|
6.480
|
3.390
|
9.870
|
6.480
|
3.430
|
9.910
|
Under
|
7,5
|
men ikke under
|
7,0
|
3.530
|
7.110
|
3.600
|
10.710
|
7.110
|
3.640
|
10.750
|
Under
|
7,0
|
men ikke under
|
6,6
|
3.790
|
7.720
|
3.870
|
11.590
|
7.720
|
3.910
|
11.630
|
Under
|
6,6
|
men ikke under
|
6,2
|
3.990
|
8.330
|
4.070
|
12.400
|
8.330
|
4.120
|
12.450
|
Under
|
6,2
|
men ikke under
|
5,9
|
4.200
|
8.970
|
4.280
|
13.250
|
8.970
|
4.340
|
13.310
|
Under
|
5,9
|
men ikke under
|
5,6
|
4.450
|
9.580
|
4.540
|
14.120
|
9.580
|
4.590
|
14.170
|
Under
|
5,6
|
men ikke under
|
5,4
|
4.670
|
10.190
|
4.760
|
14.950
|
10.190
|
4.820
|
15.010
|
Under
|
5,4
|
men ikke under
|
5,1
|
4.960
|
10.800
|
5.060
|
15.860
|
10.800
|
5.120
|
15.920
|
Under
|
5,1
|
|
|
5.190
|
11.430
|
5.290
|
16.720
|
11.430
|
5.360
|
16.790
|
Afgiftssatser
|
|
1.1-30.6.2018
|
1.7-31.12.2018
|
2019
|
B2. Dieseldrevne personbiler registreret i Danmark første gang 3. oktober 2017 eller senere*)
|
Grundbeløb for udligningsafgift i 2015-niveau,
kr. pr. halvår
|
Forbrugsafgift,
kr. pr. halvår pr. bil
|
Udligningsafgift,
kr. pr. halvår pr. bil
|
Afgift i alt
kr. pr. halvår,
pr. bil
|
Forbrugsafgift,
kr. pr. halvår pr. bil
|
Udligningsafgift,
kr. pr. halvår pr. bil
|
Afgift i alt
kr. pr. halvår,
pr. bil
|
Forbrugsafgift,
kr. pr. halvår pr. bil
|
Udligningsafgift,
kr. pr. halvår pr. bil
|
Afgift i alt
kr. pr. halvår,
pr. bil
|
Kilometer pr. liter mindst
|
56,3
|
120
|
-
|
130
|
130
|
330
|
130
|
460
|
330
|
130
|
460
|
Under
|
56,3
|
men ikke under
|
50,0
|
120
|
-
|
130
|
130
|
370
|
130
|
500
|
370
|
130
|
500
|
Under
|
50,0
|
men ikke under
|
45,0
|
120
|
-
|
130
|
130
|
390
|
130
|
520
|
390
|
130
|
520
|
Under
|
45,0
|
men ikke under
|
41,0
|
120
|
-
|
130
|
130
|
410
|
130
|
540
|
410
|
130
|
540
|
Under
|
41,0
|
men ikke under
|
37,6
|
120
|
-
|
130
|
130
|
430
|
130
|
560
|
430
|
130
|
560
|
Under
|
37,6
|
men ikke under
|
32,1
|
120
|
-
|
130
|
130
|
460
|
130
|
590
|
460
|
130
|
590
|
Under
|
32,1
|
men ikke under
|
28,1
|
580
|
-
|
600
|
600
|
500
|
600
|
1.100
|
500
|
600
|
1.100
|
Under
|
28,1
|
men ikke under
|
25,0
|
1.040
|
-
|
1.060
|
1.060
|
540
|
1.060
|
1.600
|
540
|
1.080
|
1.620
|
Under
|
25,0
|
men ikke under
|
22,5
|
1.130
|
330
|
1.160
|
1.490
|
580
|
1.160
|
1.740
|
580
|
1.170
|
1.750
|
Under
|
22,5
|
men ikke under
|
20,5
|
1.240
|
640
|
1.270
|
1.910
|
890
|
1.270
|
2.160
|
890
|
1.280
|
2.170
|
Under
|
20,5
|
men ikke under
|
18,8
|
1.340
|
940
|
1.370
|
2.310
|
1.190
|
1.370
|
2.560
|
1.190
|
1.390
|
2.580
|
Under
|
18,8
|
men ikke under
|
17,3
|
1.450
|
1.260
|
1.480
|
2.740
|
1.510
|
1.480
|
2.990
|
1.510
|
1.500
|
3.010
|
Under
|
17,3
|
men ikke under
|
16,1
|
1.550
|
1.570
|
1.580
|
3.150
|
1.820
|
1.580
|
3.400
|
1.820
|
1.600
|
3.420
|
Under
|
16,1
|
men ikke under
|
15,0
|
1.670
|
1.870
|
1.710
|
3.580
|
2.120
|
1.710
|
3.830
|
2.120
|
1.730
|
3.850
|
Under
|
15,0
|
men ikke under
|
14,1
|
1.790
|
2.180
|
1.830
|
4.010
|
2.430
|
1.830
|
4.260
|
2.430
|
1.850
|
4.280
|
Under
|
14,1
|
men ikke under
|
13,2
|
1.910
|
2.480
|
1.950
|
4.430
|
2.730
|
1.950
|
4.680
|
2.730
|
1.970
|
4.700
|
Under
|
13,2
|
men ikke under
|
12,5
|
2.030
|
2.790
|
2.070
|
4.860
|
3.040
|
2.070
|
5.110
|
3.040
|
2.100
|
5.140
|
Under
|
12,5
|
men ikke under
|
11,9
|
2.130
|
3.100
|
2.180
|
5.280
|
3.350
|
2.180
|
5.530
|
3.350
|
2.220
|
5.550
|
Under
|
11,9
|
men ikke under
|
11,3
|
2.230
|
3.410
|
2.280
|
5.690
|
3.660
|
2.280
|
5.940
|
3.660
|
2.300
|
5.960
|
Under
|
11,3
|
men ikke under
|
10,2
|
2.470
|
4.010
|
2.520
|
6.530
|
4.260
|
2.520
|
6.780
|
4.260
|
2.550
|
6.810
|
Under
|
10,2
|
men ikke under
|
9,4
|
2.680
|
4.650
|
2.740
|
7.390
|
4.900
|
2.740
|
7.640
|
4.900
|
2.770
|
7.670
|
Under
|
9,4
|
men ikke under
|
8,7
|
2.890
|
5.260
|
2.950
|
8.210
|
5.510
|
2.950
|
8.460
|
5.510
|
2.980
|
8.490
|
Under
|
8,7
|
men ikke under
|
8,1
|
3.140
|
5.870
|
3.200
|
9.070
|
6.120
|
3.200
|
9.320
|
6.120
|
3.240
|
9.360
|
Under
|
8,1
|
men ikke under
|
7,5
|
3.320
|
6.480
|
3.390
|
9.870
|
6.730
|
3.390
|
10.120
|
6.730
|
3.430
|
10.160
|
Under
|
7,5
|
men ikke under
|
7,0
|
3.530
|
7.110
|
3.600
|
10.710
|
7.360
|
3.600
|
10.960
|
7.360
|
3.640
|
11.000
|
Under
|
7,0
|
men ikke under
|
6,6
|
3.790
|
7.720
|
3.870
|
11.590
|
7.970
|
3.870
|
11.840
|
7.970
|
3.910
|
11.880
|
Under
|
6,6
|
men ikke under
|
6,2
|
3.990
|
8.330
|
4.070
|
12.400
|
8.580
|
4.070
|
12.650
|
8.580
|
4.120
|
12.700
|
Under
|
6,2
|
men ikke under
|
5,9
|
4.200
|
8.970
|
4.280
|
13.250
|
9.220
|
4.280
|
13.500
|
9.220
|
4.340
|
13.560
|
Under
|
5,9
|
men ikke under
|
5,6
|
4.450
|
9.580
|
4.540
|
14.120
|
9.830
|
4.540
|
14.370
|
9.830
|
4.590
|
14.420
|
Under
|
5,6
|
men ikke under
|
5,4
|
4.670
|
10.190
|
4.760
|
14.950
|
10.440
|
4.760
|
15.200
|
10.440
|
4.820
|
15.260
|
Under
|
5,4
|
men ikke under
|
5,1
|
4.960
|
10.800
|
5.060
|
15.860
|
11.050
|
5.060
|
16.110
|
11.050
|
5.120
|
16.170
|
Under
|
5,1
|
|
|
5.190
|
11.430
|
5.290
|
16.720
|
11.680
|
5.290
|
16.970
|
11.680
|
5.360
|
17.040
|