Der er overgangsbestemmelser for den elektroniske fremgangsmåde med anvendelse af transportdokumenter (elektronisk manifest) som forsendelsesangivelse, for varer, der transporteres ad luftvejen. Overgangsbestemmelserne betyder at de gamle regler for denne procedure kan anvendes frem til 1. maj 2018, såfremt luftfartsselskaberne ikke har opgraderet de systemer, som er nødvendige for anvendelsen af et elektronisk transportdokument som forsendelsesangivelse.
Reglerne er beskrevet i artikel 24, stk.2, artikel 26-29 og artikel 52-53 i DFO, jf. kodeksens artikel 233, stk.4, litra e.
Luftfartsselskabet kan anvende manifestet som forsendelsesangivelse, der frembydes gennem et elektronisk dataoverførselssystem, hvis de udfører et betydeligt antal flyvninger mellem de lande, hvor EU's forsendelsesordning er gældende. Det er en betingelse, at internationalt etablerede luftfartsselskaber eller selskaber har et regionalt kontor i EU.
Ansøgningen om tilladelse til forenklet fremgangsmåde, niveau 2, indsendes til toldmyndighederne i det land, hvor luftfartsselskabet er etableret. Toldmyndighederne skal sende ansøgningen til de øvrige landes toldmyndigheder, hvor tilladelsen skal være gældende. Hvis der ikke modtages indsigelser fra de andre lande inden 60 dage udstedes tilladelsen. Tilladelsen er kun gældende i de lufthavne, der er nævnt i tilladelsen.
Manifestet, der sendes elektronisk til bestemmelseslufthavnen, skal for hver post på manifestet indeholde den relevante toldmæssige status:
- "T-1", hvis varerne er henført under ekstern forsendelse
- "T-2", hvis varerne er henført under intern forsendelse
- "TF", hvis varerne er henført under intern forsendelse
- "TD", for varer der allerede er henført under en forsendelsesprocedure, eller som transporteres under proceduren for aktiv forædling, toldoplag eller midlertidig oplæggelse. I disse tilfælde skal luftfartsselskabet også skrive koden TD på det relevante luftfragtbrev sammen med en henvisning til den benyttede procedure samt forsendelses- eller overførselsdokumentets referencenummer, dato og afgangssted.
- "C", der svarer til T-2 L, eller F, der svarer til T-2 LF, for fællesskabsvarer, der ikke er under en forsendelsesprocedure
- "X", for fællesskabsvarer, som skal udføres, og som ikke er henført under forsendelsesproceduren.
Manifesterne skal endvidere indeholde følgende oplysninger:
- Luftfartsselskabets navn
- Rutenummer
- Dato for flyvningen
- Navne på afgangs- og bestemmelseslufthavne
og hver enkelt forsendelse på manifestet skal indeholde:
- Luftfragtbrevets nummer
- Antal kolli
- Varebeskrivelse eller påtegningen "Consolidated" for samlegods
- Bruttovægt.
Det er kun nødvendigt at anvende et manifest, uanset om der er tale om varer med forskellig status.
Forsendelsen anses for at være afsluttet, når det elektroniske manifest er stillet til rådighed for toldmyndighederne i bestemmelseslufthavnen.
Luftfartsselskabet skal opbevare dokumentation for samtlige forsendelsers T-status og giver toldmyndighederne meddelelse om alle overtrædelser og uregelmæssigheder.
Hvis der konstateres uregelmæssigheder, underretter toldmyndighederne i bestemmelseslufthavnen toldmyndighederne i afgangslufthavnen samt den toldmyndighed, der her udstedt luftfartsselskabets tilladelse til forenklet fremgangsmåde, niveau 2.