Spilleloven indeholder en række krav til markedsføringen. Det betyder blandt andet at:
Markedsføringen af spil skal: | Markedsføringen af spil må ikke: |
- fremstille gevinstchancen på en korrekt og balanceret måde, så der ikke skabes et indtryk af, at gevinstchancen er større, end den i realiteten er
- fremstille spil som et underholdningstilbud.
| - være målrettet børn og unge under 18 år, hverken i kommunikationsudformning eller medievalg
- ved brug af kendte personligheder i strid med sandheden antyde, at deltagelse i spil har bidraget til den kendtes succes
- have et indhold, der giver indtryk af, at deltagelse i spil fremmer en løsning på finansielle problemer eller giver spilleren social accept.
|
Om samspillet mellem markedsføringsloven om spilleloven
Flere af bestemmelserne i markedsføringsloven vil også være relevante for markedsføring af spil.
En overtrædelse af SPILL § 36 vil normalt også medføre en overtrædelse af markedsføringslovens bestemmelse om god skik, hvorefter erhvervsdrivende skal udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugere, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser.
Se også