Statstilskud, der gives i henhold til kapitel 3 i lovbekendtgørelse nr. 962 af 26. oktober 2000 (lov om erhvervsskoler), senest ændret ved lov nr. 286 af 25. april 2001, skal betragtes som et offentligt tilskud i lønsumsafgiftslovens forstand, ved vurderingen af om en erhvervsskole overvejende er finansieret af offentlige midler, jf. lønsumsafgiftslovens § 2a, nr. 2 og lønsumsafgiftsbekendtgørelsens § 1, stk. 2. Statstilskuddet kan ikke anses som betaling for en konkret modydelse i lønsumsafgiftslovens forstand.
Tilskud til erhvervsskoler er bl.a. reguleret af kapitel 3 i lov om erhvervsskoler.
Det følger af lovens § 12, at undervisningsministeren inden for en årlig ramme yder tilskud til skolens administration, ledelse og bygningsdrift m.v. efter stk. 2-7.
Det følger endvidere af § 12, stk. 2, 1. pkt., at driftstilskuddet udgøres af et grundtilskud, der fastsættes på de årlige finanslove, og et tilskud der ydes ud fra den enkelte skoles antal årselever og takst pr. årselev.
Tilskud givet i henhold til § 12 i lov om erhvervsskoler skal betragtes som et tilskud til driften, og skal dermed klassificeres som et offentligt tilskud i lønsumsafgiftslovens forstand.
Det fremgår af lovens § 14, at skoler, der er godkendt efter § 1, efter regler fastsat af undervisningsministeren, kan opnå rammetilskud til de direkte undervisningsudgifter for de i § 1 nævnte uddannelser, medmindre der ydes tilskud til disse udgifter efter de pågældende uddannelseslove.
Ovennævnte rammetilskud er efter fast praksis at betragte som et offentligt tilskud i lønsumsafgiftslovens forstand, hvilket fremgår af lønsumsafgiftsvejledningens afsnit B.3.2.
At tilskuddene skal betragtes som offentlige tilskud underbygges endvidere af § 19 i lov om erhvervsskoler, hvoraf det fremgår, at skolen disponerer frit inden for sit formål ved anvendelsen af de samlede statslige tilskud og øvrige indtægter under et.