Når afgiftspligt indtræder som følge af en udbetaling, påhviler pligten til at betale afgift den eller dem, der efter pensionsordningen eller forsikringen er berettiget til udbetalingen. Når afgift indtræder i andre tilfælde, påhviler afgiftspligten den eller dem, der ville være berettiget til udbetalingen, hvis ordningen var blevet ophævet på tidspunktet for afgiftspligtens indtræden.

Det pågældende forsikringsselskab eller den pågældende myndighed, pensionskasse, bank, sparekasse eller anden institution skal tilbageholde afgiften og indbetale den til Skattecenter Maribo inden 3 hverdage efter, at forsikringsselskabet m.v. har udbetalt pensionsordningen. Hvor afgiftspligten ikke indtræder som følge af en udbetaling, skal forsikringsselskabet m.v. indbetale afgiften inden 1 måned efter, at det har fået kendskab til, at afgiftspligten er indtrådt.

Forsikringsselskabet m.v. hæfter overfor statskassen for betaling af tilbageholdte beløb, der kan inddrives ved udpantning efter lovgivningens almindelige regler om udpantning af skyldige skatter. Der henvises i den forbindelse til TfS 1997,180 ØLK.

Det forsikringsselskab m.v., som undlader at opfylde pligten til at tilbageholde afgiften, eller som tilbageholder denne med et for lavt beløb, er umiddelbart ansvarlig over for statskassen for betaling af det manglende beløb, medmindre forsikringsselskabet m.v. godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed.

Til brug for afgiftsberegningen anvender forsikringsselskabet m.v. nogle af told- og skatteforvaltningen udarbejdede blanketter. Til kapitalpensioner anvendes blanket 07.049 (P30) og til ratepensioner samt indeksordninger blanket 07.050 (P31). Der er mulighed for elektronisk indberetning af ophørte pensionsordninger. Ordningen administreres af Skattecenter Maribo.    

Denne afgiftsberegning kan den berettigede klage over senest 3 måneder efter afgørelsen til told- og skatteforvaltningen, jf. PBL § 39, stk. 2. Afgørelser om afgiftsberegning kan påklages til Landsskatteretten på samme måde som told- og skatteforvaltningens øvrige afgørelser på PBL's område, jf. SFL § 11 stk. 1, nr. 1.  

Det er i øvrigt told- og skatteforvaltningen, der fører tilsyn med forsikringsselskabernes m.v. afgiftsberegning og derfor også dem, som er kompetent til at foretage ændringer/rettelser i allerede foretagne afgiftsberigtigelser. Hvis forsikringsselskabet m.v. har opkrævet afgiften med et for lavt beløb, kan told- og skatteforvaltningen derfor foretage en ændret ansættelse, hvoraf den rigtige afgift fremgår.

Genoptagelse af afgiftsberegningen ►Afgift efter PBL ikke er omfattet af SFL, hverken af fristreglerne i SFL §§ 26-27, og §§ 31-32, omgørelsesbestemmelsen i SFL § 29, eller forældelsesfristerne i §§ 34 a- 34c om forældelse m.v. Det fremgår af de generelle bemærkninger til lovforslag L175 2002/1, hvor SSL § 35 B og § 35 C (nu SFL §§ 31-32) blev indsat.
I de generelle bemærkninger til L175 pkt. 2.5.2 står, at de foreslåede fristregler i SSL § 35B og § 35C skal finde anvendelse på afgftstilsvar og godtgørelse af afgift efter momsloven og diverse afgiftslove omfattet af bilag 1 til opkrævningsloven. Bilaget omfatter ikke afgift efter PBL jf. LBK 1402 af 7. december 2010, bilag 1.

►Genoptagelse af en afgiftsberegning efter PBL følger derfor reglerne i forvaltningsloven, se afsnit A.A.7.4 i Den juridiske vejledning.◄

►Med virkning fra d. 1. januar 2008 er krav på afgift efter PBL omfattet forældelsesloven jf. lov nr. 552 af 6. juni 2007, § 1. Se afsnit A.A.9 i Den juridiske vejledning.◄

En ændring af den socialretlige praksis for tildeling af førtidspension har i visse tilfælde ændret grundlaget for en udbetaling fra en pensionsordning med tilbagevirkende kraft. Højesteret underkendte ved dommen UfR 2000, 645 Den Sociale Ankestyrelses praksis for tildeling af førtidspension. En række borgere fik derfor genoptaget deres pensionssager og ændret deres pension fra almindelig til mellemste førtidspension med tilbagevirkende kraft.

Flere af modtagerne af almindelig førtidspension havde ophævet deres pensionsordninger, da de forlod arbejdsmarkedet, selvom de dermed skulle betale 60 pct. afgift af ordningerne. Efter at de har fået tilkendt mellemste førtidspension, er betingelserne for løbende udbetaling af ratepensioner og for ophævelse med 40 pct. afgift af kapitalpensioner imidlertid opfyldt.

Told- og Skattestyrelsen har i sådanne situationer tilladt en genoprettelse af ordninger med løbende ydelser og ratepensioner. Afgiften på 60 pct. er blevet tilbagebetalt, og i stedet er udbetalingen af de løbende ydelser anset for begyndt på ophævelsestidspunktet. For kapitalpensioners vedkommende er afgiftsberegningen blevet genoptaget, og afgiften nedsat til 40 pct. 

Told- og Skattestyrelsen har endvidere fastslået, at disse tilfælde ikke er omfattet af den 5-årige forældelsesfrist, men først forældes efter 20 år, SKM2001.462.TSS. De tilbagebetalte afgiftsbeløb skal forrentes efter renteloven.

Derimod vil en forsikringsejer ikke kunne foretage omgørelse efter SFL § 29 af sin ophævelse af en pensionsordning. Årsagen er, at en afgiftsberegning efter pensionsbeskatningsloven ikke er omfattet af udtrykket "en skatteansættelse" i § 29, stk. 1.