Ordninger oprettet i udenlandske selskaber beliggende i udlandet er ikke omfattet afafsnit I. Præmier og bidrag indbetalt til sådanne ordninger, medens forsikringstageren er fuldt skattepligtig til Danmark, kan derfor ikke fradrages i den skattepligtige indkomst,  jf. § 53 A, stk. 2 samt § 53 B, stk. 4.  Denne praksis er ikke i strid med Romtraktatens bestemmelser, jf. EF-domstolens afgørelse af 28. jan. 1992 i TOLD SKAT Nyt, 1992.6.168 (TfS 1992, 197).
Den almindelige regel om, at præmier til sådanne ordninger ikke er fradragsberettiget er fraveget ved dobbeltbeskatningsoverenskomsterne med Storbritannien (UK) og Schweiz, jf. overenskomsternes artikel 28, stk. 3, samt Holland, jf. overenskomstens artikel 25, stk. 5 og 6.
Det fremgår af overenskomsten med Schweiz, at schweiziske statsborgere, der er fuldt skattepligtige til Danmark kan fratrække bidraget til den offentlige schweiziske forsikring for ældre, efterladte og invalide (AHV).   Ved lov nr. 438 af 10. juni 1997, som trådte i kraft den 20. juni 1997 med virkning fra den 1. januar 1998 er reglerne i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og UK ændret, jf. overenskomstens artikel 28, stk. 3. Der er en række betingelser for at opnå hhv.fradrags- eller bortseelsesret iht. dobbeltbeskatningsoverenskomstens § 28, stk. 3, jf. stk. 4 og 5.
Dels omfatter regelsættet kun en person, der udfører personligt arbejde i tjenesteforhold for en arbejdsgiver, som også var hans arbejdsgiver umiddelbart inden påbegyndelsen af arbejdet i Danmark, eller for en arbejdsgiver, som er forbundet med denne arbejdsgiver. Ifølge artikel 28, stk. 5, litra c, er arbejdsgivere  forbundne, hvor den ene, direkte eller indirekte, har del i ledelsen, kontrollen eller kapitalen i den anden, eller de samme personer, direkte eller indirekte, har del i ledelsen, kontrollen eller kapitalen i hver af dem. Personen skal endvidere være medlem af en pensionsordning, som er etableret og anerkendt i skattemæssig henseende i UK. Det er en betingelse, at personen var medlem af pensionsordningen i UK inden den pågældende blev hjemmehørende i Danmark.
Endelig er det en betingelse for fradragsretten, at Danmark kan godkende ordningen, fordi den svarer til fradragsberettigede danske ordninger.
 
Således vil der generelt blive lagt vægt på bl.a.følgende forhold:  
  • at der er tale om et tjenesteforhold, hvor arbejdsgiveren var den samme før udstationeringen, eller en arbejdsgiver, som er forbundet med denne arbejdsgiver  
  • at pensionsordningerne er godkendte i UK,
  • at skatteyderne har oprettet pensionsordningen forinden flytningen til Danmark,  
  • at man generelt i UK har mulighed for førtidspensionering, og at ordningen iøvrigt som helhed svarer til godkendte danske ordninger.  
 
I TfS, 1998, 221, fandt at der ikke kunne indrømmes fradrag for bidrag til en britisk pensionsordning i medfør af artikel 28, stk. 3 i den danske-britiske dobbeltbeskatningsoverenskomst, idet ordningen ikke svarede til en skattemæssigt godkendt pensionsordning i Danmark. udtalte, at idet pensionsordningen kunne komme til udbetaling ved pågældendes fyldte 50. år, og da fradragsret for bidrag til en tilsvarende dansk pensionsordning forudsatte, at udbetaling fra pensionsordningen normalt tidligst kunne finde sted ved det fyldte 60. år, og da der ikke var oplyst særlige forhold, der kunne begrunde den valgte pensionsalder på 50 år, fandt at pensionsordningen ikke svarede til en skattemæssigt godkendt pensionsordning i  Danmark.
Ved lov nr. 1100 af 29. dec. 1997 er den nye mellem Danmark og Holland vedtaget. Overenskomsten er kommenteret i TfS 1997,851. Endvidere fremgår det af bek. nr. 4 af 22. april 1998, at overenskomsten træder i kraft den 6. marts 1998 med virkning fra 1. jan. 1999. Det fremgår af overenskomstens artikel 25, stk. 5 og 6, at hollandske personer i et nærmere bestemt omfang kan fratrække bidrag til pensionsordninger i Holland. Fradraget er betinget af, at indbetalingen til ordningen er afholdt i forbindelse med personligt arbejde i tjenesteforhold, samt at pensionsordning er oprettet i og skattemæssig anerkendt i Holland. Sådanne indbetalinger til den hollandske pensionsordning kan fratrækkes i en periode på højst 60 måneder, på samme måde som indbetalinger til pensionsordninger i Danmark. Det er en betingelse for fradragsretten, at den fysiske person ikke var hjemmehørende i Danmark og betalte bidrag til pensionsordningen, umiddelbart før han påbegyndte ansættelsesforholdet i Danmark. Det er endvidere en betingelse, at samme fysiske person enten fortsat er ansat af den samme arbejdsgiver som han arbejdede for umiddelbart før han begyndte ansættelsesforholdet i Danmark, eller er ansat af en arbejdsgiver, der er indbyrdes forbundet med den førstnævnte arbejdsgiver; og Told- og Skattestyrelsen tiltræder, at pensionsordningen generelt svarer til en pensionsordning, der er skattemæssigt anerkendt i Danmark. Bestemmelsen gælder kun obligatoriske ordninger i ansættelsesforhold. Der er således tale om personer, der er ansat i internationale koncerner, og udstationeres til udenlandske filialer eller koncernforbundne selskaber.