| For så vidt angår hovedkravene til rateforsikringsordninger se afsnit
A.C.1.2. Om fradrags- og bortseelsesregler,
se endvidere afsnit A.C.1.3.
En rateforsikring er en kapitalforsikring, hvor det er aftalt, at forsikringssummen
udbetales i rater over et vist åremål, og hvor raterne ikke bortfalder
ved den forsikredes død. PBL § 8 fastsætter de krav til forsikringens
indhold, som skal være opfyldt, for at forsikringen kan være omfattet
af pensionsbeskatningsreglerne.
Forsikringen skal gå ud på udbetaling af lige store rater over mindst
10 år. Raterne skal tilfalde den forsikrede, hvis denne er i live på udbetalingstidspunkterne.
Som begunstiget efter forsikredes død må kun indsættes enten nærmeste
pårørende, jf. FAL § 105, stk. 5, eller
Rækkefølgen er ikke bundet.
Forsikringen
skal oprettes i et livs- eller pensionsforsikringsselskab, der er berettiget til
at drive livsforsikringsvirksomhed her i landet (§ 8, nr. 1). ►Det er Told- og Skattestyrelsens opfattelse, at rate- og kapitalforsikringer tegnet i tværgående pensionskasser, der af Finanstilsynet har opnået koncession til at tegne sådanne ordninger, er omfattet af PBL § 8 henholdsvis § 10, jf. TfS 2000, 550◄.
Der henvises i øvrigt til afsnit A.C.1.2, note 1. Forsikringstageren skal være
forsikret og ejer af forsikringen. Hvis forsikringen er tegnet efter aftale mellem
en arbejdstager og dennes arbejdsgiver, og præmier eller kapitalindskud indbetales
af arbejdsgiveren, skal arbejdstageren være forsikret og ejer af forsikringen.
Arbejdsgiveren kan dog tage forbehold som nævnt i lovens § 17 (§
8, nr. 2).
Forsikringen skal oprettes, inden den forsikrede er fyldt 60 år. Efter forsikredes
fyldte 60. år kan en police kun oprettes som tillæg til en før denne
alder oprettet police og kun med en forsikringssum, der ved samme udbetalingstidspunkter
som efter den tidligere police ikke vil overstige halvdelen af den tidligere aftalte
forsikringssum (§ 8, nr. 1).
Der henvises i øvrigt til afsnit A.C.1.2,
note 5.
Denne formulering i PBL § 8, nr. 1, støtter sig til det forsikringstekniske
policebegreb. For at der i denne sammenhæng skal være tale om en forhøjelse,
skal der ske en forøgelse af de fremtidige præmiers kapitalværdi.
Denne kapitalværdi kan formentlig forsikringsmæssigt sidestilles med konverteringssummen,
som er det kapitalbeløb, der skal til for at udbetale de garanterede rater.
Efter
opfattelse skal konverteringssummen (kapitalværdien) på tillægstidspunktet
lægges til grund, således at ændringer i indbetalingerne i tiden
fra det 60. år
og frem til tillægstidspunktet får betydning for størrelsen af tillægget
i den udstrækning ændringen i indbetalingerne har ændret forudsætningerne
for den oprindeligt fastsatte forsikringssum.
Rateudbetalingen kan tidligst påbegyndes ved forsikredes fyldte 60. år,
med mindre lavere aldersgrænse er godkendt af Ligningsrådet. Det kan dog
tillige aftales, at udbetalingerne påbegyndes i tilfælde af forsikredes
død eller invaliditet før det fyldte 60. år (§ 8, nr. 3). Der
kan ikke aftales senere forfaldstidspunkt for sidste rate end første policedag
efter den forsikredes fyldte 85. år
►Invalidesums-
forsikring i
tilknytning til
ratepensions-
ordning◄Ved lov nr. 294 af 29. april 2000 er der indført mulighed for
at oprette invalidesumsforsikring i tilknytning til rateforsikringer og rateopsparinger
i pensionsøjemed.
En invalidesumsforsikring er en forsikringsform, hvor der kommer en sum til udbetaling
hvis - og kun hvis- den forsikrede oplever en varig nedsættelse af sin funktionsevne
inden for en forud aftalt periode. Der er således tale om en ren risikoforsikring.
Invalidesumsforsikringerne er som udgangspunkt omfattet af PBL afsnit II A, dvs.
at præmierne ikke er fradragsberettigede, og eventuelle udbetalinger fra ordningen
er skattefrie.
Ved lovændringen er der indført tilsvarende muligheder for oprette invalidesumsforsikringer
omfattet af pensionsbeskatningslovens afsnit I i tilknytning til en rateforsikring
eller rateopsparing i pensionsøjemed.
De pågældende invalidesumsforsikringer skal således dække perioden
frem til det tidspunkt, hvor det er aftalt, at rateudbetalingerne skal påbegyndes,
og invalidesummen må kun kunne komme til udbetaling ved en nedsættelse
af erhvervsevnen på 2/3 eller mere.
De skattemæssige konsekvenser af en sådan invalidesumsforsikring er, at
der er fradrags- eller bortseelsesret for præmien efter samme regler, som gælder
for bidrag eller præmier til selve ratepensionsordningen, og at der betales
en afgift på 40 pct. af eventuelle udbetalinger fra invalidesumsforsikringen,
jf. PBL § 29 C.
De ovenfor beskrevne regler har virkning for ratepensionsordninger, der oprettes
den 15. maj 2000 og senere.
De aftaler om ratepensionsordninger der er indgået den 14. maj 2000 eller tidligere,
indeholder ikke vilkår om, at der tilknyttes en invalidesumsforsikring. Ved
lovændringen er der imidlertid indført hjemmel til, at der kan indgås
tillægsaftaler, hvorefter et sådant vilkår kan indgå i aftalen.
At loven tillægger sådanne tillægsaftaler skattemæssig betydning,
er ikke udtryk for et indgreb i aftalefriheden mellem pensionsaftalens parter. Pensionsinstitutterne
er således ikke forpligtet til at indgå tillægsaftaler.
Ordninger
uden for
ansættelses-
forhold Er
en rateforsikring oprettet uden for et ansættelsesforhold, kan ejeren af forsikringen
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst fradrage de i indkomståret
forfaldne bidrag eller præmier til forsikringen, jf. PBL § 18, jf. i øvrigt
nedenfor afsnit A.C.1.3.1. Beløbene
fragår tillige ved opgørelsen af den personlige indkomst, jf. PSL §
3, stk. 2, nr. 3.
Ordninger i
ansættelses-
forhold Er
en rateforsikring oprettet som led i et ansættelsesforhold, skal arbejdsgiveren
foretage indbetalingerne til forsikringen. Indbetalinger, der foretages af arbejdsgiveren,
skal ikke medregnes ved opgørelsen af arbejdstagerens skattepligtige indkomst,
jf. lovens § 19. Dette gælder, uanset om der indbyrdes mellem arbejdsgiveren
og arbejdstageren er aftalt en fordeling af præmierne. Der henvises i øvrigt
til afsnit A.C.1.3.3. ►For så vidt angår pensionsordninger for ægtefæller til udsendte medarbejdere m.v., se afsnit A.C.1.1.5
◄
Arbejdsgivers
ind- og udtræden
af ordningen Forsikredes
arbejdsgiver kan ind- og udtræde af en aftale om en rateforsikring. Ændres
en rateforsikring fra at være tegnet som led i et ansættelsesforhold til
at være tegnet uden for et ansættelsesforhold eller omvendt, medregnes
den periode, hvor arbejdsgiveren har foretaget indbetalingerne, til 10 års-perioden
ved fradrag efter PBL § 18.
Rate-
udbetalingUdbetalte
rater medregnes efter PBL § 20, stk. 1, nr. 2, til forsikredes skattepligtige
indkomst som personlig indkomst, når udbetalingerne foretages til forsikrede
selv i overensstemmelse med policens vilkår om ratevis udbetaling. Det samme
gælder udbetaling af rater efter forsikredes død, såfremt raterne
efter en begunstigelsesbestemmelse udbetales til forsikredes ægtefælle,
herunder fraskilt ægtefælle, (fra 1. jul. 1999, samlever) eller livsarvinger
under 24 år, herunder stedbørn og disses livsarvinger.
Hvis udbetalingerne tilfalder andre end de nævnte personer, f.eks. børn
over 24 år, eller hvis ydelserne udbetales til de pågældende, fordi
der ikke har været indsat begunstigede, er ydelserne ikke indkomstskattepligtige,
men der betales i stedet en afgift på 40 pct. af det beløb, som på
tidspunktet for rettens erhvervelse eller indkomstskattepligtens ophør kunne
være udbetalt til den pågældende ved ordningens ophævelse (§
29, stk. 2). Herefter vil forsikringen ikke længere være omfattet af pensionsbeskatningsreglerne,
og rateudbetalingerne, som vil være reduceret med afgiften, er indkomstskattefri.
Kapitalværdistigningen skal derimod medregnes i den skattepligtige indkomst
som kapitalindkomst, jf. PBL § 53.
For så vidt angår andre udbetalinger end rateudbetalinger og løbende
bonusudbetalinger samt overdragelse, belåning og ændringer gælder
samme regler som ved pensionsordninger med løbende udbetalinger.
Hvis forsikringen er oprettet (normalt) før 1. jan. 1954, er den del af rateudbetalingerne,
som svarer til præmier og indskud, der forfaldt før nævnte tidspunkt,
indkomstskattefri, jf. lovens § 20, stk. 3. Indtræder der afgiftspligt
for en sådan ordning, skal der bortses fra den del af værdien, der hidrører
fra indbetalinger før 1. jan. 1954.
Rateforsikring
oprettet før
1. jan. 1972En
før 1. jan. 1972 oprettet rateforsikring, som omfattes af lovens § 9,
er omfattet af beskatningsreglerne i
afsnit I.
En sådan rateforsikring kan gå ud på udbetaling før den forsikredes
fyldte 60. år. Den kan være tegnet på en anden end forsikringstagerens
liv, og den kan sikre ydelser til visse andre pårørende end ægtefælle
og livsarvinger, f.eks. forældre, søskende og børns ægtefæller.
Der kan også være tale om en arverente, det vil sige en forsikring, hvor
der i tilfælde af, at forsikrede dør inden et aftalt tidspunkt, skal udbetales
årlige ydelser fra dødsfaldet til det aftalte tidspunkt.
Sker der præmieforhøjelse eller kapitalindskud til en sådan rateforsikring
eller arverente, skal forsikringen eller den del, der svarer til forøgelsen,
opfylde lovens betingelser. Tilskrivning af bonus betragtes ikke som forøgelse,
hvis aftalen om, at bonus skal tilskrives, er indgået før 1. jan. 1972.
I TfS 1994, 517 påtænkte et forsikringsselskab at etablere en ny forsikringsordning,
der skulle tegnes i tilknytning til en kapital- eller ratepensionsordning i et pengeinstitut.
Formålet med ordningen var at sikre kontohaveren uændret dækning
uanset de løbende bidrag til pengeinstituttet bortfaldt som følge af indtruffet
invaliditet. Forsikringssummen kom imidlertid ikke til udbetaling ved invaliditetens
indtræden, men først ved forsikredes død inden en bestemt alder eller
ved opnåelse af denne alder. Forsikringsordningen blev anset for at afvige
væsentligt fra de af PBL §§ 8 og 10 omhandlede ordninger, og den
fandtes derfor ikke at være omfattet af disse bestemmelser.
Rateforsikring
som risiko-
forsikring En
rateopsparing i et pengeinstitut indeholder ikke noget forsikringselement i modsætning
til en rateforsikring i et forsikringsselskab. Bliver kontohaveren invalid eller
dør i opsparingsperioden, afbrydes opsparingen. Størrelsen af rateudbetalingerne
vil derfor afhænge af, hvor stort et beløb der faktisk er opsparet ved
begivenhedens indtræden, medens dette ikke er afgørende ved rateforsikringer.
Med henblik på udligning af denne forskel er der mulighed for at oprette en
rateforsikring som risikoforsikring i tilknytning til en rateopsparing, jf. §
8, nr. 3, 4. pkt.
En rateforsikring som risikoforsikring er en ren risikoforsikring. Det vil sige,
at en rateforsikring som risikoforsikring i modsætning til de eksisterende
rateforsikringer kun vil komme til udbetaling, hvis den forsikrede bliver invalid
eller dør før det aftalte tidspunkt for forsikringens udløb. Sker
dette ikke, bortfalder forsikringen.
Eventuel udbetaling af bonus er omfattet af PBL § 46.
Adgangen til at oprette en rateforsikring som risikoforsikring gælder generelt.
Rateforsikring som risikoforsikring behøver ikke at være oprettet i tilknytning
til en rateopsparing. Der er således en selvstændig adgang til at oprette
en sådan ordning med skattemæssig virkning som rateforsikring i pensionsøjemed.
Rateforsikringer som risikoforsikring skal opfylde de almindelige
betingelser i lovens § 8 vedrørende oprettelsestidspunkt, udbetaling,
indsættelse af begunstigede mv.
Rateforsikringer som risikoforsikring må således ikke give ret til udbetaling,
såfremt den forsikrede bliver invalid eller dør senere end første
policedag efter det fyldte 70. år. Ved policedag forstås årsdagen
for policens oprettelse.
|