Personer, der oppebærer lønindkomst ved tjeneste uden for riget for den danske stat eller anden dansk offentlig myndighed, er som udgangspunkt berettiget til lempelse efter LL § 33 A, stk. 1, forudsat at betingelserne i øvrigt er opfyldt.
Sådanne personer kan dog i henhold til LL § 33 A, stk. 2, ikke få
skattefritagelse, såfremt der samtidig modtages ydelser efter LL § 7,
litra r, eller LL § 9, stk. 5. Med virkning fra 1. jan. 1997 er den hidtidige
henvisning i LL § 33 A, stk. 2, til LL § 9, stk. 8, og SL § 5, litra
d, ændret til LL § 9, stk. 5. Ændringen er en konsekvens af, at SL
§ 5, litra d, er ophævet, og LL § 9 er ændret, jf. lov nr. 1063
af 12. dec. 1996. Overgangsbestemmelserne i ændringslovens § 5, stk. 4,
betyder dog, at virkningerne for lempelse efter § LL 33 A udskydes, til overgangsperioden
er udløbet 1. apr. 1999.
Modtager en person, der af den danske stat er udsendt til midlertidig tjeneste ved
EU-Kommissionen, og som af EU-Kommissionen modtager lignende ydelser til dækning
af merudgifter i forbindelse med opholdet, der efter LL § 7, litra r, 2. pkt.,
er skattefri, vil der heller ikke kunne opnås skattefritagelse efter §
33 A.
Dagpenge udbetalt under lokale tjenesterejser foretaget fra eller internt i udstationeringslandet
medfører ikke, at muligheden for skattefritagelse bortfalder.
Såfremt lønnen er fastsat i henhold til en kollektiv aftale, er det en
betingelse for skattefritagelse efter LL § 33 A, at det af den kollektivt aftalte
løn udtrykkeligt fremgår, at lønnen er fastsat under hensyn til,
at den er skattefri.
I visse tilfælde er offentligt ansattes løn ikke reguleret af kollektive
aftaler. Lønnen er således fastsat i henhold til en individuel aftale
indgået mellem den udsendende offentlige myndighed og arbejdstageren. At vilkårene
i den individuelle lønaftale, herunder størrelsen af lønnen, rent
teknisk fastsættes på den måde, at der henvises til en kollektiv
aftale, ændrer ikke ved, at lønnen er fastsat i henhold til en individuel
lønaftale, jf. pkt. 5.2.14 i skm. cir. nr. 72 af 17. apr. 1996.
Som eksempler på personer, hvis løn ikke er fastsat i henhold til en kollektiv
aftale, men efter en individuel lønaftale, kan nævnes personer udsendt
af Danida, DANCED-rådgivere udsendt af Miljøstyrelsen samt FN-vagterne
i Irak.
Er lønnen fastsat i henhold til en kollektiv aftale, uden at det af denne udtrykkeligt
fremgår, at lønnen er aftalt under hensyn til, at den er skattefri, kan
der ikke gives skattefritagelse efter § 33 A. Lempelse for eventuel betalt
skat i udlandet må derfor ske efter LL § 33, jf. ligeledes pkt. 5.2.14
i skm. cir. nr. 72 af 17. apr. 1996.
►I TfS 1999, 949 har TSS taget stilling til, hvorvidt politifolk udsendt på kontrakt med Rigspolitichefen til aktiv FN-tjeneste uden for riget (bl.a. i Kosovo), er berettiget til lempelse efter LL § 33 A.
Rigspolitichefen har oplyst, at der indgås kontrakter om udsendelse til aktiv
FN-tjeneste, aktiv tjeneste i OSCE, om tjeneste som underviser i Det Danske Uddannelsesprojekt
for den Palæstinensiske Politistyrke, samt om tjeneste som observatør
ved TIPH-missionen i Hebron.
Det er TSS's opfattelse, at den løn der er aftalt i kontrakterne med Rigspolitichefen,
i alle tilfælde er en løn aftalt i henhold til en kollektiv aftale, idet
samtlige kontrakter indeholder bestemmelsen om, at der oppebæres sædvanlig
løn med diverse tillæg. Der udbetales ligeledes efter samtlige kontrakter
skattepligtige danske tillæg og skattefri FN-tillæg til lønnen.
TSS er ikke bekendt med, at den kollektive aftale, der er gældende for politifolk,
indeholder bestemmelser om, at den løn, der udbetales under arbejde i udlandet
som nævnt i kontrakten, er skattefri.
TSS udtalte derfor, at politifolk udsendt til tjeneste uden for riget på kontrakt
med Rigspolitichefen efter styrelsens opfattelse ikke er berettiget til lempelse
efter LL § 33 A (og således heller ikke er berettiget til fritagelse for
A-skattetræk).
◄Modtager
en person, der af den danske stat m.v. fx er udlånt til en international organisation,
af denne organisation et løntillæg oveni den løn, der modtages af
den danske stat m.v., vil et sådant løntillæg være omfattet
af LL § 33 A, forudsat at betingelserne i øvrigt er opfyldt. Dette gælder
uanset, om lønnen fra den danske stat m.v. er omfattet af LL § 33 A.
Følgende kategorier af personer er ikke anset for at oppebære lønindkomst
ved tjeneste for den danske stat eller anden dansk offentlig myndighed:
- Personer, der har et egentligt ansættelsesforhold ved IFU (Industrialiseringsfonden
for Udviklingslandene), jf. skat 1986.9.563 (TfS 1986,500).
- Præster udsendt af dansk sømandskirke i fremmede havne (jf. skd. 39.291)
eller af Dansk Kirke i udlandet samt velfærdssekretærer udsendt af handelsflådens
velfærdsråd.
- En kok ansat af en dansk ambassadør eller en husbestyrerinde ansat af en
dansk generalkonsul, jf. skat 1990.12.991 (TfS 1990,549).
- Udsendte fra Dansk Flygtningehjælp, jf. ToldSkat Nyt 1993.20.875
(TfS 1993,489).
- ►En udstationeret medarbejder i Danmarks Radio, jf. TfS 1999, 733 (LSR). (Danmarks Radio blev dog anset for en offentlig institution, hvorfor medarbejderen var omfattet af den for klageåret (1994) gældende bestemmelse i SL § 5 d)◄.
Følgende kategorier af personer er derimod anset for at oppebære lønindkomst
ved tjeneste for den danske stat eller anden dansk offentlig myndighed:
- Medarbejdere ved offentlige styrelser mv., der udlånes uden tjenestefrihed
eller stilles til rådighed for private foretagender, jf. bl.a. skd. 76.740
om offentlig ansatte, stillet til rådighed for Danmarks Erhvervsfond og Skat
1989.1.72 (TfS 1989,5) om en laboratorietekniker ansat i Sundhedsstyrelsen, der
var stillet til rådighed for Danmarks Erhvervsfond.
- Medarbejdere ved offentlige styrelser mv., der udlånes eller stilles til
rådighed for IFU, jf. skat 1986.9.563 (TfS 1986,500).
- En ansat i forsvaret, der efter aftale mellem Forsvaret og Dansk Røde Kors
blev udsendt som repræsentant for Røde Kors til et afrikansk land, jf.
skat 1989.11.871 (TfS 1989,623).
- Medarbejdere ved AMU-centre, TfS 1994,890.
- ►En af Transportrådet udsendt medarbejder, jf. TfS 1999,750 (LSR). LSR lagde vægt på, at institutionen i forvaltningsretlig henseende ansås for at være en del af den offentlige forvaltning, og endvidere at klageren ansås for udstationeret af et af Trafikministeriet og Miljøministeriet sammensat organ◄.
Ved afgørelsen af, hvorvidt en virksomhed skal betragtes som den danske stat
eller anden offentlig myndighed, kan vejledning findes i Juridisk Grundbog, afsnittet
vedrørende forvaltningsmyndigheder.
►Se TfS 1999, 535 (BF) vedrørende spørgsmålet, hvorvidt visse ydelser udbetalt af Rektorkollegiet, Forskerakademiet og forskningsrådene er omfattet af LL § 7, litra r, med den konsekvens, at lempelse efter LL § 33 A ikke er mulig for ph.d.-studerende ved en udenlandsk uddannelsesinstitution, der aflønnes af den danske stat.
◄Med
hensyn til personer, der er udsendt til udførelse af systemeksport for den
danske stat eller en anden dansk myndighed, henvises til afsnit D.C.2.7.