I visse bevillinger (tilladelser) til salg og køb af afgiftsfritaget spiritus, sprit og vin er der krav om brug af en såkaldt "Udleveringsanmeldelse" (blanket 22.043), der ved hvert enkelt salg og køb af både sælger og køber skal indsendes til ToldSkat.
Som led i regelforenklingsarbejdet afskaffes blanketten fra 1. maj 2005, dvs. at ToldSkat ikke længere skal orienteres om hvert enkelt salg og køb af afgiftsfri varer.
Nærværende nyhedsbrev er henvendt til virksomheder der sælger afgiftsfritaget, udenatureret spiritus/sprit og vin/frugtvin samt afgiftsfritaget, specialdenatureret sprit. Alle, som er registreret for spiritusafgift eller har en bevilling til indkøb og salg af spiritus, har fået dette nyhedsbrev. Virksomheden kan se bort fra nyhedsbrevet, såfremt virksomheden ikke har noget salg af ovennævnte produkter.
ToldSkat har anvendt blanketten til kontrol med korrekt udlevering og af anvendelsen af afgiftsfritaget spiritus, sprit og vin. Fremover vil denne kontrol foregå direkte ud fra virksomhedens forretningsregnskab.
ToldSkat vil følge op på den nye ordning ved kontrolbesøg hos sælgere for at afprøve om regnskabet føres korrekt, og om der sker korrekt anvendelse af afgiftsfritaget spiritus, sprit og vin i henhold til bevillingen.
Virkomheder med allerede udstedt bevilling kan opbevare dette nyhedsbrev sammen med bevillingen. Ved ny udstedelse af bevilling vil denne fremover være tilpasset for så vidt angår beskrivelsen af anvendelsen af blanketten Udleveringsanmeldelse.
Sælgere - ændringens betydning:
Virksomheden skal ikke længere udfylde og sende blanketten Udleveringsanmeldelse til køberen og til ToldSkat. Deres regnskabsforpligtelse er uændret. Køberne skal fremvise/dokumentere deres bevilling til afgiftsfritagelse. Ved udleveringer/salg af afgiftsfritaget spiritus, sprit og vin skal De ud fra virksomhedens forretningsregnskab og ved faktura til modtageren kunne oplyse data der identificerer modtagerne, herunder SE eller CVR-nr. og bevillingens nummer. Endvidere varenavn (art) og mængde mv. i liter og pct. volume og liter 100 pct.
Opmærksomheden henledes på de almindelige regnskabsbestemmelser i spiritusafgiftsloven. Af loven fremgår det, at leverandøren ved enhver leverance af afgiftspligtige varer til en virksomhed skal udstede en følgeseddel, når faktureringen sker efterfølgende. Følgeseddelen skal følge varen. Følgesedler eller kvitteringer skal indeholde de samme oplysninger som fakturaer. Prisangivelser kan dog undlades på følgesedler.
Oplysninger til virksomhedens købere:
ToldSkat skal anmode virksomheden om ved førstkommende levering efter 1.maj 2005 af afgiftsfritaget, udenatureret spiritus/sprit og vin/frugtvin samt afgiftsfritaget, specialdenatureret sprit, at oplyse køberne følgende:
"ToldSkat har i et nyhedsbrev i april 2005 oplyst os om, at der fra den 1. maj 2005 ikke længere skal udfærdiges blanketten Udleveringsanmeldelse.
Blanketten Udleveringsanmeldelse er derfor ikke vedlagt sammen med varerne. Deres udfyldelse af blanketten med attest for modtagelse og indsendelse af blanketten til ToldSkat ophører derfor.
Deres regnskabsforpligtelse er uændret. Regnskabet med modtagelsen af varen føres på basis af fakturaen fra leverandøren og regnskabsførelsen med forbruget/anvendelsen er uændret.
Nyhedsbrevet kan i øvrigt læses på www.toldskat.dk/nyhedsbreve."
Med venlig hilsen
Told- og Skattestyrelsen
Planlægningsafdelingen