Skatterådet har på sit møde den 26. september 2017 behandlet SKATs indstilling til Skatterådet om pålæg af oplysningspligt efter skattekontrollovens § 8 D, stk. 1, vedrørende et selskabs udlodninger til unavngivne personer.
Formål og baggrund
På et repræsentantskabsmøde i november 2015 har selskabet - X - besluttet at udlodde dele af egenkapitalen til selskabets xxxxxx.
SKAT har fra en udlodningsmodtager modtaget et udlodningsskema fra - X -, hvori der blandt andet er anført:
"Det betyder, at xxxxxx får udbetalt kr. xxxxxx for hver xxxxxx , de havde pr. 31. december 2015, og som både er i kraft og betalt i 2016."
Længere nede i udlodningsskemaet er endvidere anført:
"BEMÆRK: Selskabet gør opmærksom på, at beløbet er skattepligtigt og at xxxxxx selv skal indberette beløbet til Skattevæsenet."
Det fremgår af selskabets vedtægter, at selskabet alene tilbyder to forskellige xxxxxx.
Vedtægterne for selskabet nævner intet om xxxxxx hæftelse, ligesom der intet nævnes om selskabsformue. I vedtægterne for begge xxxxxx hedder det om ophævelse:
"Skulle selskabet efter [to] på hinanden følgende repræsentantskabsmøder besluttes opløst, tilfalder selskabets midler efter alle de skyldige beløb er betalt, xxxxxx . Såfremt kredsorganisationerne samtidig opløses skal samtlige midler tilfalde xxxxxx."
Vedtægterne for begge xxxxxx er vedtaget på ekstraordinære repræsentantskabsmøder i marts 1995.
Da xxxxxx ikke i henhold til vedtægterne har ejerandel i den formue, som måtte blive opbygget, og heller ikke har krav på nogen betaling ved xxxxxx ophør, er udlodningen, hvis størrelse heller ikke er afhængig af xxxxxx varighed, en gave. Da udlodningen sker uden for det sædvanlige gavemiljø, er gaven personlig indkomst og dermed skattepligtig i henhold til statsskattelovens § 4, litra e, jf. personskattelovens § 3. Der henvises i den forbindelse til SKM2001.11.ØLR om et gensidigt brandassuranceselskab, som blev likvideret.
Det er oplyst, at der er xxxxxx modtagere af udlodningen, svarende til en samlet udbetaling på xxxxxx kr. For at sikre korrekt ligning, er det hensigtsmæssigt at gøre beløbet oplysningspligtigt. Da selskabet i meddelelsen til udlodningsmodtagerne anfører, at de selv skal sørge for selvangivelse af det udloddede beløb, er det tydeligt, at selskabet ikke har ment sig indberetningspligtig.
Selskabet er siden 2007 registreret for både sporadisk og månedlig angivelse af såvel AM-bidrag som A-skat.
Da der ikke er indberetningspligt vedrørende gaverne i henhold til skattekontrollovens bestemmelser, falder forholdet i stedet ind under skattekontrollovens § 8 D, stk. 1, 2. pkt., hvorefter oplysninger om unavngivne kan indhentes efter Skatterådets bestemmelse, når oplysningerne er af væsentlig betydning for skatteligningen.
Hvem pålægges oplysningspligt?
Selskab - X -.
Hvilke oplysninger indhentes?
Oplysning om cpr-nummer, navn og adresse, udbetalingstidspunkt og udbetalt beløb for samtlige modtagere af udlodninger fra selskabet - X -.
Hvilken periode indhentes oplysningerne for?
Kalenderåret 2016.
Hvornår vil Skatterådet blive orienteret om resultatet af undersøgelserne?
Når tilladelsen er givet, vil SKAT gennemgå listen af modtagere af udlodningerne for at sikre, at de modtagne beløb beskattes korrekt.
Skatterådet vil blive orienteret om resultatet af undersøgelserne i første halvår af 2018, såfremt kontroloplysningerne er modtaget og klar til brug i efteråret 2017.
Indstilling
Det indstilles, at Skatterådet tillader SKAT at pålægge selskab - X - oplysningspligt vedrørende de ovenfor nævnte beskrevne oplysninger.
Skatterådets beslutning
Skatterådet tiltrådte SKATs indstilling i sin helhed og meddelte således tilladelse til, at SKAT efter skattekontrollovens § 8 D, stk. 1, indhenter oplysninger som angivet i indstillingen.