Indfarvet fondant H1 har gennem sine mange år i branchen hele tiden arbejdet på at være innovativ og har allerede udviklet mange produkter. H1 har også længe haft en målsætning om at forbedre eksisterende produkter i vores sortiment og gøre dem mere rene og/eller forbedre kvaliteten. Vi har altid haft fokus på de nye lovgivninger vedr. farvestoffer - azo, non azo og naturfarver, allergier/overfølsomhed for fx. gluten og laktose.
Vi har i nogle år haft indfarvet fondant, men har rent subjektivt syntes, den manglede elasticitet. Vi har derfor nu udviklet en ny indfarvet fondant i 10 forskellige farver i flotte 500g bøtter. Det der er anderledes ved disse indfarvede fondanter i forhold til vi har set på markedet før er, at de er lavet med kakaosmør. Kakaosmør er for os et mere rent og lækkert fedtstof at anvende og det giver fondanten en bedre konsistens, elasticitet og evner. Fx. skal der ikke bruges petalbase, når du skal modellere, da figurerne ikke krakelerer og du kan næsten anvende den som flowerpaste, idet den kan rulles millimeter tyndt ud. Nogle mener, at det minder om vores helt gamle fondant i spande med det røde låg (hvis du er en af dem, der kan huske det produkt).
Arbejdsanvisning Det eneste, der ellers er voldsomt anderledes er, at produktet føles stenhårdt i starten, når det tages ud af posen i bøtten. Vi anbefaler derfor, at du varmer den klump, du skal anvende 10-20 sek. i mikrobølgeovnen og derefter ælter du det. Hvis du ikke har en mikrobølgeovn, så skær kun det fra du vil anvende og skær det herefter i mindre stykker og ælt.
I starten virker det ikke som om, det vil hænge sammen, men bare bliv ved med at ælte. Det snyder helt vildt og ender med at det bliver blødt, elastisk og lækkert. Grunden til at det er hårdt er ikke fordi, det er for gammelt, det er kakaosmøren, der har den indvirkning. Når det først er æltet vil kakaosmøren ikke gøre det stenhårdt igen.
Så du kan bruge den indfarvede fondant til følgende:
- Overtræk af kager - Blomster arbejde - Modellering - Generelt dekorationsarbejde - 500 g rækker til en kage på 25 cm i diameter ca. 7 cm høj."
|
SKATs bindende svar SKAT har den 30. juni 2015 besvaret spørgsmålet: "Nej"
I henhold til chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, betales der som hovedregel afgift af chokolade og chokoladevarer, kakaomasse, kakaopulver, kakaosmør og kakaopræparater af enhver art.
Af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, fremgår bl.a. følgende: § 1. Af følgende varer svares afgift til statskassen: (…)
4. Konfekt, bolsjer, dragévarer, skummasse, skumvarer, fondant, sukrede korn og lign. tilsat essenser eller farve samt i øvrigt sukkervarer af enhver art.
Af SKATs Juridiske Vejledning 2015-1, afsnit E.A.2.3.3 vedrørende det afgiftspligtige vareområde fremgår bl.a. følgende: "(…) Konfekt, bolsjer m.m. Det afgiftspligtige vareområde omfatter konfekt, bolsjer, dragévarer, skummasse, skumvarer, fondant, sukrede korn og lignende tilsat essenser eller farve, og i øvrigt sukkervarer af enhver art, som er egnet til menneskeføde. Se CHOAL § 1, stk. 1, nr. 4. (…) Eksempler: Konfekt, bolsjer, dragévarer m.m. (…) Produktet anvendes som glasur. Det betegnes "glasur" men kan også betegnes som "sugar paste", "icing" eller "fondant". Produktet er fremstillet af sukker, glukosesirup, fedtstof, vand, glycerin samt emulgator, farve, smag og konserveringsmiddel. Det indeholder ca. 90 % sukker inklusive glukosesirup. Produktet er omfattet af det afgiftspligtige vareområde. Se SKM2014.471.SR. (…)"
I SKM2014.471.SR fastlår Skatterådet, at en vare der betegnes som glasur, men som også kan betegnes som "sugar paste", "icing" eller "fondant" er omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
Det er i SKM2014.471.SR undersøgt, hvad der i afgiftsmæssig henseende forstås ved begrebet fondant: "(…) Afgiften af chokolade- og sukkervarer m.m. blev oprindelig gennemført ved lov nr. 254 af 12. juni 1922. Den nugældende chokoladeafgiftslov er lov nr. 414 af 18. december 1968, som senere er ændret et antal gange. (…) Varen fondant er selvstændig nævnt under det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4. Fondant blev første gang selvstændig nævnt i chokoladeafgiftsloven i § 1, stk. 1, litra d, i lov nr. 22 af 11. februar 1955. (…) Det skal tilføjes, at selvom fondant første gang blev selvstændig nævnt under det afgiftspligtige vareområde ved lov nr. 22 af 11. februar 1955, så mener SKAT, at varen allerede inden dette tidspunkt var omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftsloven - nærmere betegnet som hørende under begrebet "sukkervarer af enhver art".
Det er således SKATs opfattelse, at chokoladeafgiftsloven er tilsigtet et bredt anvendelsesområde, hvilket følger af definitionen af det afgiftspligtige vareområde i den oprindelige chokoladeafgiftslov fra 1922, som, ud over de konkret nævnte varer, bl.a. omfattede "sukkervarer af enhver art". Det følger endvidere af definitionen af det afgiftspligtige vareområde i § 1, stk. 1, litra d, i den reviderede chokoladeafgiftslov fra 1955, som, ud over de konkret nævnte varer, omfattede "i øvrigt sukkervarer af enhver art". Og dette gentages i definitionen af det afgiftspligtige vareområde i § 1, stk. 1, nr. 4, i den nugældende chokoladeafgiftslov fra 1968. (…)"
Af oplysningerne til nærværende sag fremgår det, at produkterne, benævnt som dekorfondant, består af sukker, glukose sirup, vand, vegetabilsk fedtstof, fugtighedsbevarende middel (E422), fortykker (E415, E466), emulgator (E471, E322 licitin), syre (E330). Produktet kan være tilsat farve eller smagsstof.
Det er virksomhedens opfattelse, at dekorfondant ikke er spiseligt, og i øvrigt ikke kan betragtes som et nydelsesmiddel. SKAT bemærker i den forbindelse, at det af virksomhedens hjemmeside fremgår, at dekorprodukterne kan anvendes både til kageovertræk, dekorationer og blomster.
Det fremgår endvidere, at smagen for nogle dekorprodukter er neutral, og at den for andre dekorprodukter betegnes som neutral sød med en svag duft af vanille. Vedrørende indfarvet fondant fremgår det, at produktet smager sart af marcipan, idet den er tilsat mandel aroma, så til dem, der normalt ikke kan lide fondant, kan denne være et godt alternativ.
Af rapporten fra FORCE Technology fremgår det, at produkterne alle vurderes at kunne fortæres, og at bismagen på et af produkterne ikke medfører, at det er uspiseligt.
Efter en samlet konkret vurdering er det herefter SKATs opfattelse, at produkterne kan fortæres, og ikke kan anses som uegnede til menneskeføde.
I den forbindelse lægges der også vægt på, at produkterne på virksomhedens hjemmeside bl.a. markedsføres som et rent og allergitestet produkt uden ekstra nødvendige tilsætningsstoffer og mælkepulver. Virksomheden oplyser endvidere på hjemmesiden, at der er fokus på de nye lovgivninger vedr. farvestoffer - azo, non azo og naturfarver, allergier/overfølsomhed for fx gluten og laktose.
SKAT finder herefter, at produkterne dekorfondant må sidestilles med fondant i den betydning, som er selvstændig nævnt under det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftsloven. Videre finder SKAT, at produkternes sammensætning med hensyn til bl.a. sukkerindhold betyder, at produkterne i øvrigt falder ind under bestemmelsens betegnelse om "sukkervarer af enhver art".
Det er herefter SKATs opfattelse, at produktet, som er omfattet af anmodningen om bindende svar, har en sammensætning, så det i afgiftsmæssig henseende skal betegnes som "fondant", alternativt som "sukkervarer af enhver art".
Det omhandlede produkt benævnt som dekorfondant er derfor omfattet af afgiftspligten i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
Herefter besvares spørgsmålet med et "Nej".
Under sagens behandling ved Landsskatteretten har SKAT ved brev af 23. september 2015 bl.a. udtalt: "(…) Repræsentanten anfører endvidere, at dekorfondant ikke skal anses som et traditionelt fondant produkt, men derimod har mere tilfælles med glasur. Repræsentanten henviser i den forbindelse til Landsskatterettens kendelse 661-1606-0001 vedrørende glasur.
SKAT kan i den forbindelse henvise til SKM2014.471.SR, hvori Skatterådet bemærker følgende til Landsskatterettens kendelse 661-1606-0001(uddrag): "(…) Ifølge den pågældende kendelse (LSR 10.12.98, 661-1606-0001), som efter det foreliggende ikke er offentliggjort af Landsskatteretten, men som er kort gengivet i SKATs juridiske vejledning, afsagde Landsskatteretten i 1998 i en konkret sag en kendelse om, at der ikke skulle betales chokoladeafgift af et produkt, der blev anvendt som glasur og fremtrådte som en blanding af en masse, der havde en creme/hvid farve og bestod af sukker, hydrogeniseret vegetabilsk olie, glukose sirup, vand samt salt, skummetmælkspulver, farve mv. Det fremgår bl.a. af kendelsen, at varerne var luftet, hvorved de havde fået en blød konsistens, og var tiltænkt anvendelse som glasur på kager. Varerne blev solgt i pakninger af 12,5 kg. Told Skat anså varerne for omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, med henvisning til, at denne bestemmelse efter ordlyden omfatter sukkervarer af enhver art, og at varerne efter deres bestanddele og smag måtte anses som sukkervarer. Told Skat anså ikke varerne for at være af en art eller type, der udelukkende skulle anvendes til erhvervsmæssig brug og fandt det uden betydning, at der ved indførsel af kager fra udlandet med tilsvarende glasur ikke skulle betales dækningsafgift af glasur på kagerne. Klageren henviste over for Landsskatteretten bl.a. til, at andre lignende varer med højt indhold af bl.a. sukker efter praksis var afgiftsfri, samt at det var konkurrenceforvridende, at klageren skulle betale chokoladeafgift af glasur til fremstilling af kager, når der hverken skulle betales chokoladeafgift efter lovens kap 1 eller dækningsafgift efter lovens kap 3 ved indførsel af kager fra udlandet med tilsvarende glasur. Det kan tilføjes, at dækningsafgift er en afgift, der betales ved import fra udlandet af en række nærmere anførte varer, bl.a. af brød, wienerbrød, kager, kiks og andet bagværk i pos. 1905 i toldtariffen, som ikke er afgiftspligtige i sig selv efter chokoladeafgiftslovens kap 1 (chokolade- og sukkervarer) eller kap 2 (råstofafgiftspligtige), men som indeholder afgiftspligtige bestanddele i form af varer omfattet af afgiftspligten i chokoladeafgiftslovens kap 1 eller kap 2. Landsskatteretten fandt efter en samlet vurdering af de foreliggende oplysninger, herunder om de omhandlede varers tiltænkte anvendelse og om den måde, hvorpå de særskilt blev forhandlet, ikke, at varerne, uanset deres sammensætning, kunne anses som svarende til eller som efterligninger eller erstatninger for den type varer, der er opregnet i lovens § 1, stk. 1, nr. 4. De omhandlede varer kunne derfor hverken anses for omfattet af § 1, stk. 1, nr. 4, eller § 1, stk. 1, nr. 10. Da varerne endvidere ikke kunne anses for omfattet af de i øvrigt i § 1 nævnte vareområder, fandt retten at måtte give klageren medhold i den nedlagte påstand om, at de omhandlede varer ikke var omfattet af chokoladeafgiftsloven. SKAT har ikke kendskab til, hvad der har været udslagsgivende for Landsskatterettens kendelse, men SKAT opfatter det sådan, at Landsskatteretten "uanset varernes sammensætning" lagde vægt på en tiltænkt erhvervsmæssig anvendelse, der i givet fald ville medføre en afgiftsmæssig forskelsbehandling ved import af kager fra udlandet med tilsvarende glasur. Reglerne om dækningsafgift er efterfølgende ændret, så der ved import fra udlandet af kager med en afgiftspligtig glasur i dag skal betales dækningsafgift af glasuren efter chokoladeafgiftslovens kap 3. Derved finder den nævnte afgiftsmæssige forskelsbehandling ikke mere sted, og den pågældende præmis er således ikke længere til stede. SKAT agter på den baggrund at fjerne eksemplet fra den juridiske vejledning."
SKAT fjernede i den revidere udgave af SKATs Juridiske Vejledning 2014-2 (ikrafttrædelse 30. juli 2014) henvisningen til Landsskatterettens kendelse 661-1606-0001, hvorefter SKM2014.471.SR blev indskrevet.
På baggrund af ovenstående finder SKAT i nærværende sag ikke, at Dekorfondant produkterne kan anses som afgiftsfritagne glasur produkter.
I forhold til ovenstående bemærkninger, samt SKATs begrundelse i det bindende svar, er det derfor fortsat SKATs vurdering, at Dekorfondant-produkterne i afgiftsmæssig henseende skal betegnes som "fondant" eller alternativt "sukkervarer af enhver art", hvorefter produkterne er afgiftspligtige efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
Der kan i øvrigt henvises til Skatterådets bindende svar i SKM2015.602.SR (offentliggjort den 16. september 2015), hvori Skatterådet bekræfter, at der skal betales chokoladeafgift af en række råvarer, der typisk betegnes som fondant-produkter, men som kan have alternative betegnelser afhængigt af deres præcise sammensætning og anvendelse.(…)".
Klagerens opfattelse Virksomhedens repræsentant har nedlagt påstand om, at SKATs svar ændres til "Ja".
Til støtte herfor har repræsentanten bl.a. anført, at chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4 fastslår, at der skal betales afgift af følgende produkter: konfekt, bolsjer, dragévarer, skummasse, skumvarer, fondant, sukrede korn og lign, tilsat essenser eller farve samt i øvrigt sukkervarer af enhver art.
Dekorfondant er ikke omfattet af afgiftspligten efter chokoladeafgiftsloven, idet loven er en sundhedsafgift, som i sagens natur tilsigter at afgiftspålægge chokolade og sukkervarer, som anvendes til fortæring. Dekorfondant er et forholdsvis rent sukkerprodukt, som anvendes til dekorationsmæssige formål. Dekorfondant kan fortæres, men det er ikke velsmagende, og det er på ingen måde formålet med brugen af det. Ved import af dekorfondant er der tale om et blødt og formbart produkt som ikke giver mening som et selvstændigt chokolade/sukkervareprodukt, men har mere til fælles med glasur. Der er ikke tale om traditionel fondant, der anvendes som fyld eller creme. Når dekorfondanten er bearbejdet til figurer og herefter størknet, er det stenhårdt, hvilket skyldes, at det, i modsætning til marcipan, ikke er tilsat fugtighedsbevarende enzymer. Når denne hårdhed er opnået, er dekorfondanten uspiselig.
Landsskatteretten har afsagt en ikke offentliggjort kendelse, som vedrører afgiftspligten for glasur. Kendelsen er fra 1998 og har journal nr. 661- 1606-0001. Af kendelsen fremgår det, at retten skulle tage stilling til: "En masse, der har en creme/hvid farve og består af sukker, hydrogeniseret vegetabilsk olie, glukose sirup, vand samt salt, skummetmælkspulver, farve mv. Sælges i pakninger af 12,5 kg og anvendes som glasur på kager. Landsskatteretten traf afgørelse om, at glasuren, der anvendes til dekoration af kager og bagværk, ikke var omfattet af afgiftspligten.
Dekorfondant er et sukkerbaseret produkt, som i anvendelse og sammensætning har karakter af glasur. Til forskel fra glasur er produktet stort set uspiseligt, når det har opnået den fornødne stivhed. Der henvises herved til rapporten fra Force Technology, hvoraf der for 3 af produkterne fremgår, at de har en lugt af eddike, ligesom et af produkterne har en bismag at eddike.
Under sagens behandling ved Landsskatteretten har repræsentanten i brev af 27. november 2015 supplerende anført:
"(…) Under henvisning til styrelsens brev af 6. november 2015, sags nr. […], skal vi herved kommentere på de bindende svar fra Skatterådet, som styrelsen har refereret til, nærmere betegnet SKM2014.47.SR og SKM2015.602.SR. I den sidste sag når Skatterådet frem til, at et produkt som stort set er identisk med de produkter, som er til bedømmelse i nærværende sag, er omfattet af afgiftspligt efter Chokoladeafgiftsloven. Det drejer sig om varenr. 4, jf. afgørelsens side 2 og vurderingen heraf på side 19-20. Force har undersøgt produktet, og når til det resultat, at der ikke er tale om fondant i traditionel forstand, men om et produkt, som er omfattet at betegnelsen “sukkervarer af enhver art". Samtidig oplyses det, at “varen er hård, men afhængig af tykkelsen af materialet kan den knækkes og tygges uden besvær og den smager sødt af vanilje. Vores opfattelse Bestemmelsen i Chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, lyder sin helhed: Konfekt, bolsjer, dragé varer, skummasse, skumvarer, fondant, sukrede korn og lign, tilsat essenser eller farve samt i øvrigt sukkervarer af enhver art. Udformningen af bestemmelsen vidner om at den tilsigter pålægning af afgift på produkter, som ikke blot er spiselige, men som rent faktisk spises på grund af deres sukkerindhold/sødme. Dette er i god tråd med baggrunden for Chokoladeafgiftsloven, som i sin oprindelse er en sundhedsafgift, der skal beskatte produkter, der sælges med henblik på indtagelse. Til forskel herfor udgår den dekorfondant et produkt, som ikke er egnet til at blive spist. Formålet er at det skal formes til figurer, størkne og herefter anvendes som kagepynt. Den færdige pynt har en hårdhed, som bevirker at den i realiteten er uspiselig. Dette har vi beskrevet i vor klage, og det bekræftes indirekte af den undersøgelse, som Force har gennemført. At dekorfondanten kan spises kan ikke i sig selv føre til afgiftspligt, når dette ikke er formålet, og når det må formodes at være helt usædvanligt. På den baggrund er vi uenige den trufne afgørelse. Men samtidig er det vores opfattelse, at der i nærværende sag er tale om produkter, som må anses for helt udelukket fra Chokoladeafgiftslovens betegnelse "sukkervarer af enhver art". Som det fremgår af vores klage er der tre af de produkter, som er til bedømmelse i nærværende sag, som ikke har en sød smag at vanilje, men har duft og smag af eddike. En dekorfondant, som er størknet og som øvrigt har duft og smag af eddike, kan under ingen omstændigheder være omfattet at afgiftspligt efter Chokoladeafgiftsloven. (…)".
Landsskatterettens afgørelse Der skal tages stilling til, om det er med rette, at SKAT har anset dekorfondant for afgiftspligtigt i henhold til chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
Af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4 fremgår: "Af følgende varer svares afgift til statskassen: (…) 4. Konfekt, bolsjer, dragévarer, skummasse, skumvarer, fondant, sukrede korn og lign. tilsat essenser eller farve samt i øvrigt sukkervarer af enhver art. (…)".
Lov om chokolade- og sukkervareafgift blev indført ved lov nr. 254 af 12. juni 1922. Afgiften omfattede efter denne lovs § 1 chokolade og chokoladevarer af enhver art, kakaopræparater med undtagelse af kakaopulver færdigt til umiddelbart forbrug, lakrids og lakridsvarer af enhver art, marcipan og marcipanvarer af enhver art samt sukkervarer af enhver art, herunder også kandiserede sager.
Det fremgår af bemærkningerne til forslag til lov om omsætningsafgift af chokolade- og sukkervarer m.m., fremsat den 23. november 1921, at der med loven er tilsigtet en beskatning af luksusforbrug.
Retten er enig med SKAT i, at der med loven er tilsigtet et bredt anvendelsesområde. Der henvises herved også til, at det afgiftspligtige vareområde i den reviderede chokolade- og sukkervareafgiftslov fra 1955 defineres således: "§ 1 Af følgende varer svares afgift til statskassen:
- Chokolade og chokoladevarer, kakaomasse, kakaopulver, kakaosmør og kakaopræparater af enhver art.
- Lakridssaft, lakrids og lakridsvarer af enhver art. Pulveriseret lakridsrod og blandinger af salmiak og lakridsrod o. lign.
- Masser helt eller delvist fremstillet af mandler, nødder eller andre kerner af enhver art samt varer af sådanne masser.
- Konfekt, bolsjer, dragévarer, skummasse, skumvarer, fondant, sukrede korn o. lign. tilsat essenser eller farve samt i øvrigt sukkervarer af enhver art.
(…)".
Det fremgår af bemærkningerne til forslag til lov om ændring af afgift af chokolade- og sukkervarer m.m. af 14. januar 1955, at der med lovforslaget ikke er foreslået ændringer af det afgiftspligtige vareområde for så vidt angår § 1, stk. 1, litra d.
Retten bemærker, at det af repræsentanten anførte, hvorefter chokoladeafgiftsloven er en sundhedsafgift, der alene tilsigter at afgiftspålægge produkter til fortæring, ikke kan tiltrædes, idet der med loven er tilsigtet en beskatning af luksusforbrug, jf. herved bemærkningerne til forslag til lov om omsætningsafgift af chokolade- og sukkervarer m.m., fremsat den 23. november 1921.
Det er oplyst, at produktet dekorfondant består af 80 % sukker, 7 % glucose, vegetabilsk fedt samt vand.
Repræsentanten har til støtte for den nedlagte påstand anført, at produktet ikke er egnet til fortæring, idet det størkner og bliver stenhårdt.
Af virksomhedens hjemmeside fremgår det bl.a.: "(…) Vi producerer vores egen dekorfondant (fondant), som er et rent produkt uden farvestof og andre unødvendige E-numre. Vi har fået at vide af mange kunder, den er ret neutral i smagen og ikke kvalmende sød, som mange andre produkter på markedet, så du rent faktisk smager kagen og ikke overtrækket. (...) Vores fondant er et konditorprodukt, som vi betegner som en råvarer. Den har en neutral sød smag, svag duft af vanilje og kan bruges både til kageovertræk, til dekorationer og til blomster. (…) fondanten er et rent og allergitestet produkt uden ekstra nødvendige tilsætningsstoffer og mælkepulver. (…) Fondanten er det bedste produkt til både børn og voksne. Her tager du ingen risiko. (…) H1’s Dekorfondant 500 g […] […]-Dekorfondant, fuldstændig ren kvalitet, lækker duft og smag, anvendes til kageovertræk, dekorationer og blomster. Rulles ud med maizenamel. Kan som overtræk æltes sammen med op til 50 % marcipan afhængig af, hvor kraftig en marcipansmag, du ønsker. Er allergitestet og er uden mælkepulver, farvestoffer eller andet, modsat sugarpaste, som indeholder de nævnte ingredienser. Til en kage på Ø 24 cm skal der bruges ca. 450 g, til en bradepande på 40*30 cm ca. 800 g. NY PRIS pga. 12,50 kr. i afgift. (…)".
Ifølge rapporten fra Force Technology af 26. februar 2010 fremgår det, at produktet T13 er egnet til at spise, indeholder 0,8 % eddikesyre og har en neutral lugt.
Således som sagen foreligger oplyst for Landsskatteretten må det lægges til grund, at produktet er egnet til fortæring, jf. rapport fra Force Technology, og at produktet faktisk også anvendes hertil, jf. herved produktbeskrivelsen på virksomhedens hjemmeside, hvoraf det fremgår, at dekorfondant har en neutral sød smag, svag duft af vanilje og kan anvendes både til kageovertræk, til dekorationer og til blomster. Produktet beskrives som et rent og allergitestet produkt uden farvestoffer, tilsætningsstoffer, mælkepulver og andre unødige E-numre.
Landsskatteretten finder dermed, at det er med rette, at SKAT har anset produktet for afgiftspligtigt i henhold til chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, der ifølge ordlyden omfatter fondant og i øvrigt sukkervarer af enhver art.
Det bemærkes for så vidt angår det af repræsentanten anførte, hvorefter produktet skal sidestilles med et afgiftsfritaget glasurprodukt, at dekorfondant ud fra det oplyste om produktets sammensætning og anvendelse ikke findes at have karakter af glasur som omhandlet i Landsskatterettens kendelse af 10. december 1998, jf. journal 661-1606-0001. Produktet i denne sag bestod af 50 % sukker, hydrogeniseret vegetabilsk olie, glukose sirup, vand samt salt, skummetmælkspulver, farve mv. og blev solgt i pakninger på 12,5 kg og skulle ifølge anvisningerne anvendes som glasur på kager.
Det bemærkes i øvrigt, at reglerne om dækningsafgift er ændret efter Landsskatterettens kendelse af 10. december 1998, og at praksis på området er præciseret ved SKATs juridiske vejledning 2014-2, der trådte i kraft den 30. juli 2014. Virksomheden kan derfor ikke, ved SKATs afgivelse af det bindende svar den 30. juni 2015, støtte ret på den tidligere praksis.
SKATs besvarelse af spørgsmålet stadfæstes dermed, idet der i øvrigt henvises til SKATs begrundelse herfor.
|