| SkattesubjekterneEfter FBL § 3 A, stk. 1 skal fuldt skattepligtige fonde m.v., der foretager indskud i en lavt beskattet
udenlandsk fond eller trust betale en indskudsafgift på 20 pct. Dette gælder dog kun den del af de årlige indskud, der overstiger 10.000 kr.
Bestemmelsen omfatter fuldt skattepligtige personer, selskaber m.v., og fonde m.v. omfattet af KSL § 1, SEL § 1, FBL § 1, samt dødsboer, der skiftes her i landet, jf. DBSL
§ 1, stk. 2. Derudover finder reglen anvendelse, hvis en person, et selskab m.v., som tidligere har været fuldt skattepligtig i Danmark, bliver fuldt skattepligtig påny, og inden for
de sidste 5 år forud for den fulde skattepligts genindtræden har indskudt midler i en udenlandsk lavt beskattet fond eller trust, jf. FBL § 3 A, stk. 4.
Tilsvarende gælder, hvis et selskab eller en forening m.v., som personen på indskudstidspunktet kontrollerede, jf. FBL § 3 A, stk. 3, i denne periode har foretaget sådanne
indskud. Begrænset skattepligtige personer, dødsboer, selskaber og fonde er ikke i øvrigt omfattet af reglen.
Udenlandsk fond eller trustDet er en betingelse, at indskuddet er foretaget i en udenlandsk stiftet eller oprettet fond eller trust. Som en fond anses et udenlandsk
retssubjekt, der har samme karakteristika som en dansk fond.
AfgrænsningAfgrænsningen af, hvornår der foreligger en fond eller ej er overensstemmende med den fondsdefinition, som i øvrigt anvendes i Danmark,
jf. nærmere afsnit S.H.2 og S.H.4.
I modsætning til fonde er trusts ikke selvstændige juridiske personer. De enkelte staters eller lavskattezoners trustregler kan være meget varierende. Der er dog visse
fællestræk, som går igen de fleste steder.
I den typiske trust optræder tre persongrupper. En stifter, en bestyrer (trustee) og nogle begunstigede.
Som oftest opstilles der ikke egentlige formkrav - såsom registrering og lignende i offentlige registre - til truststiftelser, men der vil normalt foreligge et stiftelsesdokument.
Etablering af trusten foretages ved, at stifteren overdrager midler til en eller flere bestyrere, der skal fordele midlerne og afkastet heraf blandt en kreds af begunstigede, som
stifteren har opregnet i stiftelsesdokumentet.
Civilretligt vil bestyreren efter trustens etablering stå som ejer af de midler, der er overført til trusten. Bestyrerens rådighed over disse midler vil imidlertid være
begrænset til at handle i overensstemmelse med de retningslinier, der er fastlagt af stifteren. Endvidere vil bestyrerens kreditorer ikke have mulighed for at søge fyldestgørelse i
trustmidlerne. I langt de fleste tilfælde vil bestyreren være en lokal advokat, revisor eller et egentlig professionelt bestyrerselskab hjemmehørende i det pågældende
skattely.
Forskelle i de enkelte staters civilretlige regler om fonde eller trusts har normalt ikke betydning for om der er tale om en udenlandsk fond eller trust. Efter nogle landes selskabsretlige
lovgivning er der dog mulighed for at sætte fonden eller trusten på aktier eller andre omsættelige andele. En sådan fond eller trust betragtes ikke som en fond eller trust i FBL
§ 3 A's forstand. Dette indebærer bl.a., at udenlandske investeringsforeninger, som benævnes »fond« eller »trust«, men som i det væsentligste er opbygget og
fungerer som et dansk selskab eller en dansk investeringsforening, ikke er omfattet af reglen. I stedet finder bestemmelserne i FBL § 12, LL § 16 H eller SEL § 32 - forudsat at
betingelserne er opfyldt - anvendelse.
►En familiefond på Cypern, som blev planlagt stiftet, blev anerkendt som et selvstændigt skattesubjekt. Indskud i en udenlandsk fond/trust vil efter reglen i FBL §
3 A kunne udløse en afgift på 20 %, men i den konkrete sag planlagde stifteren at lade et af ham ejet selskab udlåne et beløb til familiefonden. Skatterådet fandt, at der
ville være tale en et reelt låneforhold, hvorfor lånet ikke kunne anses for "indskud" i den udenlandske fond i relation til afgistsreglen i FBL § 3 A. SKM2011.75.SR. ◄
Skatterådet har i 2009 taget stilling til en række udenlandske trusts. Sammenfattende kan det konkluderes, at der ikke på forhånd kan opstilles en generel definition af en
dansk skattemæssig kvalifikation af udenlandske trusts. Det må i stedet vurderes konkret, hvad trusts skal betragtes som skattemæssigt, og hvem der efter dansk ret kan anses for at
have retlig adkomst til aktiverne og afkastet i de pågældende trusts.
I SKM2009.748.SR bekræftede Skatterådet, at de udbetalinger, som spørgerne modtog
fra den i sagen omtalte trust, skulle anses som værende arv fra afdøde til spørgerne. Der blev i besvarelsen lagt særlig vægt på det forhold, at aktiverne i trusten
skulle realiseres så hurtigt, som det var muligt, og efterfølgende udbetales til de begunstigede. Det var derfor sammenfattende Skatterådets vurdering, at organiseringen
med trusten mest mindede om afviklingen af et dødsbo.
I SKM2009.474.SR kunne Skatterådet bekræfte, at spørgerne
ikke ville være skattepligtige af indkomst oppebåret af trusten. Skatterådet fandt, at trusten måtte betragtes som en båndlagt kapital med aktuel ejer, hvor ejeren dog var en
anden end spørgerne. Skatterådet fandt endvidere, at en anden trust, der blev spurgt til, måtte betragtes som en gave direkte fra stifter til den begunstigede.
I SKM2009.249.SR kunne Skatterådet bekræfte, at spørger ikke
ville være skattepligtig af indkomst oppebåret af trusten. Skatterådet kunne endvidere bekræfte, at spørger skulle medregne udbetalingerne fra trusten som kapitalindkomst.
Skatterådet begrundede dette med, at trusten måtte sidestilles med en båndlagt kapital uden aktuel ejer.
I bindende svar offentliggjort som SKM2007.504.SR skulle
Skatterådet bl.a. vurdere, hvorvidt der efter danske retsregler forelå en selvstændig juridisk enhed, og hvorvidt udskillelsen af stifterens midler til den udenlandske trust
måtte anses for at opfylde de skattemæssige krav til en effektiv og uigenkaldelig overdragelse. I det konkrete tilfælde var det Skatterådets vurdering, at den
pågældende trust skulle anses for at være en selvstændig juridisk enhed. Skatterådet lagde vægt på, at midlerne var overført til trusten
på en sådan måde, at stifteren såvel inter vivos som mortis causa var afskåret fra at råde over disse, at administrationen af trusten var overgivet til et
af stifteren uafhængigt og professionelt trustadministrationsselskab, og at midlerne ikke på nogen måde kunne tilbageføres til stifteren, dennes
ægtefælle eller mindreårige børn under nogen omstændigheder.
IndskudFBL § 3 A forudsætter, at der ved indskuddet er sket en sådan endelig udskillelse af midlerne fra indskyderens egen formue, at det i
skattemæssig henseende er anerkendt, at personen ikke efter indskuddet fortsat skal beskattes af afkastet. Er dette ikke tilfældet, er der ikke tale om et »indskud« i
bestemmelsens forstand.
Både indskud, der foretages i forbindelse med selve stiftelsen, og senere indskud, udløser afgift. Bestemmelsen er ikke begrænset til indskud af kontante midler, men omfatter
indskud af aktiver af enhver art. Indskud i en udenlandsk fond eller trust, som ikke foretages af personen selv, men af et udenlandsk selskab eller forening m.v., som kontrolleres af personen, anses
for foretaget af personen selv, jf. FBL § 3 A, stk. 3. Kontrol defineres i denne forbindelse på samme måde som i SEL § 32, stk. 6, jf. afsnit S.D.5.1.
►Et indskud fra en udenlandsk stiftung, hvor A var begunstiget, ind i en anden nystiftet udenlandsk foundation, som A havde stiftet, blev ikke anset for foretaget af A
eller fra A's formue. A ansås ikke for at besidde stemmeflertallet i den nystiftede foundation. En donation fra X Stiftung til Y Foundation ansås at være en transaktion mellem to
selvstændige skattesubjekter uden hjemsted i Danmark og ville føægelig ikke medføre danske skatter eller afgifter for hverken X Stiftung, Y Foundation, A eller de efter Y
Foundations fundats begunstigede personer, herunder afgift efter FBL § 3 A. SKM2009.101.SR. ◄
Lavere beskatning end efter danske reglerOm indkomsten i en udenlandsk fond eller trust beskattes væsentligt lavere end efter danske regler, afgøres ud fra en
sammenligning med de danske fondsbeskatningsregler. For så vidt angår trusts vil der skulle foretages en sammenligning mellem beskatningen af bestyreren og de danske
fondsbeskatningsregler. Der skal anlægges en konkret vurdering af såvel beskatningsprocentens størrelse som af det beskatningsgrundlag, hvoraf skatten beregnes. Der
kan ikke angives nogen fast grænse for, hvad der antages at være lav beskatning i relation til FBL § 3 A.
Hvis den udenlandske fond eller trust ud fra en konkret vurdering anses for lavt beskattet, vil indskud i fonden være afgiftspligtige. Dette gælder, uanset om fonden efterfølgende
udlodder midler, der ville have været fradragsberettigede efter danske regler.
En udenlandsk fond eller trust anses automatisk for at være lavt beskattet, hvis der er mulighed for at aftale skattesats eller skattegrundlag med skattemyndighederne i
den stat, hvori fonden eller trusten er hjemmehørende. Dette gælder, uanset om fonden eller trusten har udnyttet en indgået DBO. Tilsvarende gælder, når skattereglerne i
den pågældende stat er indrettet efter, hvor indskyderen er hjemmehørende, jf. FBL § 3 A, stk. 5.
Midlerne anvendes almenvelgørende eller almennyttigtIndskyderen vil kunne ansøge om dispensation fra afgiften, såfremt indskuddet foretages i en
udenlandsk fond eller trust, hvis midler anvendes i almenvelgørende eller på anden vis almennyttigt øjemed til fordel for en større kreds af personer, jf. FBL § 3 A, stk. 2.
Ansøgning om dispensation skal indsendes til den lokale told- og skatteforvaltning.
Det er op til indskyderen at dokumentere, at den udenlandske fond eller trust anvender sine midler til almenvelgørende eller almennyttige formål. Det kan eksempelvis ske ved, at
indskyderen fremlægger vedtægter og regnskaber fra fonden eller trusten. Der kan dog alene lægges vægt på vedtægter o.lign., hvis de afspejler den reelle aktivitet.
Afgrænsningen af, om en fond eller trust må anses for almenvelgørende eller almennyttig, foretages efter de samme kriterier, som lægges til grund for bedømmelsen om
fradragsadgang efter FBL § 4, stk. 1, jf. nærmere afsnit S.H.21.3.
IndskudsafgiftenAfgiften er 20 pct. af den del af indskuddet, der årligt overstiger 10.000 kr. Hvis indskyderen ikke fuldt ud ejer (kontrollerer) det udenlandske
selskab eller den udenlandske forening m.v., der foretager et indskud i en udenlandsk fond eller trust, jf. FBL § 3 A, stk. 3, skal der ikke svares afgift af hele indskuddet, men kun af den
samlede direkte og indirekte forholdsmæssige andel set i forhold til indskyderens ejerandel på tidspunktet for indskuddet. Eksempel: En person (P) har 80 pct. af aktierne i et udenlandsk
selskab (S). S har igen 80 pct. af aktierne i et andet udenlandsk selskab (D). D indskyder 1 mio. kr. i et udenlandsk lavtbeskattet udenlandsk fond. P har en indirekte ejerandel på 64 pct. i D
(80 pct. gange 80 pct.) og kontrollerer derved D. P skal betale indskudsafgift på 20 pct. af 640.000 kr., dvs. i alt 128.000 kr.
Forfaldstidspunkt og meddelelsespligtAfgiften forfalder til betaling, når indskuddet foretages, jf. FBL § 3 A, stk. 6. Indskyderen skal samtidig med at det
afgiftspligtige indskud foretages give meddelelse herom til den lokale told- og skatteforvaltning.
Der skal ikke foretages meddelelse, hvis der efter 10.000 kr.'s-reglen ikke skal betales afgift. Indgives der en ansøgning om dispensation om fritagelse for indskudsafgiften til den lokale
told- og skatteforvaltning, jf. FBL § 3 A, stk. 2, er meddelelsespligten opfyldt.
Betaling af afgiftenIndbetaling skal ske til den lokale told- og skatteforvaltning. Betaling af afgiften vil blive anset for rettidig, såfremt den finder sted
senest en måned efter, at indskuddet er foretaget, jf. FBL § 3 A, stk. 6. |