Indhold

Dette afsnit handler om de formelle krav til proceduren, når der anmodes om bindende svar.

Afsnittet indeholder:

  • De formelle krav til anmodningen
  • Særligt om høring
  • Syn og skøn ved bindende svar

De formelle krav til anmodningen

Det er et krav, at en anmodning om bindende svar skal være skriftlig. Se SFL § 24, stk. 1. Spørgsmålet skal vedrøre en konkret disposition og skal være formuleret således, at der så vidt muligt kan svares ja eller nej. Desuden skal anmodningen rumme alle de relevante oplysninger, der er tilgængelige for spørgeren. Hvis SKAT/Skatterådet vurderer, at anmodningen er mangelfuldt oplyst, anmodes spørgeren om de manglende oplysninger. Der skal normalt gives en frist på 14 dage. Lykkes det ikke at få anmodningen tilstrækkelig oplyst, træffes afgørelse om afvisning, se nedenfor.

Der er mulighed for at indgive elektronisk anmodning. Der henvises til fremgangsmåden på SKATs hjemmeside www.SKAT.dk.

Særligt om høring

Om SKATs/Skatterådets pligt til at høre spørgeren gælder:

Forinden Skatterådet afgiver et bindende svar, skal der foretages høring efter bestemmelsen i SFL § 19. Se SFL § 19, stk. 5, nr. 5. Dvs. at spørgeren skal have tilsendt et udkast til svar og indrømmes en frist på mindst 15 dage regnet fra brevets datering til at kommentere udkastet. Eventuelle bemærkninger og indsigelser fra spørgeren vil normalt ikke medføre, at der er pligt til fornyet høring af spørgeren.

Når svaret afgives af SKAT skal der ikke ske høring efter bestemmelsen i SFL § 19, jf. samme paragrafs, stk. 1, nr. 5. Uanset dette skal der ske høring af spørgeren, hvis betingelserne i forvaltningslovens § 19 er opfyldt. Se om denne bestemmelse i afsnit [A.A.7.4.5].

Syn og skøn ved bindende svar

Der findes ikke særskilte regler om syn og skøn i sager om bindende svar. Dette er ensbetydende med, at muligheden for syn og skøn kun eksisterer, når et svar skal gives af Skatterådet, der i henhold til SFL § 4, stk. 3, har muligheden for at tillade syn og skøn.