Udover normalfradraget er der i Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 873 af 17. oktober 1994, der har hjemmel i LL § 9 C, stk. 5, givet mulighed for fradrag for faktiske udgifter til færgetransport og lign.     

Baggrunden for denne regel er, at f.eks. øboere, der arbejder på fastlandet, dels ikke kan fastlægge den normale transportvej ved bilkørsel, dels afholder udgift til færgetransport. Denne udgift står ikke altid i rimeligt forhold til den tilbagelagte strækning ved beregning af befordringsfradrag efter reglerne i LL § 9 C, stk. 1-3.

Ved fastlæggelsen af den normale transportvej ved bilkørsel kan de geografiske forhold m.v. ligeledes betinge, at der sejles over f.eks. en fjord eller en vig for således at undgå at skulle køre en længere omvej. Også i disse tilfælde foretages der fradrag for udgift til færgetransport eller lign.

Denne gruppe af skattepligtige kan mod dokumentation fratrække udgiften til færge m.v. Se SKM2001.654.ØLR, hvor Landsretten fandt, at der ikke kunne godkendes fradrag for færgetransport p.g.a. mangel på dokumentation. Fradrag for udgiften til færgetransport og lign. kan foretages for befordring f.eks. i bil, på cykel, knallert, motorcykel og lign. Se TfS 2000, 563 VLD om skærpede krav til dokumentation for bl.a. tog- og flybilletter på grund af stor afstand mellem hjem og arbejdsplads. 

Fradraget begrænses som for alle andre med et beløb svarende til det beregnede befordringsfradrag for 24 km daglig befordring. 

Eksempler Eksempel 1.

Den skattepligtige bor i havnebyen på øen X og arbejder i havnebyen Y, hvor færgen fra X lægger til. Da den skattepligtige i begge havnebyer kun skal gå en kort strækning, er der ikke yderligere transport. Den daglige billetudgift er 60,00 kr. Herfra trækkes den del af befordringen pr. arbejdsdag, den skattepligtige ikke har fradrag for: 24 km x 1,62 kr.  = 38,88  kr. Fradrag pr. arbejdsdag er i alt 21,12 kr.

Billetudgift 60,00 kr.
Reduktion med et beløb svarende til 24 km - 38,88 kr.
Fradrag pr. arbejdsdag er i alt 21,12 kr.

Fradraget beregnes altså uden hensyn til det antal kilometer, færgen tilbagelægger.     

Hvis transporten med færge m.v. er kombineret med yderligere transport, kan normalfradraget benyttes for denne yderligere befordring. I disse tilfælde foretages begrænsningen i fradraget fortrinsvis i fradraget for yderligere transport.

Eksempel 2.

Den skattepligtige bor i havnebyen på øen X og arbejder på fastlandet i en afstand af 8 km fra havnebyen Y. Den skattepligtige medbringer eget transportmiddel f.eks. bil med færgen, hvilket dagligt inkl. personbilletten koster 120,00 kr. Herfra trækkes den del af befordringen pr. arbejdsdag, den skattepligtige ikke har fradrag for. Landtransporten på (2 x 8) 16 km giver ikke fradrag og den daglige udgift til færgetransporten skal reduceres med 16 km - 24 km = - 8 km x 1,62 kr. = - 12,96 kr. Fradrag i alt pr. dag 107,20 kr.

Billetudgift 120,00 kr.
Reduktion med et beløb svarende til (16-24) - 8 km  

- 12,96 kr.

Fradrag pr. arbejdsdag er i alt 107,04 kr.

Eksempel 3.

Hvis eksempel 2 ændres, således at der ud over færgetransporten køres (2 x 16) 32 km i bilen, udgør fradraget  pr. arbejdsdag:

Billetudgift 120,00 kr.
Fradrag for (32-24) 8 km   12,96 kr.
Fradrag pr. arbejdsdag er i alt 132,96 kr.

FlyudgifterI SKM2001.580.TSS refereres Told- og Skattestyrelsen svar på, hvorvidt der kan tages fradrag for afholdte flyudgifter, hvis befordringen mellem bopæl og arbejdsplads til dels foretages med fly. Situationen er den, at den skattepligtige benytter fly på en strækning, der efter en konkret vurdering af den normale transportvej i bil må anses for at inkludere færgetransport. Af styrelsens svar fremgår, at skatteyderen kan tage fradrag dels for transport i bil mellem bopæl og arbejdsplads dels - som det mindre i det mere - for udgiften til personoverførsel med færge, uanset befordringen foregår med fly.

Såfremt flyudgiften er mindre end færgeudgiften kan der kun tages fradrag for flyudgiften. Herudover kan der tages fradrag for befordring i bil over land.